اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مدیر اداره کتاب: انتشار آثار غیرمجاز در دولت سیزدهم 0.6 کاهش یافته است

مدیر اداره کتاب از کاهش 0.6 درصدی انتشار کتاب‌های غیرمجاز در دولت سیزدهم خبر داد.

مدیر اداره کتاب: انتشار آثار غیرمجاز در دولت سیزدهم 0.6 کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سومین نشست هم‌اندیشی تشکل‌های حوزه نشر در سالن جلسات معاونت امور فرهنگی با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد و مدیران کل این معاونت برگزار شد.

علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در خصوص برگزاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: اعضای شورای سیاستگذاری از سوی معاون فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی شده‌اند و حکم‌های خود را دریافت کرده‌اند که این ترکیب اعلام عمومی می‌شود و در خصوص مکان نمایشگاه نیز مصلای تهران و مجموعه شهر آفتاب را در نظر داریم. در بازدید‌هایی که در زمان‌های مختلف از این دو مجموعه داشتیم سعی می‌کنیم که از این بین دو یکی را انتخاب کنیم.

ظریفیان: همه تشریفات حوزه نظر اتوماسیون شد

در بخش دیگر محمدحسین ظریفیان، مدیر اداره کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد نکاتی را در خصوص فعالیت‌های این دفتر در ۱۵ ماهی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، گفت: در ماه‌های گذشته چند برنامه در خصوص توسعه کتاب داشتیم. سامانه جامع ناشران که در هفته کتاب رونمایی شد و مدت‌های طولانی بود که این نیاز احساس می‌شد. الان همه تشریفات حوزه نشر به صورت اتوماسیون در این سامانه از هر نقطه‌ای تقاضا ثبت می‌شود و برای بررسی به مراکز استان‌ها ارسال می‌شود و سپس مسیر خود را طی می‌کند.

وی گفت: البته مواردی را هم از قبل داریم که باید به صورت دستی انجام شود و با مشکلاتی که سامانه‌ها در سال گذشته مواجه شدند، برخی از امور انجام شده و در حال اتمام هستند. مجوز صدور کتاب و پروانه نشر و نیز تسهیلات حامل‌های انرژی و پستی اضافه نیز به این سامانه اضافه می‌شوند.

ظریفیان در ادامه افزود: بحث بعدی حمایت‌ها از حوزه نشر ناظر به خرید کتاب است که به دلیل مسائل سامانه‌ها متوقف شده بود و الان شتاب خوبی پیدا کرده است. هیأت‌های خرید نیز از چهار هیأت به ۱۲ هیأت افزایش یافته و تمام خریدها نیز از کتبی است که ناشر اعلام وصول آن را انجام داده باشد. در بخش حمایت از تشکل‌ها نیز پیگیر مسائل مالیات گروه‌های کمک‌آموزشی هستیم.

ممیزی مطابق با قانون است

ظریفیان در خصوص ممیزی گفت: بحث دیگر، بازنگری در شیوه‌های ممیزی است. در بخش‌هایی بازنگری صورت گرفته و در تلاشیم برای ناشران و نویسندگان نسبت به تطبیق آثار خود با ضوابط نشر فرصت بیش‌تری ایجاد کنیم. هدف ما این است که چیزی بیش‌تر یا کمتر از ضوابط نشر اجرایی نشود. البته طبیعی است که خطا داشته باشیم چرا که کار انسانی است و تلاش می‌کنیم که این خطاها به حداقل برسد و البته فرصت خوبی برای گفت‌وگو ایجاد شده است.

مدیر اداره کتاب با اشاره به میزان انتشار آثار غیرمجاز گفت: گفت‌وگوهای پیوسته ما با ناشران و نویسندگان ثمرات خود را در عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد. البته یکی از عوامل این است و آن عدد و رقمی که اشاره می‌کنند، ناظر بر این است که به رغم تلقی که اهالی فرهنگ و نشر دارند، تصور می‌شود که درصد بالایی از کتاب‌ها غیرمجاز می‌شوند، اما بد نیست بدانیم که این عدد هیچگاه در این سال‌ها از ۲ درصد تجاوز نکرده است و موارد ناظر بر آنهایی بوده که به هیچ شکل منطبق با ضوابط نشر نبودند و یا همتی برای بهتر تغییر نبوده است.

ظریفیان خاطرنشان کرد: این عدد در ۱۵ ماهه دولت سیزدهم ۱٫۲ درصد بوده و این در صورتی است که در ۱۵ ماهه پایانی دولت قبل به ۱٫۸ درصد رسیده بود و این یعنی فضای تفاهم و غیرمجاز نشدن آثار بیش‌تر شده است.

هیأت نظارت دوباره فعال شده است

وی در پایان گفت: هیأت نظارت نیز بعد از سه سال تعطیلی فعال شده و هفتگی جلسات خود را مرتب برگزار می‌کند و دستورهای این جلسات مسائل اصلی حوزه است و همچنین هیأت رسیدگی به تخلفات نیز احیاء شده و رضایتمندی خوبی را از سوی ناشران شاهد بودیم.

در پایان این جلسه، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور خبرنگاران برای شنیدن دغدغه اهالی نشر ممانعت کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول