اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اسلامی: سالانه یک میلیون بیمار از رادیوداروها استفاده می‌کنند/ احداث راکتور ۱۰ مگاواتی در اصفهان

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به گام موثر در حوزه آب سنگین و تولید داروهای بایوتک، گفت: به لطف الهی دستاوردهای هسته‌ای امروز برای مردم ما اثربخشی داشته است؛ اگر رادیودارو نبود، بیماران سرطانی دچار مشکل می‌شدند، در حالی که امروز یک میلیون بیمار سالیانه از این رادیوداروها استفاده می‌کنند.

اسلامی: سالانه یک میلیون بیمار از رادیوداروها استفاده می‌کنند/  احداث راکتور ۱۰ مگاواتی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در همایش تشکیل زیست‌بوم نوآوری و فناوری در حوزه هسته‌ای در دانشگاه اصفهان گفت: در اوایل دهه ۸۰ که در موسسات تحقیقات در موضوعاتی مختلفی مثل هوافضا کار می‌کردیم با سیگنال‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده مواجه شدیم و سعی کردیم که روی آن کار کنیم.

وی تغییر باور به وسیله ابزارها و رویکردها را حائز اهمیت دانست و افزود: دشمن برای ایجاد بحران هویت و گرفتن شخصیت از ملت ایران، یک برنامه چندلایه داشت، در مقابل باید شناخت خود را نسبت به اینکه جریان قدرت با سناریوهای گوناگون چه نقشه‌ای را برای کشور ما دنبال می‌کند، افزایش دهیم.

اسلامی با تاکید بر موضوع پیشرفت، قدرت و ایجاد علم بر پایه فناوری تصریح کرد: این شعار که ما ایران را پس می‌گیریم برای آن‌هایی است که مردم، کشور را از آن‌ها پس گرفته بودند، آن‌ها کسانی هستند که غارتگر بودند و دستشان آغشته به خون مردم بوده است اما امروز می‌خواهند با رسانه و قدرت کاغذی دلار به منطقه برگردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر حفظ استقلال به وسیله تبدیل علم و فناوری به سیستم و انتقال آن به چرخه زندگی، یادآور شد: علم و دانش باید به فناوری و سیستم تبدیل شود تا ارزش افزوده ایجاد کند و به بهره‌وری برسد.

وی بر لزوم توجه به فرمان جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تاکید کرد و افزود: در این فرمان آمده که اگرچه در بحث سایبر و نظامی برتری داریم، اما دلیل پیروزی نیست، بلکه باید مقابل ایران راهی را انتخاب کنیم که به پیروزی برسیم و آن جنگ اقتصادی با تمرکز بر کاهش ارزش پول ملی است؛ این حرف یک بیانیه و یک ماموریت است و با همین بیانیه جنگ اقتصادی را شروع کردند.

اسلامی با اشاره به سند استراتژیک امنیت ملی آمریکا که ۱۲ آبان امسال به صورت زودهنگام بروز‌رسانی شد، گفت: در سال ۷۸ با رشد علمی ایران، مجله میچر مقاله‌ای نوشت که باید از این رشد علمی شتابان جلوگیری کرد و به عنوان راهکار، ایجاد آشوب و اغتشاش را مطرح کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایجاد همدلی بین ملت و نظام را از مولفه‌های اصلی ایجاد قدرت دانست و اذعان داشت: دشمن این مولفه را نشانه گرفته که بتواند از طریق نفوذ در کانال‌های فرعی معاملات، ایجاد فساد کرده و از طریق مقبولیت‌زدایی، میان ملت و نظام شکاف ایجاد کند؛ وظیفه ما این است که با حفاظت از ارزش پول ملی از ایجاد این شکاف جلوگیری کنیم.

وی با یادآوری روزی که ماهواره امید به فضا فرستاده شد، گفت: در آن زمان یکی از مقامات آمریکایی ابراز تعجب می‌کرد که با وجود تحریم ایران توانست ماهواره به فضا بفرستد.

وی با اشاره به نقش صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف تصریح کرد: به لطف الهی دستاوردهای هسته‌ای امروز برای مردم ما اثربخشی داشته است؛ اگر رادیودارو نبود، بیماران سرطانی دچار مشکل می‌شدند، در حالی که امروز یک میلیون بیمار سالیانه از این رادیوداروها استفاده می‌کنند.

اسلامی افزود: اگر راکتورها را فعال نمی‌کردیم، از کجا می‌توانستیم رادیو دارو تولید کنیم؟ امروز رادیوداروها در حال افزایش کیفیت است که بتواند از لحاظ درمانی موثر واقع شود و به همان سلول سرطانی اصابت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه از گام موثر در حوزه آب سنگین و تولید داروهای بایوتک خبر داد و گفت: این داروها منشا سلول سرطانی را کشف می‌کنند و از بین می‌برند.

وی با اشاره به شبکه‌سازی از طریق ظرفیت دانشگاه‌ها عنوان کرد: به این وسیله اهداف کمی و کیفی خود را به دست آورده‌ایم و به دنبال این هستیم که کشنده‌های قدرتمندی را تولید کنیم که اثربخشی صنعت هسته‌ای را افزایش دهد و منجر به قطب شدن کشور در این حوزه شود.

اسلامی ادامه داد: امروز ۱۰ هزار مگاوات برق جدید به مدار اضافه و نیروگاه برق اتمی احداث شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کاربرد پرتودهی در کشاورزی افزود: ۶۰ سال است که دنیا از پرتودهی برای از بین بردن باقی سموم در محصولات کشاورزی استفاده می‌کند که باعث می‌شود ضایعات کمتری در این محصولات داشته باشیم.

وی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استقبال کرد و بیان داشت: ایجاد قابلیت صنعتی در مشارکت با دانش‌بنیان‌ها برای صادرات این محصولات حائز اهمیت است، به طوری که امروز ۲۰۶ مرکز درمانی از سازمان انرژی اتمی، رادیودارو می‌گیرند و بیش از ۲۰۰ صنعت از دانش هسته‌ای سازمان استفاده می‌کنند.

اسلامی از احداث راکتور ۱۰ مگاواتی در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ما از ایجاد زیست‌بوم فناوری هسته‌ای استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان استقبال می‌کنیم؛ در این مورد که این راکتور در چه مکانی احداث شود، نزدیک سه ماه پژوهش انجام شد و باید گفت ایجاد این راکتور به اینکه اصفهان یک قطب تولید رادیودارو باشد کمک می‌کند.

معاون رئیس جمهور توجه به ظرفیت داخلی را از دلایل موفقیت در حوزه نظامی و هوافضا برشمرد و تاکید کرد: تا مادامی که تفکر ما در صنعت این باشد که صنعت را از خارج وارد کنیم و مقداری از آن را داخلی سازی کنیم فایده‌ای ندارد، اما هرگاه پلتفرم را از صفر ساختیم و بر مبنای آن محصول تولید کردیم، مثمر ثمر خواهد بود.

پایان پیام/۶۳۱۲۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول