اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

انتشار بیش از 700 عنوان کتاب درباره حاج قاسم سلیمانی/ بعضی کتاب‌ها سطحی‌اند

طی سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوع قاسم سلیمانی منتشر شده، اما کتاب‌های بسیاری با گردآوری مطالب کلی چاپ شده‌اند که نازل و سطحی ارزیابی می‌شوند و درمیان آثار موجود اثری که محتوای داستانی داشته باشد، کمتر دیده می‌شود.

انتشار بیش از 700 عنوان کتاب درباره حاج قاسم سلیمانی/ بعضی کتاب‌ها سطحی‌اند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بنا به آماری که مسئولین مکتب حاج قاسم به خبرنگار خبرگزاری فارس داده‌اند طی سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوع سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی منتشر شده است. این حجم از اقبال گسترده عمومی و تکاپوی ناشران، امری نادر و کم‌نظیر است. بخش عمده‌ای از این کتاب‌ها به فراز‌هایی از زندگینامه شهید، گزیده‌ای از بیانات، خاطرات و وصیت‌نامه وی اختصاص یافته است.

شهادت حاج‌قاسم داغی بود که ظهور و بروز آن در تشییع باشکوه شهید سلیمانی و سایر شهدای همراه نمایان شد. بخشی از کتاب‌ها بر ثبت و نشر روایت‌های مردمی از این ماجرا متمرکز شده است. پس از تأکید مقام معظم رهبری که «به شهید حاج‌قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم.» با اهتمام اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاهی نسبت به معرفی مکتب شهید سلیمانی، آثار بسیاری در جهت تبیین شاخصه‌های این مکتب تألیف و انتشار یافته است.

گزیده شعرهایی که در رثای حاج‌قاسم و یا در تکریم حماسه‌آفرینی‌های وی سروده شده است و همچنین انتشار ترجمه شعرهای عربی با همین مضامین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه ناشران بوده است. از دیگر دسته‌بندی‌های مورد اقبال ناشران، انتشار کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان است که هر چه زمان می‌گذرد بر کمیت و کیفیت کتاب‌های این دسته افزوده می‌شود.

کتاب‌های مربوط به شهید سلیمانی

سایر کتاب‌های مربوط به شهید سلیمانی به موضوعاتی نظیر بررسی ابعاد شخصیت و شهادت حاج‌قاسم سلیمانی از منظر علوم انسانی، بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی ترور، بررسی تحولات منطقه و جبهه مقاومت، تدوین واکنش‌های سیاسی و رسانه‌ای درباره ترور حاج‌قاسم، تدوین یادداشت‌ها و مقالات درباره شخصیت و عملکرد حاج‌قاسم، ثبت و نشر دل‌نوشته‌های ادبی و... اختصاص یافته است.

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» پُرتیراژترین اثر

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم؛ زندگینامه خودنوشت حاج‌قاسم سلیمانی» شرحی از تولد تا ۲۲ سالگی وی است که کودکی تا مقطع جوانی را بسیار روان و شیوا به تصویر کشیده است. این اثر بیش‌ترین تیراژ کتاب با موضوع شهید سلیمانی را دارد که به زبان عربی نیز با عنوان «لم اکن اخاف شیئاً» منتشر شده است. نسخه کودکانه‌ای از این کتاب به صورت شعر با عنوان «کوچک‌مرد»، و نیز داستان مصوری از آن با عنوان «پی‌نمای از چیزی نمی‌ترسیدم» برای مخاطب نوجوان تولید شده است که همگی توسط بنیاد مکتب حاج‌قاسم به انتشار رسیده است. کتاب «عزیز زیبای من» نیز روایتی داستانی از آخرین سال عمر شهید سلیمانی است که از منظر خانواده وی روایت می‌شود که آن نیز توسط مکتب حاج‌قاسم منتشر شده است.

دو کتاب «میدان‌های سخت» و «نطق سلیمانی» بیانات شهید سلیمانی است

در زمینه گردآوری و نشر بیانات شهید سلیمانی، دو کتاب «میدان‌های سخت» از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی و «نطق سلیمانی» از انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) به چاپ رسیده است که مخاطبان می‌توانند تهیه کنند.

با موضوع خاطره نگاری چه کتابی بخوانیم؟

در گردآوری خاطرات، جلد دوم از کتاب «سلیمانی عزیز» از انتشارات حماسه‌یاران و همچنین کتاب «رفیق خوشبخت ما» از انتشارات زائر رضوی شاخص‌ترین کتاب‌های این عرصه هستند.

روایت‌های مردمی از داغ شهادت حاج‌قاسم

در بخش مربوط به ثبت و نشر روایت‌های مردمی از داغ شهادت حاج‌قاسم و خاطرات مربوط به تشییع پیکرهای شهدا، انتشارات راه‌یار به‌طور فعالانه‌ای به گردآوری و نشر آثار پرداخته است. کتاب‌های «یک بغض و هزاران مشت»، «یزله بر دجله؛ خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» و «روی شانه‌های کارون؛ خاطرات مردم اهواز از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی» ازجمله متمایز‌ترین کتاب‌های منتشر شده در این زمینه بوده است. همچنین کتاب «هزار جان گرامی» از انتشارات سوره مهر نیز در این زمینه اثری خواندنی است.

مهم‌ترین کتاب‌هایی که به تبیین مکتب حاج‌قاسم پرداخته‌اند

از مهم‌ترین کتاب‌هایی که به تبیین مکتب حاج‌قاسم پرداخته‌اند می‌توان «معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی» از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و «مکتب سلیمانی» از انتشارات آستان قدس رضوی(ع) نیز نام برد.

بررسی شخصیت و شهادت حاج‌قاسم از منظر علوم انسانی و اجتماعی

در بررسی شخصیت و شهادت حاج‌قاسم از منظر علوم انسانی و اجتماعی، کتاب‌های «عقل سرخ» از انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، «اسطوره حاج‌قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» از شرکت چاپ و نشر بین‌الملل جزو تألیفات ارزشمند این حوزه هستند.

کتاب‌هایی با موضوع حاج قاسم برای نوجوانان

کتاب «ما با تو سربلندیم» از انتشارات به‌نشر در بخش شعر نوجوان و کتاب «آورتین» از انتشارات ستارگان درخشان در بخش داستان نوجوان، آثاری شاخص برای این رده سنی است و برای مخاطب کودک نیز کتاب‌های «مردی که زبان کبوترها را می دانست» و «قهرمان به شکل خودم» از انتشارات راه‌یار و «حاج‌قاسم و پرواز نقاشی‌ها» از انتشارات جمکران جزوکتاب‌های خوب منتشر شده برای کودکان است.

همه آثار در مورد شهید سلیمانی آثار قوی هستند؟

در عرصه نشر، کتاب‌هایی با موضوع شهید سلیمانی هرگاه که نویسندگان با اهتمام به تحقیق و پژوهش به سمت خلق اثری در قالب‌های مختلف پرداخته‌اند، کتاب ارزنده‌ای به‌دست آمده است. اما متأسفانه کتاب‌های بسیاری با بی‌توجهی به این امر و با گردآوری مطالب کلی، چاپ شده‌اند که نازل و سطحی ارزیابی می‌شوند و در میان آثار موجود اثری که محتوای داستانی داشته باشد کمتر دیده می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول