اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

در شب شهادت حاج قاسم چه گذشت؟ / بازخوانی لحظه به لحظه شب شهادت حاج قاسم تا روز تشییع+ فیلم

بازخوانی لحظه به لحظه شب شهادت سردار سلیمانی؛ بازگو کننده ثانیه‌هایی از بیم و امید نسبت به سالم بودن و یا شهادت حاج قاسم است.

در شب شهادت حاج قاسم چه گذشت؟ /  بازخوانی لحظه به لحظه شب شهادت حاج قاسم تا روز تشییع+ فیلم

فارس پلاس؛ روایت روز - ساعاتی پیش از شهادت حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکا، مارک اسپر، وزیر دفاع وقت آمریکا در دولت ترامپ مدعی شده بود «اعتراضات برابر سفارت آمریکا در بغداد با سازماندهی و دستور ایران انجام شده است».

به گزارش رویترز، اسپر گفت: «حمله به نیروهای ائتلاف (آمریکا)، تازه‌ترین مورد تهاجمات ایران است». اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد».

ساعت ۱:۳۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

ساعت یک و نیم شب بود. خبری منتشر شد مبنی بر اینکه انفجاری در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داده است و برخی از اعضای الحشد الشعبی ترور شده اند. شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود در عراق گزارش داد که انفجار در مجاورت پایگاه هوایی «شهید محمد علاء» واقع در غرب بغداد اتفاق افتاده. برخی گزارش‌ها هم مدعی شده بودند که بالگردهایی ناشناس دو خودرو را در نزدیکی فرودگاه هدف قرار داده و منفجر کرده‌اند و «محمدرضا الجبری»، مسئول روابط عمومی و تشریفات الحشد الشعبی در این حمله به شهادت رسیده است.

ساعت ۱:۴۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

به گزارش «بریکینگ»، چند صدای انفجار در نزدیکی فرودگاه بغداد شنیده شده است. ۳ موشک به این منطقه اصابت داشته و بر اساس گزارش منابع امنیتی عراق به الجزیره، هیچ کشته‌ای نداشته است! به این ترتیب در خبر شهادت محمدرضا الجبری، تردیدهایی وارد شد.

ساعت ۲:۲۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

به گزارش المیادین، سامانه ضد موشکی آمریکایی و فرانسوی، یک حمله موشکی به موقعیتی نظامی در جنوب فرودگاه را دفع کردند. این گزارش‌ها مبنی بر این بود که حملات از سوی الحشد و الشعبی است.

ساعت ۲:۳۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

خبر شهادت مسئول تشریفات الحشد الشعبی تایید شد. به گزارش یکی از خبرنگاران واشنگتن پست، در فرودگاه بغداد دو حادثه رخ داده است: حادثه اول: سه موشک کاتیوشا شلیک شده. حادثه دوم: یک هواپیمای بدون سرنشین، محمدرضا الجبری، مسئول تشریفات الحشد الشعبی و مهمانش را مورد هدف قرار داده است. سوال این است، مهمان او که بود؟

ساعت ۲:۴۵؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، در پی هدف قرار گرفتن دو خودرو در مسیر فرودگاه بغداد، یکی از مسئولان الحشد الشعبی و چند تن دیگر کشته شدند.

ساعت ۲:۵۵؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

شبکه المیادین، آمریکا را به عنوان عامل حمله هوایی به فرودگاه بغداد دانست و اعلام کرد که شخص مهمی مورد این حمله بوده است.

ساعت ۳:۱۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

در این زمان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در خودرویی که مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفت، منتشر می‌شد.

بر اساس گزارشات میدانی در ساعت ۱:۴۰ به وقت محلی (۳:۱۰ به وقت ایران)، نایب رئیس الحشد الشعبی، ابو مهدی المهندس، در میان شهدا بوده است.

ساعت ۳:۳۰؛ جمعه ۱۳ در ۱۳۹۸

اخبار ضد و نقیض از شهادت ابو مهدی المهندس در جریان بود. به گزارش یکی از خبرنگاران واشنگتن پست که اخبار بین‌المللی و منطقه را پوشش می‌دهد، ابتدا اعلام شد که حشد الشعبی شایعه شهادت او را رد کرده است. سپس اضافه شد الحشد الشعبی، مورد اصابت قرار گرفتن المهندس را انکار نکرد؛ بلکه شایعات مرگ او را نادرست دانست.

ساعت ۳:۳۵؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

به گفته استفان نبیل که به «نسخه عراقی روح الله زم» نیز شناخته می‌شود، دو خودرو متعلق به فرماندهان الحشد الشعبی مورد حمله مستقیم قرار گرفت و همه سرنشنان آن کشته شدند. مشخص نیست چه کسی در آن خودرو بود. اما از مقامات بلند پایه بوده است.

ساعت ۴:۰۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

به گزارش المیادین، اعلام شد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی، به شهادت رسیده‌اند.

علی هاشم، روزنامه‌نگار عرب و گزارشگر ارشد شبکه المیادین، گفته بود که منابعش اطلاع دادند قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی در کاروانی که مورد حمله هوایی آمریکا قرار گرفت، حضور داشتند.

ساعت ۴:۲۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

عکسی از یک دست به همراه انگشتری که شبیه به انگشتر حاج قاسم بود، منتشر شد که شهادت ایشان را تایید می‌کرد.

 

شناسایی دست حاج قاسم توسط محافظ ابومهدی


ساعت ۴:۳۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

تلوزیون رسمی عراق به گزارش الحشد الشعبی، شهادت حاج قاسم و ابومهدی را تایید کرد.

 

 

ساعت ۴:۴۰؛  جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

جویس کرم، سردبیر المانیتور، در واکنش به شهادت حاج قاسم و ابومهدی نوشت، به سختی می‌توان گفت که [این حادثه] چقدر بزرگ است که  قاسم سلیمانی، قدرتمندترین چهره ملی ایران در منطقه، [شهید شده است] .

ساعت ۵:۱۰؛ جمعه ۱۳ در ۱۳۹۸

گزارشگر شبکه آمریکایی CNN با صدایی لرزان اعلام کرد که اگر این خبر درست باشد، ایران؛ عراق و منطقه را به لرزه در خواهد آورد.

نیوزویک نیز از دستور مستقیم ترامپ برای شهادت ژنرال ایرانی، به بهانه برنامه ریزی برای حمله به آمریکایی‌ها، خبر داد!

ساعت ۶:۰۰؛ جمعه ۱۳ دی ۹۸

پیش از ساعت ۶ صبح، برخی خبرگزاری‌های رسمی ایران، شهادت حاج قاسم و ابو مهدی المهندس را اعلام کردند.

حدود ساعت ۶ صبح بود که شبکه خبر به طور رسمی اعلام کرد بامداد امروز، سردار حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت، توسط بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

 


ساعت ۸:۳۰؛ جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی به این شرح منتشر شد:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملّت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.

تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی؛ پرجمعیت‌ترین مراسم تشییع قرن

مراسم تشییع حاج قاسم در نوشتن و توصیف کردن نمی‌گنجد. تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی، نه در یک روز، بلکه در ۴ روز و نه در یک شهر، بلکه در ۹ شهر صورت گرفت. شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در ۱۴ دی ماه در بغداد و شهرهای زیارتی عراق تشییع شدند. در ۱۵ دی ماه پیکر مطهر شهدا در اهواز و مشهد تشییع شد و در ۱۶ دی ماه، مراسم تشییع در قم و تهران برگزار شد. رهبر معظم انقلاب نیز بر پیکر این شهیدان بزرگ نماز خواندند. مراسم تشییع در ۱۷ دی  ماه نیز در کرمان برگزار شد و روز ۱۸ ام پیکر مطهر شهید سلیمانی به خاک سپرده شد. 

 

 

نیویورک تایمز در گزارشی مراسم تشییع حاج قاسم را میلیونی دانست که حاضران در آن خواستار انتقام از ایالات متحده بودند.

این رسانه آمریکایی نوشت: خیل عظیمی از مردم عزادار برای ادای احترام به سرلشکر قاسم سلیمانی، دومین شخصیت قدرتمند کشور و رهبر نخبگان نیروی قدس که روز جمعه در اثر یک حمله آمریکایی کشته شد، به خیابان‌های ایران آمدند. پس از اینکه ده‌ها هزار نفر برای او در چهار شهر عراق شرکت کردند، به ایران بازگردانده شد و در فرودگاه اهواز، شهری در جنوب غربی، با سلام نظامی از او استقبال شد.  پس از آن دسته عزاداری از اهواز عبور کرد، تابوتی که با گل و پرچم ایران پوشانده شده بود و نمادهای عزاداری مذهب شیعه را به تصویر می‌کشید. انبوه مردان و زنان سیاه‌پوش، پرچم‌ها و عکس‌های آقای سلیمانی را به طول بیش از ۳۰ کیلومتر، حمل می‌کردند و همزمان بر سینه‌های خود می‌کوبیدند.

برخی از واکنش‌ها به خبر شهادت حاج قاسم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه وقت: تروریسم بین‌الملل به سرکردگی آمریکا، برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه خود افزود و مالک اشتر ولی زمان، سرباز ولایت و امت، سردار سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی را به فیض عالی شهادت رساند. امروز جبهه مقاومت گرچه داغدار شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزم مجاهدش ابومهدی مهندس است اما طنین گام‌های استوار این سرداران سرافراز در گوش تاریخ باقی خواهد ماند و از هر قطره خون پاک آنان، صدها قاسم سلیمانی در منطقه و جهان خواهد رویید تا خواب را از چشم دولت تروریست آمریکا و تروریسم بین‌الملل در سراسر جهان برباید.

علی لاریجانی، رئیس مجلس وقت: شهادت سردار سرافراز، فرمانده شجاع، قهرمان، حماسه آفرین  و کم نظیر سپاه اسلام، شهید قاسم سلیمانی و شماری از همرزمان دلاورشان  را پس از عمری رشادت و مجاهدت در راه پاسداری از قرآن و  مکتب اهل بیت(ع) و اعتلای ایران اسلامی به حضرت ولی عصر( ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم سلحشور استان کرمان، خانواده  عزیز و ارجمند ایشان و دیگر شهدای همرزمشان، به  مجموعه‌ پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه رزمندگان غیور نیروی قدس تبریک و تسلیت می‌گویم.

حسن روحانی، رئیس جمهور وقت: بی‌تردید این اقدام خباثت‌بار و بزدلانه، نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی امریکا در منطقه و احساس انزجار از سوی ملت‌های منطقه نسبت به این رژیم متجاوز است که با زیر پا گذاشتن تمام اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل با غیرانسانی‌ترین سبُعیّت، لکه ننگ دیگری را بر صفحات نکبت‌بار این کشور، ثبت کرد. بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.

ستاد کل نیروهای مسلح: شب گذشته فرماندهان سلحشور سپاه اسلام، مجاهد دلاور حاج قاسم سلیمانی، برادر ابومهدی مهندس و جمعی از همرزمان آن‌ها در یک اقدام تروریستی توسط رژیم  امریکای جنایتکار به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و روح مطهر آنان در جوار شهدای جبهه مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آرام گرفت.  بی‌شک دستور دهندگان و عاملان این جنایت باید منتظر انتقام سخت و پشیمان کننده باشند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه وقت: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی،  بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی: انشاء‌الله شهادت سردار سلیمانی زمینه ظهور امام زمان باشد.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان: قصاص عادلانه از قاتلان و جنایتکاران که بدترین شرارت‌ها را در این دنیا انجام می‌دهند و مسئول خون این شهید هستند را دنبال می‌کنیم و این موضوع یک امانت و مسئولیت  قرار داده شده بر دوش تمامی عناصر مقاومت و مجاهدان در امتداد دنیا است. 

گردان‌های حزب‌الله عراق: جنایت فرودگاه بغداد آغازی بر پایان حضور آمریکایی‌ها در عراق است.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق: شهید سلیمانی نقش محوری در پیروزی بر داعش داشت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس): سردار سلیمانی، یکی از فرماندهان بزرگ و مهم ایران بود و نقش مهمی در حمایت از مقاومت فلسطین در زمینه‌های مختلف داشت.

یرواند آبراهامیان، استاد دانشگاه آمریکا و متخصص در حوزه ایران: تاکنون عموم ایرانیان آمریکا را دولتی که علیه دولت مصدق کودتا کرد می‌شناختند؛ با ترور قاسم سلیمانی عموم ایرانیان از این پس آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت.

 

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول