اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

با تحلیلگران سوری؛ حمایت تهران از دمشق با حضور سردار سلیمانی در میدان به اوج رسید

تحلیلگران سوری در گفت‌وگو با فارس، ضمن اشاره به جایگاه برجسته تهران در محور مقاومت و بین متحدان دمشق، تاکید کردند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اوج حمایت ایران از دولت و ملت سوریه را با حضور در میدان‌های جنگ با تروریسم رقم زد.

با تحلیلگران سوری؛ حمایت تهران از دمشق با حضور سردار سلیمانی در میدان به اوج رسید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حضور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» در جبهه‌های نبرد سوریه علیه تروریسم را می‌توان شاخص‌ترین تصویر از تاثیرگذاری نقش رهبری او و فعالیت منطقه‌ای ایران دانست. سردار سلیمانی برای مبارزه با تروریسم داعش و گروه‌های تکفیری در سوریه، نیروهای دفاع ملی سوریه را سازماندهی کرد؛ علاوه بر این، او نیروهای تحت‌فرمانش یعنی «مدافعان حرم» را از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون در سوریه رهبری کرد.

آزادسازی «بوکمال»، آزادسازی شهر تاریخی «تدمر» در جنوب شرقی «حمص» و آزادسازی شهر «القصیر» از جمله خدمات بزرگ او در جنگ سوریه بودند. خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، با چند نفر از تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای سوری به گفت‌وگو نشسته تا تحلیل و ارزیابی آن‌ها را از حضور فرمانده بزرگ مقاومت در سوریه ثبت کند؛ در ادامه مشروح این گفت‌وگوها را در سه بخش می‌خوانیم:

از اتحاد عمیق تهران-دمشق تا قهرمانی‌های سردار

«ربی یوسف شاهین» استراتژیست سوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره جایگاه شهید سردار قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه «سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در گفتار و عمل، الگوی انسان شایسته است» تاکید کرد: جنگ علیه سوریه، در همه ابعاد جنگی جهانی بود که برای نابودی مردم و زیرساخت‌های این کشور برنامه‌ریزی شده بود. در مقابل هجوم دشمن آمریکایی-صهیونیستی، دوستان و متحدان سوریه نقش بزرگی در حفظ خاک کشور ما و شکست تروریسم داشتند و دست در دست دولت دمشق و رهبری آن به پیش آمدند».

شاهین درباره نقش سردار سلیمانی در پیروزی‌های محور مقاومت و شکست دشمنانش تصریح کرد: «فرماندهان بزرگ محور مقاومت و در راس آن‌ها سردار حاج قاسم سلیمانی، نه برای سال‌ها بلکه دهه‌هاست ذهن و فکر دشمن را خسته و پریشان کرده‌اند. سردار شهید ما نقش بسزایی در متفرق کردن نیروهای تروریست دشمن و وارد کردن خسارات فراوان به این دشمن، نه تنها در سطح سیاسی، بلکه مهم‌تر از آن در سطوح امنیتی و نظامی داشت».

وی در ادامه تاکید داشت: «علی‌رغم طبقه‌بندی نیروی قدس و قرار دادن آن در بین سازمان‌های تروریستی توسط آمریکایی‌ها و غربی‌ها، سردار سلیمانی در افشای جنایات تروریستی غرب با اسناد و مدارک میدانی، همواره پیشتاز بود. به همین خاطر، رژیم صهیونیستی همچنان عمداً به اراضی سوریه حمله می‌کند تا بلکه بتواند پیوندهای عمیق در روابط سوریه و ایران را گسسته کند. به خصوص که پرونده سوریه ارتباط تنگاتنگی با آرمان فلسطین و نیروهای مقاومت آن دارد؛ نیروهایی که به مثابه خارهایی هستند که مانع تنفس اشغالگران و نقشه‌های دشمن وحشی صهیونیستی برای گسترش و تصرف فلسطین عربی می‌شوند».

دفاع حاج قاسم از امنیتی مشترک و آرمانی بزرگ

«رنا جهاد العفیف» تحلیلگر دیگری از سوریه است که درباره روابط تهران-دمشق و حضور سردار سلیمانی در بحران مبارزه با تروریسم، با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست. او درباره تفکر دفاع و اهمیت ایستادگی در مقابل تهدیدات در سبک رهبری حاج قاسم گفت: شهید قاسم سلیمانی در میان همرزمانش در جبهه‌های جنگ سوریه حکایت خاصی داشت. او فرمانده‌ای بود که لحظه‌ای در دفاع از خاک کشورش و همسایگان درنگ نکرد. دستاورد این تفکر برای کشورش نیز امنیت بود، و این امنیت از جایی آغاز شد که او روزی اعلام کرد: «اگر ما در سوریه نجنگیم، در تهران خواهیم جنگید»؛ چرا که درک کرده بود این خطر، تهدیدی مشترک است.

العفیف در ادامه درباره نقش متحدان دمشق و تلاش‌های سردار سلیمانی در گذر از بحران تصریح کرد: «دولت سوریه به همراه همپیمانان خود با انواع تهدیدها مواجه شد و نقش ایران در این بین، با حضور حاج قاسم برجسته شد؛ سردار در با مبارزه با داعش در این محدوده جغرافیایی، از حلب تا صحرای سوریه، قویاً اثرگذار واقع شد. حضور او همچنین با کاهش وسعت و فعالیت پایگاه التنف آمریکا، محدودیت ایفای نقش در جنوب سوریه و حتی تعیین نقش نظامی برای روسیه در این بحران همراه شد و تأثیر چشمگیری بر معادلات میدانی و نتایج سیاسی داشت. بنابراین نقش شهید سلیمانی در گذاشتن دستش در دست دولت دمشق برای همگان نمایان شد؛ آن هم در زمانی که دیگران به فکر فرضیه‌های جایگزین برای بحران سوریه بودند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: «سردار با درک‌کردن مختصات میدان به سرعت پیش رفت، تا آزادی جنگید، مشروعیت سوریه را حفظ کرد و لحظه‌ای در دفاع از هیچ منطقه آزادشده‌ای درنگ نکرد. و همیشه بر استراتژی خودش که «آزاد کن و به جلو برو» تکیه می‌کرد؛ فرمانده‌ای که همیشه در صف اول و پیشتاز میادین نبرد بود. او از رقابت‌های سیاسی پرهیز کرده و بر نقش خود در نبردهای نظامی متمرکز شد؛ تا جایی که دشمنان نتوانستند او را در جنبه‌های راهبردی شکست دهند و به همین خاطر مجبور به ترور او شدند. اما نمی‌دانستند که قاسم سلیمانی مکتب خود را در ستون فقرات مقاومتی کاشت که به هدفش ایمانی عمیق داشت و همچنان در رکاب معلم متواضع و باوفایش پابرجا ایستاده است. ما بر این باوریم که هزاران سلیمانی، المهندس، مغنیه و بسیاری از رهبران ما وجود دارند که ماموریت خود را به دست مبارزانی امین سپرده‌اند؛ حالا قهرمانان جدید ما مبارزه مسلحانه را ادامه داده و آماده‌اند تا در دفاع از میهن و عقیده خود جان فدا کنند».

محور مقاومت و بسیج امکانات به رهبری سردار برای حفظ دمشق

«حسین المیر» فعال رسانه‌ای سوری نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل کشیده شدن سوریه به بحران و ضرورت دفاع از دمشق در محور مقاومت گفت: «از آغاز جنگ جهانی علیه سوریه و آغاز تجاوزاتی که هدف آن نابودی سوریه به عنوان یک موقعیت اقتصادی، تمدنی و مقاومتی بود؛ علی‌رغم این، سوریه قلب محور مقاومت، ستون فعالیت‌های آن و پشتوانه آرمان فلسطین است. به همین خاطر تنها ماندن آن در میدان‌های درگیری و در دل نبرد و تهاجم غیرمنطقی است؛ تصمیم قاطع حمایت از دمشق، توسط سران محور مقاومت به نمایندگی از ایران اسلامی، مدافع و حامی مستضعفان و بقیه مردمان شریف اتخاذ شد تا جناح‌های مقاومت در کنار سوریه بایستند و از آن دفاع کنند».

او در ادامه درباره نقش سردار سلیمانی در مدیریت بحران تاکید کرد: «پس از اتخاذ این تصمیم، نقش سردار بزرگ مقاومت، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی برجسته شد؛ او ماموریت دفاع از سوریه، حمایت از ارتش این کشور، حفاظت از خاک آن و بیرون راندن تروریست‌های مورد حمایت نیروهای استکبار جهانی را بر عهده گرفت. شهید حاج قاسم سلیمانی کمک و پشتیبان دولت سوریه و مردم آن بود که تحت رهبری‌اش شهر حلب آزاد شد؛ شهری که مردم آن نیز گواه می‌دهند توسط تروریست‌های تحت حمایت ترکیه اشغال شده بود. زمانی که حاج قاسم به میدان آمد، تمام شهرهای سوریه از حلب تا البوکمال در مرز سوریه و عراق شاهد جنگ بود؛ حالا سوریه‌ای که به وفاداری معروف است، نمی‌تواند شهید سلیمانی و خدمات بزرگش را فراموش کند، خدماتی که باعث شد تا سوریه مقاومتی عزیز باقی بماند».

پایان پیام/ ت 18

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول