اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط ویژه| سانسور «پاریسِ جهنمی»؛ عملیات مشترک اصلاح‌طلبان و BBC و اینترنشنال/ القای انزوای ایران در سیاست خارجی برای لاپوشانی بر شکست آشوب

از مدت‌ها قبل و به‌ویژه در جریان آشوب‌های اخیر، ما شاهد نوعی عملیات رسانه‌ای هستیم که قابل‌تأمل و البته از سوی مراجع ذی‌ربط قابل‌پیگیری و بررسی است.

خط ویژه| سانسور «پاریسِ جهنمی»؛ عملیات مشترک اصلاح‌طلبان و BBC و اینترنشنال/ القای انزوای ایران در سیاست خارجی برای لاپوشانی بر شکست آشوب

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضدانقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضدانقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

سانسور «پاریسِ جهنمی»؛ عملیات مشترک اصلاح‌طلبان و BBC و اینترنشنال

در روز جمعه گذشته، یک مرد فرانسوی ۶۹ ساله با حمله مسلحانه به مرکز فرهنگی احمد کایا و رستوران کُردی مجاور آن در پاریس، ۳ نفر را کشت و ۶ نفر را نیز زخمی کرد. ساعاتی پس از دستگیری ضارب، تعدادی از کُردهای ساکن پاریس در محل حادثه تجمع کردند و طبق گزارش پلیس، میز رستوران‌ها و سطل‌های زباله را به خیابان ریختند و پلیس پاریس نیز برای متفرق کردن جمعیت به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورد و با معترضین درگیر شد و آن‌ها را به‌شدت سرکوب کرد.

بعدازظهر شنبه نیز درگیری شدیدی میان معترضان به قتل کردهای مقیم فرانسه و نیروهای امنیتی این کشور در شهر پاریس صورت گرفت. در این دور از درگیری‌ها، معترضان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و خودروها کرده و با سنگ پراکنی اقدام به تخریب اموال عمومی کردند. درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان دیروز ادامه داشت.

در این حادثه، یک فرد با تمایلات نژادپرستانه، به اقلیت‌ها در آن کشور حمله کرده و آنان را به قتل رسانده است. بااین‌حال این رویداد مهم از سوی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب سانسور شد. این دقیقاً همان خطی بود که رسانه‌های معاند و از جمله بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال سعودی پیش گرفتند.


در خصوص رسانه‌هایی از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال، به دلیل آنکه کارفرمای آنان آل سعود و انگلیس و اسرائیل و آمریکا است، طبیعی است که این جنایت را سانسور کنند، اما سؤال اینجاست که مگر کارفرمای رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب در داخل، نسبتی با کارفرمای بی‌بی‌سی و اینترنشنال دارد که آن‌ها هم به‌صورت هماهنگ و زنجیره‌ای به سانسور این رویداد مهم پرداخته‌اند؟

 

اقدام جنایت‌کارانه و نژادپرستانه اخیر در پاریس، جدیدترین سند رسوایی غرب در موضوع حقوق بشر بود. این رویداد یک‌بار دیگر ثابت کرد که آمریکا و اروپا برای حقوق بشر تره هم خرد نمی‌کنند. رسانه‌های معاند نیز در نقش بلندگوهای ناقضان حقوق بشر، در این‌گونه مواقع به فرموده، عمل کرده و «سانسورچی‌های ماهری» هستند.

القای انزوای ایران در سیاست خارجی برای لاپوشانی بر شکست آشوب

افشای ناخواسته اظهارات «امانوئل مکرون» در کاخ الیزه در دیدار با فعالین اپوزیسیون توسط یکی از حاضرین در مصاحبه با بی‌بی‌سی، برای جریان معاند گران تمام شد.

 لادن برومند در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی ناخواسته فاش کرد: «مکرون در این دیدار اعلام کرد که ما نه وظیفه داریم، نه اعتقاد داریم، و نه مایلیم که نظام سیاسی ایران را تغییر دهیم.» این اظهارنظر، بیش‌ازپیش ثابت کرد که دولت‌های غربی در براندازی جمهوری اسلامی ایران کاملاً ناتوان هستند و شکست پروژه آشوب‌های اخیر نیز مؤید همین مسئله است.

 

پس از افشای اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، رسانه‌های معاند سریع دست‌به‌کار شدند تا این رسوایی را ترمیم کرده و بر آن سرپوش بگذارند. اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که در این پروژه رسانه‌ای، ردپای برخی رسانه‌های داخلی نیز قابل‌مشاهده است.

 

در همین رابطه بی‌بی‌سی فارسی در مطلبی نوشت: «روزنامه اعتماد در گزارشی از «غافلگیری ایران در کنفرانس بغداد ۲ در اردن خبر داد که در آن فرانسه و شماری از کشورهای خاورمیانه تلاش‌هایی برای «حذف ایران از معادلات منطقه‌ای» صورت دادند. بنابر گزارش اعتماد به نظر می‌رسد که به جای تشویق برای گفت‌وگو به سمت گام‌های عملی روی آورده‌اند تا نقش ایران را در معادلات منطقه‌ای از گذشته کمرنگ‌تر کنند.»

بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: «در این گزارش آمده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مسیر بازگشت از این کنفرانس، در مصاحبه‌ای که با روزنامه النهار داشت، از پروژه منطقه‌ای با پشتیبانی فرانسه پرده برداشت که به‌صورت خلاصه به معنای حذف ایران از معادلات منطقه‌ای است. مکرون در این مصاحبه می‌گوید متقاعد شده‌ام که نمی‌توانیم برای مشکلات لبنان، عراق و سوریه راه‌حلی پیدا کنیم مگر در چارچوب کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران.»


ادعای مشترک این رسانه معاند و رسانه اصلاح‌طلب در حالی است که مکرون پس از پایان حضور در نشست اردن گفته «اطمینان دارم مشکلات در خاورمیانه تنها در صورتی قابل حل است که ما بتوانیم چارچوبی برای رایزنی پیدا کنیم که ایران را با توجه به نفوذش در منطقه شامل شود.»

زمستان سخت در اروپا و خود تحقیری جریان غربگرا

در ماه‌های اخیر تعداد قابل توجهی از مقامات غربی به زمستان سخت در اروپا اذعان کرده‌اند. رسانه‌های غربی نیز به دفعات ضمن اذعان به این مسئله، بر ناکارآمدی دولت‌های اروپایی تاکید کرده‌اند.

بااین‌حال برخی رسانه‌های داخلی منتسب به جریان اصلاح‌طلب، از یکسو این واقعیت بدیهی در اروپا را انکار کرده و از سوی دیگر برای عادی جلوه دادن آن، مدعی هستند که اصل ماجرای زمستان سخت در ایران به وقوع پیوسته و نه در اروپا.

 

این مقدار خودتحقیری به نوبه خود قابل‌تأمل و بررسی است. اینکه چرا جریان غربگرا دچار «خودتحقیری حاد» نسبت به کشورهای غربی است و اصلاً حاضر نیست بپذیرد که مردم در اروپا و آمریکا نیز با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم کرده و از ناکارآمدی دولت‌های غربی ناراضی هستند.

نکته قابل‌تأمل اینجاست که در دولت قبل و در مقطعی که جریان اصلاح‌طلب، دولت را در اختیار داشت، هموطنانمان در تابستان با قطعی برق مواجه بوده و مردم در شهرهای شمالی و شمال غربی نیز در زمستان با قطعی گاز دست و پنجه نرم می‌کردند. این مسئله هم ناشی از ترک فعل در سیاست خارجی بود و هم ناشی از سوءمدیریت در سیاست داخلی.


اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم، به جهت اتکا بر توان داخلی و بکارگیری دیپلماسی هوشمندانه و مقتدرانه، در تابستان شاهد قطعی برق نبودیم و زمستان سال گذشته نیز بدون قطعی گاز سپری شد.

این در حالی است که سرانه مصرف برق و گاز در کشورمان، بیشتر از استاندارد جهانی است. حالا رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب بجای تشویق مردم به مصرف بهینه گاز و بیان صادقانه وضعیت زمستان در کشورهای غربی و از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی، همچنان مشغول زدن گل به خودی بوده و «خود تحقیری» را رواج می‌دهند.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول