اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه سال ۲۰۰۱ درباره گسترش ناتو هشدار داده بود

طبق گزارش یک رسانه غربی، روسیه در سال ۲۰۰۱ به رهبران ناتو هشدار داده بود که در صورت گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، مسکو پاسخ خواهد داد.

روسیه سال ۲۰۰۱ درباره گسترش ناتو هشدار داده بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنش‌ها در روابط غرب و مسکو بر سر جنگ اوکراین ادامه دارد، روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارشی درباره هشدار دهه‌های قبل تند مسکو به سران ناتو منتشر کرد.

به نوشته «راشاتودی»، روزنامه تایمز در گزارش روز جمعه خود خبر داده که در سال ۲۰۰۱ و یک سال بعد از آغاز ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در روسیه، وزیر دفاع وقت این کشور به مقام‌های کشورهای غربی درباره گسترش ناتو به سمت شرق به شدت هشدار داده بود.

طبق این گزارش، «ایگور سرگیف» وزیر دفاع سال ۲۰۰۱ روسیه به همتایان خود در کشورهای عضو ناتو تاکید کرده بود که گسترش ناتو به سمت شرق و عضویت کشورهای سابق عضو پیمان ورشو، «یک اشتباه سیاسی بزرگ» خواهد بود.

تایمز افزود، وزیر دفاع وقت روسیه هشدار داد که در صورت ، روسیه در پاسخ به گسترش ناتو به سمت شرق «اقدامات لازم را انجام خواهد داد».

راشاتودی با اشاره به خبر تایمز نوشت: «بزرگ‌ترین گسترش ناتو تا به امروز فقط سه سال بعد (از هشدار ادعایی تایمز به ناتو در سال ۲۰۰۱) انجام شد و بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلونی، استونی، لتونی و لیتوانی به این ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده پیوستند».

در ادامه گزارش این رسانه روس آمده است: «پویتن در سخنرانی سال ۲۰۰۷ خود در کنفرانس امینتی مونیخ این گسترش (ناتو) را "اقدام جدی تحریک آمیز که سطح اعتماد متقابل را کاهش می‌دهد"، خواند اما رهبران ناتو اصرار داشتند که ماهیت ائتلافشان، دفاعی است. بعد از اینکه اوکراین کنار گذاشتن جاه طلبی‌هایش برای پیوستن به (ناتو) را رد کرد و ناتو تاکید کرد که کی‌یف یک روز عضو (این ائتلاف نظامی) خواهد شد، روسیه در ماه فوریه سال جاری نظامیانش را به اوکراین فرستاد. مسکو عضویت اوکراین در ناتو را یک تهدید امنیتی غیرقابل قبول می‌دانست».

انتشار گزارش روزنامه انگلیسی تایمز درباره هشدار قدیمی روسیه درباره گسترش ناتو به سمت شرق در شرایطی انجام شده که مقام‌های مسکو طی دهه‌های قبل بارها علنا درباره گسترش ائتلاف ناتو به سمت شرق هشدار داده و درباره تبعات آن هشدار داده‌اند.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول