اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

زمانی که بلندگو و استفاده از جوراب حرام بود/ ناهمسانی اجتهاد و روزگار، کاهش دین‌داران را در پی دارد

اکنون قدرت و کیفیت اجتهاد در حوزه‌های شیعی، بسیار کمتر از سرعت و گستره تحولات در جامعه بشری است. ناهمسانی میان کمّ و کیف اجتهاد و دگرگونی‌های روزگار نتیجه‌ای جز کاستن از شمار دینداران ندارد.

زمانی که بلندگو و استفاده از جوراب حرام بود/ ناهمسانی اجتهاد و روزگار، کاهش دین‌داران را در پی دارد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، اجتهاد اگر فلسفه‌ای داشته باشد، روزآمدسازی دین و کشف ظرفیت‌های پنهان آن، برای زیست معنوی‌تر مسلمانان در همه زمان‌هاست. روزآمدسازی لزوماً وادادگی در برابر تحولات روز نیست بلکه اجتهاد می‌کوشد، بخش‌های پنهان و نادیده دین را که پاسخگوی نیازهای روز است، کشف و در قالب فتوا صورت‌بندی کند.

در غیبت اجتهاد واقعی، تنها راهی که برای دینداران باقی می‌ماند، ایستادگی نافرجام در برابر سیل نوپدید‌ها و توفان  تحولات است. دانشمندان دینی در مسأله اجتهاد دو گونه رفتار می‌کنند: ۱ـ گروهی که بر پایه محکمات دین و نیازهای انسان به واقع اجتهاد می‌کنند و در عین اصول‌گرایی در استنباط احکام در دام جمود نمی‌افتند. ۲ـ گروهی که خود را بیشتر حافظ و نگهبان سنت‌ها و فتاوی پیشینیان می‌دانند و هرگونه تخطی را از گذشته، بازی با مقدسات می‌شمارند.

از حرام دانستن بلندگو تا دوش حمام

گروه نخست، دین را اعم از باورها و فتاوای موجود و مرسوم می‌بینند و گروه دوم، دین و شریعت را بیش و کم، همان می‌دانند که دانشمندان پیشین استنباط کرده‌اند و بیش از آن را خلاف احتیاط می‌دانند. فتوا به حرمت یا کراهت پارلمان، قانون‌گذاری، توتون، جوراب، بلندگو، آسفالت، دوش حمام، خدمت سربازی، چای، عکس، تنظیم خانواده، تلگراف، اشتغال زنان، رادیو و تلویزیون، برابری حق را برای همه شهروندان با هر دین و مذهب و جنسیتی، حاصل فقاهت و اجتهاد این گروه است. گروهی که بیش از دین به حفظ سنت‌های منسوب به دین می‌اندیشد و در این راه می‌کوشد.

بسیاری از آنچه امروز نیز در برابر آن مقاومت می‌کنند، سرنوشتی مانند دوش حمام دارد که سرانجام جای خود را به زندگی مومنان باز کرد و معلوم شد که خلاف شرع هم نبوده است. اگر روزگاری بود که بلندگو را بوق شیطان می‌خواندند، امروز بدون میکروفون در منبر نمی‌نشینند. فردا نیز نیز پدیده‌هایی معمول و متعارف می‌شود که امروز به هیچ روی برنمی‌تابند.

روزگاری که رأی دادن زن حرام بود

در سال ۱۳۴۰ در قم کتابی به نام «زن و انتخابات» منتشر شد که محتوای آن شرکت زنان در انتخابات برای رأی دادن بود، این کتاب به قلم ۶ تن از فضلای نامدار حوزه در آن زمان و زیرنظر یکی از مراجع تقلید کنونی قم تألیف شده است اما اکنون هیچ یک از آنان، شرکت زنان را در انتخابات برای رأی دادن و گرفتن حتی مکروه نمی‌شمارد بلکه تشویق نیز می‌کنند!

ناهمسانی میان کمّ و کیف اجتهاد و دگرگونی‌های روزگار نتیجه‌ای جز کاستن از شمار دینداران ندارد

اکنون قدرت و کیفیت اجتهاد در حوزه‌های شیعی، بسیار کمتر از سرعت و گستره تحولات در جامعه بشری است. ناهمسانی میان کمّ و کیف اجتهاد و دگرگونی‌های روزگار نتیجه‌ای جز کاستن از شمار دینداران ندارد. اگر قرار نیست تغییری همپای تحولات در سنت‌ها و فتاوای پیشینیان رخ دهد، این همه هزینه مالی و انسانی برای تربیت مجتهد در حوزه‌های علمیه چه توجیه شرعی و عقلی دارد. اگر اخباری‌گری را پشت سر نهاده‌ایم و اجتهاد اصولی را جایگزین خشک مغزی و مقدس‌مآبی کرده‌ایم، کجاست آن اجتهادی که گامی جلوتر از زمان باشد. 

منبع: کتاب دیانت و عقلانیت نوشته رضا بابایی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول