اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جان فدا| سفر حاج قاسم به شیراز با روایت قاب‌ها

قاب‌های به جا مانده از سفر یک روزه حاج قاسم به شیراز، از ماندگارترین و درس‌آموزترین تصاویر سلوک فردی و اجتماعی یک انسان از خود رهیده و به حق رسیده است. تصاویری معنوی و باشکوه از سادگی، هیبت و ایمان یک فرمانده سرباز.

جان فدا| سفر حاج قاسم به شیراز با روایت قاب‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، میانه زمستان سال ۹۶، شیراز یک مهمان ویژه داشت. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۲ بهمن آن سال در نخستین روز از دهه فجر برای شرکت در مراسم چهلم وفات آیت الله حائری به شیراز سفر کرده بود.

سفری ساده و بی آلایش که از همان لحظه ورود، متفاوت بودنش در قاب دوربین ها ثبت شد.

سردار سلیمانی از فرودگاه برای رونمایی از مقبره نمادین شهید اسکندری  راهی گلزار شهدای شیراز شد.

آنچه دوربین های عکاسی ثبت کرده اند چهره ای فکور و آرام از حاج قاسم است که به تصویر شهید بی سر حاج عبدالله اسکندری خیره شده و گاه دستی بر تصویر حک شده از شهید می کشد، گویا بی‌توجه به شلوغی اطراف، با او گفتگو می کند.

ساده و صمیمی در جمع مردم

سردار سلیمانی از گلزار شهدا رهسپار حرم شاهچراغ شد و تا در مراسمی که برای آن دعوت شده شرکت کند.

در این مراسم به جز سردار سلیمانی برخی دیگر از مقامات نیز حضور داشتند اما فقط حاج قاسم بود که به محض رسیدن، نوار حائلی که صف مسئولان را از مردم جدا میکرد کنار زد و به میان مردم رفت و میان آنها نشست‌.

قاب‌های یادگار آن روز نشان می دهد دوربین ها، برای یافتن حاج قاسم میان مردم چه تلاشی کرده اند.

ژنرال پرآوازه که خودش را تنها سرباز انقلاب می دانست در میان جمع ساده و صمیمی مردم نشسته بود و حالا مرور عکس های آن روز بیش از هر چیز نشان می‌دهد که حاج قاسم چگونه فرمانده سرزمین قلب‌ها شده بود.

سردار سلیمانی چنان در جمعیت فرو رفته و میان مردم گم شده بود که در تصاویر باقی مانده از آن روز یافتن حاج قاسم در جمعیت کار ساده ای نیست.

آن فرمانده پرآوازه به گونه ای زیسته بود که امن ترین مکان برای او، نشستن در میان مردم بود.

یک دعوت، یک اجابت

فرزند آیت الله حائری، حضور حاج قاسم در اربعین درگذشت پدرشان را این گونه روایت می کند: برای درخواست از سردار سرلشکر سلیمانی با هدف حضور در مراسم اربعین آیت‌الله حائری شیرازی با او تماس گرفتم، با صدای لرزان گفتم پسر آیت‌الله حائری شیرازی هستم و می‌خواهم شما در مراسم چهلم پدرم صحبت کنید که با لحن شیرینی گفت شما تاج سر ما هستید و من دست بوس فرزندان آیت‌الله حائری شیرازی هستم اما از دفتر آقا(رهبر معظم انقلاب) گفته‌اند که جایی سخنرانی نکنم.

وی افزود: به سردار سلیمانی گفتم من به دنبال بهترین‌ها برای پدرم هستم چون او بهترین پدر بود، قدری سکوت کرد و بعد گفت این مایه شرمساری است که به مراسم چهلمین روز رحلت آیت‌الله حائری شیرازی دعوت شوم و نروم چرا که من احتیاج به شفاعتش دارم.

حاج قاسم بی آلایش با یار و همراه همیشگی اش شهید حسین جعفری در مراسم حضور یافت. سخنرانی نکرد، فقط میان مردم رفت و این حضور کیمیای سردار قاب ماندگار آن روز شد.

شهید سلیمانی، بعد از مراسم به دیدار تولیت وقت آستان مقدس شاهچراغ (ع) رفت، دیداری که با غنیمت شمردن حضور سردار، به غبار روبی از ضریح شریف این امامزاده واجب التعظیم ختم شد.

تصاویر به جا مانده از این آیین، چهره معنوی و روحانی شهید را ثبت کرده اند که چگونه به راز و نیاز می پردازد و کسی چه می داند شاید شهادت را طلبیده بود چرا که به گفته همرزمانش شهادت، دعای همیشگی او بود‌.

 

 

قاب‌های به جا مانده از سفر یک روزه حاج قاسم به شیراز، از ماندگارترین و درس آموزترین تصاویر سلوک فردی و اجتماعی یک انسان از خود رهیده و به حق رسیده است.

تصاویری معنوی و باشکوه از سادگی، هیبت و ایمان یک فرمانده سرباز.

اکنون ۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد، حاج قاسم رفته است و  حرم مطهر شاهچراغ به خون شهدا رنگین شده است.

آنچه باقی مانده راهی است که با همان شکوه باید طی کرد و به گفته رهبر انقلاب «باید همه سعی کنیم خصوصیات او را در خود بوجود آوریم.»

گزارش از : فاطمه حبیبی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول