اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

جان‌فدا| بانوان هنرمندی که عشق به سردار دل‌ها را معنا کردند

هر کدامشان خانه، خانواده و فرزندانی از سراسر ایران داشتند اما برای چند روزی معتکف جوار حرم رضوی شدند تا عشق به سردار و قهرمان وطنی شان را نشان دهند، یکی نذر داشت ،
دیگری دنبال ادای دین بود، حال با نقاشی ، خوشنویسی ، تصویرسازی، کتیه یا هر فعالیت هنری دیگری که این بانوان را به رویداد جان فدا وصل کرد.

جان‌فدا| بانوان هنرمندی که عشق به سردار دل‌ها را معنا کردند

گروه زندگی : دویست نفر بودند ، نیمی از این دویست نفر بانوان هنرمندی بودند که به عشق امام رضا(ع) و سردار حاج قاسم سلیمانی چند روزی در جوار حرم رضوی یعنی در سالن همایش های آستان قدس رضوی سکنی کردند تا هنری با موضوع سردار دل ها خلق کنند و توانستند بخشی از فعالیت هایشان را در قالب رویداد ملی جان‌فدا به معرض نمایش عموم بگذارند. همین چند روز پیش هنرمندانی در رشته های مختلف هنری از خوشنویسی، نگارگری، نقاشی، پوستر، تبلیغات شهری تا  کتیبه و تصویر سازی آثاری درباره حاج قاسم سلیمانی خلق کردند، بدون هیچ چشمداشت مالی یکی به خاطر نذری که داشت، دیگری ادای دین  و حالا چون سیلی خروشان شده که مکتب حاج قاسم و اثرگذاری آن در بین قشر بانوان را نشان می دهد.

*گروه هنری بانوان خیمه چطور تشکیل شد

دکتر هاجر سلیمی نمین یکی از اساتید این رویداد، نماینده بانوان و عضو هیئت داوران رویداد می‌گوید: «ما از تابستان امسال با گروهی به نام خیمه با حضور عده ای خانم ها فعالیت هنری راه انداخته ایم که زیرمجموعه گروه هنر هیئت است و رویدادی که الان در آن شرکت کردیم، در حقیقت نخستین قدم موثر این گروه خیمه به طور رسمی محسوب می شود. البته تنها 50 درصد خانم هایی که در این رویداد جان‌فدا شرکت کردند، عضو گروه خیمه هستند و خودشان هم متقاضی شدند که درباره حاج قاسم کار کنند. تقریبا دو ماهی است که برای انجام این رویداد وقت صرف کردیم تا اینکه قسمت شد کار در مشهد اجرا شود و در جوار حرم رضوی تأثیرگذاری بهتری داشته باشیم».

سلیمی نمین همه این بانوان را تصویرگر، گرافیست، موشن کار، کاریکاتوریست تا دانشجوی هنر و هنرمند حرفه ای به شمار می آورد و می افزاید: «همه بانوان حاضر در گروه خیمه به لحاظ تفکری با هم اشتراکات زیادی دارند بنابراین ما از آن پس با هم در ارتباط قرار گرفتیم ، جلسه اول صحبت هایمان هم در مشهد بود، رویداد دیگرمان در کربلا و زمان اربعین بود و حال هم فعالیت هایمان درباره حاج قاسم ادامه دارد.»

* افتخارم نقاشی چهره حاج قاسم است 

نجمه کاردان پور یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد که نقاشی حاج قاسم را کشیده و تبلیغات شهری نیز کار می کند می‌گوید: «من از بچگی علاقه مند به نقاشی بودم، همین باعث شد پس از ازدواجم همسرم هم مشوقم شود تا یادگیری بیشتری داشته باشم. ابتدا سال 93 با کلاس های سیاه قلم استاد محمد لرستانی سبک هایپر رئال را آموزش دیدم و سپس سال 97 افتخار شاگردی استاد عباس گودرزی را پیدا کردم و همانجا نذر کردم که اگر بتوانم نقاشی دیجیتال یاد بگیرم به نیت امام رضا(ع) که تمام زندگی ام از ایشان است، عکس هشت شهید را بکشم . پس از گذشت سال ها الان سعادت طراحی این چهره ها به بیش از 40 شهید رسیده است.

در رابطه با نقاشی چهره سردار عظیم الشان نیز باید بگویم که بزرگترین افتخارم از زمان شروع کار طراحیم بوده و برای خودم برجسته ترین طرح هایی هست که افتخار تولیدشان را داشتم. در تمام این فعالیت ها همسرم همراهم بود و از آنجایی که ایشان هم طراح هستند کارهای پس زمینه تایپوگرافی اکثر کارهایم را ایشان انجام می دهند.»

عموم این بانوان هنرمند همراهی همسران و خانواده شان را در کنار خود دارند که به راحتی و تسکین خاطر می می توانند به فعالیت هنری بپردازند.

*هنر تنها تسکین دهنده قلب تب دار ما بعد از شهادت سردار دل هاست

فرزانه سادات ملکی دیگر هنرمند حاضر در این رویداد نیز می‌گوید: «حقیقتا اینکه چطور شد درباره حاج قاسم تولید اثر کردم به همان سیزده دی ماهی باز می‌گردد که ایشان شهید شدند و قلب ما را از جا کندند، باورمان نمی شد سردار عزیزمان را از دست دادیم آن هم این اندازه مظلومانه و ما همه در بهت فرو رفتیم. اینکه می دیدم حتی کسانی که اعتقاد چندان قوی هم  نداشتند عمیقا ناراحت شدند و آن را ابراز کردند، فهمیدم بی جهت نیست که لقب سردار دل ها به ایشان دادند. یقینا و عینا سردار عزیز دل هایمان ایشان هستند.

من هم همانند سایر مردم کشورم از این اتفاق ناراحت و غمگین شدم و در همان سال نود و هشت به خلق اثر پرداختم و به عنوان یک طراح احساس و غم خودم را با آثارم به نمایش گذاشتم.»

هنرمندان رویداد جان‌فدا در رشته های تبلیغات و پوسترهای شهری، نقاشی، طراحی، موشن، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، خوشنویسی،نگارگری، حروف نگاری و کارتن عشق خود را نثار حاج قاسم کردند. این آثار با حضور دویست هنرمند کشورمان در حرم رضوی خلق شد و با هشتک جان ـ فدا در فضای مجازی قابل دسترسی است و امیدوار هستیم که بتوانیم آنها را در سطح عمومی و حتی بین المللی شاهد باشیم.

برخی از این آثار پس از رویداد قرار است در فضاهای مجازی مثل صفحات هیئت آنلاین یا خود رویداد جان‌فدا منتشر شود و هم اینکه در مذاکره با شهرداری در سطح شهرها و همینطور تبدیل به کارها و محصولاتی  قابل عرضه در سطح عموم شوند، مثلا روی تی شرت ها و لباس ها تبلیغات آن قرار بگیرند.

*از خوابی که دیده بودم

یکی دیگر از بانوان هنرمندی که در رویداد جان‌فدا فعال بودند و به نگارگری می پرداختند، مطرح می‌کنند که خیلی درعرصه هنری اعتقادی به کارهای ارزشی نداشته اند اما اینطور می شود که پس از شهادت حاج قاسم خوابی می بینند و این خواب دست مایه خلق اثر برایشان می شود و از آن پس تصمیم می‌گیرند که دینی که به گردن دارند را ادا کنند تا سردار راضی باشد. 

 در نهایت هنرمندان هنوز هم برای ارسال آثار خود به رویداد جان‌فدا تا شانزدهم دی ماه فرصت دارند و جوایز آن نیز چهل سفر زیارتی عتبات عالیات و مقتل شهید حاج قاسم سلیمانی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول