اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

میراث شهید سلیمانی؛ وحدت حول محور اشتراکات/ سلیمی نمین: در حق حاج قاسم جفا نکنیم

شهید سلیمانی با دشمن رو در رو بود و کید دشمن را به خوبی می‌فهمید و ابزارهای دشمن را درک می‌کرد. بنابراین قدر همه فرصت‌ها و امکانات را می‌دانست و سعی می‌کرد بر اشتراکات تاکید کند.

میراث شهید سلیمانی؛ وحدت حول محور اشتراکات/ سلیمی نمین: در حق حاج قاسم جفا نکنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی انجام داده است که مشروح آن پیش روی شماست.

شهید سلیمانی قدر وحدت را درک می‌کرد

عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ویژگی حاج قاسم سلیمانی در وحدت بخشی به گروه‌های وفادار به نظام و انقلاب در داخل و خارج از کشور اظهار کرد: چند وجهی بودن شخصیتی قطعا امری نیست که به سرعت در انسان نهادینه شود. شهید سلیمانی حتی در دورانی که فرمانده لشکر در داخل بود، همین ویژگی‌ها را کم و بیش داشت؛ یعنی بیشتر بر وحدت تاکید داشت. وی افزود: وقتی چنین شخصیتی از مرزهای ایران خارج و با ابزارها و امکانات دشمن به طور مستقیم رو در رو می‌شود، بیشتر قدر وحدت و ضرورت وحدت و تاکید بر اشتراکات را درک می‌کند.

بسیاری از افراد، درک صحیحی از دشمن ندارند

سلیمی نمین گفت: بسیاری از افراد شاید در ظاهر بگویند به دشمن حساسیت دارند اما درک صحیحی از دشمن و موقعیت خودمان در جهان ندارند. لذا این افراد به وحدت در سطح منطقه توجه نمی‌کنند و حتی نسبت به وحدت با کسانی که در کشورهای غربی به ایران و انقلاب اسلامی نیز گرایش دارند، احساس بی‌نیازی می‌کنند. این به خاطر آن است که دشمن را به خوبی نمی‌شناسند که اگر می‌شناختند، از هر امکانی استقبال می‌کردند. وی افزود: ما نه باید دشمن را کوچک بشماریم و نه باید در مواجهه با دشمن، دچار رعب و وحشت شویم اما قطعا باید امکانات و ابزار دشمن و موقعیت د‌شمن در جهان را درک کنیم تا خودمان را به هم‌افزایی با تمام کسانی که همراه ما هستند، نیازمند ببینیم.

آنچه از شهید سلیمانی باقی مانده، تاکید بر اشتراکات است

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اینکه ما در زمینه ارتباطات بسیار ضعیف هستیم، ناشی از این رویکرد است که ما خودمان را نسبت به گفتگو با مخاطبین و هواداران نظام و انقلاب در سطح جهان، بی‌نیاز می‌بینیم. سلیمی نمین تاکید کرد: شهید سلیمانی با دشمن رو در رو بود و کید دشمن را به خوبی می‌فهمید و ابزارهای دشمن را درک می‌کرد. بنابراین قدر همه فرصت‌ها و امکانات را می‌دانست و سعی می‌کرد بر اشتراکات تاکید کند. این توانایی، در بسیاری از نیروها وجود ندارد و ضعفی است که بسیاری نه تنها در بیرون از مرزها بلکه در درون مرزها نیز به آن دچارند. وی گفت: وقتی شما دشمن را نمی‌شناسید، طبیعتا در داخل هم قدر نیروها و ظرفیت‌ها را نمی‌دانید. بنابراین اگر نیرویی، کمترین تفاوت را با شما داشته باشید، ترجیح می‌دهید او را پس بزنید تا اینکه تلاش کنید این تفاوت‌ها به حداقل ممکن برسد. این موضوع بسیار تاسف‌بار است و ما در سال‌های گذشته، این‌گونه بوده‌ایم. در حالی‌که آنچه از شهید سلیمانی باقی مانده، تاکید بر اشتراکات و نادیده گرفتن برخی ضعف‌هاست.

امام به رای مردم احترام می‌گذا‌شت

وی با اشاره به آموزش شهید سلیمانی در مکتب امام و رهبر انقلاب گفت: این بزرگواران همیشه به سلایق مختلف احترام گذاشته‌اند. وقتی با یک گرایش جامعه، فردی نظیر بنی صدر به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد - که با امام خمینی نیز افتراقات جدی داشت- امام نه تنها او را به رسمیت شناخت بلکه سعی کرد او را تقویت بکند چون معتقد بود انتخاب این فرد حاصل رای مردم است؛ امام به رای مردم احترام می‌گذاشت چون آن را قانونی و برخاسته از مشارکت می‌دانست.

باید ظرفیت خود در تحمل دیگرانی که مثل ما نیستند را تقویت کنیم

سلیمی نمین تصریح کرد: امام هیچ وقت نمی‌گفت چون بنی صدر یا دیگران با من اختلاف سلیقه دارند، پس باید تلاش کرد تا آنها عملکردشان چندان پر بازده نباشد و دستاورد چندانی نداشته باشند. برعکس امام تلاش می‌کرد تا مشارکت مردم پر بارتر و نتیجه‌مندتر شود. وی افزود: این رفتار امام در شهید سلیمانی نیز وجود داشت اما در بسیاری از افرادی که در اطراف ما هستند، دیده نمی‌شود. بنابراین مشی امام و رهبر انقلاب مخالف بسیاری از عملکردهای ما است. وی تصریح کرد: ما برخلاف ادعاهایی که داریم، چندان رای مردم را محترم نمی‌داریم. رای مردم را زمانی محترم می‌داریم که آن رای، با ما همراه باشد. اگر واقعا شهید سلیمانی را قبول داریم، باید ظرفیت خود در تحمل دیگرانی که مثل ما نیستند را تقویت کنیم.

در ظرفیت‌سوزی سابقه داریم

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: متاسفانه امروز در جمع کسانی که بحث شهید سلیمانی را مطرح می‌کنند، افرادی دیده می‌شوند که به هیچ وجه درک دقیقی از وجوه مختلف شخصیت شهید سلیمانی ندارند و این، گاهی انسان را متاثر و متاسف می‌کند چون اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، کاری که در مورد امام کردیم و درباره رهبر انقلاب داریم می‌کنیم، برای شهید سلیمانی. نیز اتفاق خواهد افتاد. سلیمی نمین گفت: ما چون درکی از جنبه‌های مختلف وجودی امام نداریم و چون خودمان شخصیتی تک بعدی هستیم، در نتیجه فقط می‌توانیم با یک بعد از شخصیت امام ارتباط برقرار کنیم. بنابراین امامی که معرفی می‌کنیم، کاملا حاصل ذهن و ظرفیت فهم ماست نه واقعیت او. درباره شهید سلیمانی نیز اوضاع همین‌طور است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در ظرفیت سوزی دارای سابقه هستیم تصریح کرد: تصویری که برخی از امام ساخته‌اند، فردی قاطع بدون رافت است و اصلا به وجوه عرفانی او توجهی ندارند. درباره ائمه هم وضعیت همین‌طور است. برای نمونه تاکید امام حسین در جبهه نبرد بر آگاه‌سازی نیروهای مقابل است و تا آخرین لحظه هدایت جماعت مقابل خود را مدنظر دارد تا آنها از مسیر تباهی خارج و به مسیر نور هدایت شوند. اما برخی بیشتر روی شجاعت ایشان و اینکه در حمله به صف دشمن چه توانی داشتند، تاکید دارند.

سلیمی نمین گفت: با نگاه تک بعدی خود، حالا شما ببینید ما چه بلایی سر شخصیت‌های برجسته دینی در تاریخ و چه بلایی سر برجستگان تربیت شده در این مکتب، آورده‌ایم. وی افزود: یک فردی سال‌ها مدیر مهم‌ترین رسانه کشور بوده و نه تنها از عرفان امام فهمی نداشته بلکه با کج‌فکری و برداشت شخصی، به مقابله با عرفان امام(به عنوان یکی از وجوه برجسته امام) رفته است. حالا شما فکر می‌کنید این فرد در یک روزنامه کثیرالانتشار، چه تصویری می‌تواند از امام ارائه دهد؟ و آیا این تصویر می‌توانسته جاذبه داشته باشد و فراگیر باشد؟ قطعا پاسخ منفی است.

اگر در حق امام و رهبر انقلاب جفا کردیم، در حق شهید سلیمانی جفا نکنیم

وی افزود: اگر واقعا درکی از همه‌جانبه‌بودن شخصیت شهید سلیمانی نداریم، جفا به جامعه است که بخواهیم خود را متولی یا منعکس‌کننده شخصیت این شهید بزرگوار قرار بدهیم. اگر در حق امام و رهبری کنونی جامعه جفا کردیم، این جفا را در حق شهدای بزرگواری نظیر شهید سلیمانی صورت ندهیم. تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: باید از شخصیت‌هایی نظیر شهید سلیمانی با تمام وجود پاسداری کرد چون این بزرگواران می‌توانند نمونه‌ای عینی و قابل لمس برای کسانی باشند که مدعی پایان معنویت و انقلاب اسلامی هستند. نمونه‌هایی نظیر شهید سلیمانی می‌توانند جاذبه‌آفرین باشند و تبلیغات هدفمند دشمنان معنویت را خنثی کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول