اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

ترور انگیزه‌ها

اگرچه بظاهر بیشترین فشار شبکه شیاطین بر محاصره و تحریم اقتصادی ایران است، اما در واقع و باطن امر، آنچه بیش از هر کار دیگری در دستور کار این شبکه قرار دارد، ترور انگیزه‌ها بخصوص در قشر جوان، تحصیلکرده و متخصصان کشور است.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت- مسعود رضایی: هنگامی که بحث از پیشرفت و توسعه به میان می‌آید، معمولاً دانش فنی، نیروی انسانی ماهر، سرمایه، مدیریت و از این قبیل به عنوان مهمترین عوامل و زمینه‌ها برای تحقق این امر مطرح می‌شوند. البته هیچ شکی در اهمیت و ضرورت این عوامل وجود ندارد و به تعبیر دیگر باید اینها را جزو عوامل لازم برای پیشرفت محسوب کرد. اما در کنار همه اینها، از یک عامل بسیار مهم دیگر نیز باید یاد کرد و آن انگیزه و امید است. اهمیت این عامل به حدی است که اگر تمامی عوامل دیگر موجود باشند و این نباشد، نمی‌توان شاهد توسعه و پیشرفت بود. از طرف دیگر، در صورت موجود بودن انگیزه و امید، هر گونه نقص و نقصانی در دیگر عوامل، قابل تأمین و جبران است. بنابراین، در رده‌بندی عوامل و زمینه‌های پیشرفت و توسعه، انگیزه و امید را باید در رأس قرار داد و دیگر عوامل را ذیل آن به شمار آورد.

آنچه بیان شد بر اساس یک تجربه مجرب و اثبات‌شده در طول دوران بیش از چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. جوانان باانگیزه و امیدوار در ابتدای انقلاب با کمترین امکانات به دفاع در برابر یک مهاجم تا دندان مسلح و برخوردار از حمایت نظامی و سیاسی و اقتصادی مجموعه شرق و غرب پرداختند و بر او فائق آمدند. همین انگیزه و امید در میان نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه موجب شد تا از همان دوران دفاع مقدس، علی‌رغم کمبودها، ابتکارات و اختراعات بسیاری در زمینه تعمیرات و ساخت تجهیزات نظامی صورت گیرد و استمرار آن تاکنون موجب شده است که در حال حاضر، نیروهای مسلح ما به یکی از نیرومندترین، مقتدرترین و پیشرفته‌ترین نیروها در جهان امروز تبدیل شود به صورتی که همگان به آن معترفند.

از سوی دیگر نگاهی به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های گوناگون صنعتی، پزشکی، فضایی، کشاورزی، دیجیتال و غیره، مجموعه‌ای بسیار گسترده و متنوع از دستاوردها را که در سایه برخورداری از انگیزه و امید در این کشور حاصل شده است، به نمایش می‌گذارد. بدیهی است ذکر تمامی این دستاوردها در این مختصر نمی‌کنجد و تنها اشاره به معدودی از دستاوردها در این مجموعه عظیم می‌تواند گویای کار شگرفی باشد که توسط نیروهای متخصص و باانگیزه در این کشور صورت گرفته است: طراحی و تولید سوپرنفتکش‌های غول‌پیکر، توربین‌های عظیم گازی، موتورهای جت، سکوهای نفتی دریایی، ربات‌های جراح، تلسکوپ‌های بسیار دقیق و پیشرفته، انواع محصولات نانویی، سانتریفیوژهای کم‌نظیر یا بی‌نظیر، رادیوداروهای کمیاب و بسیار گرانقیمت، واکسن کرونا در انواع گوناگون، انواع ماشین‌آلات تولیدی، انواع محصولات بیولوژیک و ژنتیکی، پایگاه‌های زمینی کنترل ماهواره و موشک‌های ماهواره‌بر، ابَرکامپیوترهای بسیار پیشرفته، انواع ربات‌ها و بسیار بسیار دیگر از محصولات و دستاوردهای علمی و فنی، را می‌توان در فهرست موفقیت‌های ملت ایران برشمرد.  

جالب این که تمامی این پیشرفت‌ها در حالی صورت گرفته است که کشور ما سال‌هاست تحت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بی‌سابقه قرار دارد و طبیعی است که به همین دلیل، با کمبودها و مضایق بسیاری مواجه بوده است. اما آنچه جای خالی تمامی این کمبودها را طی چهار دهه اخیر پر کرده، همان انگیزه و امید بوده است و براستی جا دارد تاریخنگاری دقیقی از این دوران با تمرکز بر همین پیشرفت‌های شگرفت صورت گیرد تا قهرمانی ملت ایران و بخصوص نیروهای متخصص و جوان و باانگیزه در مسیر توسعه و ترقی برای همیشه به یادگار بماند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که همانقدر که ما مردم ایران از وجود چنین نیروهای باانگیزه و امیدواری منتفع شده‌ایم و به خود می‌بالیم، دشمنان ما و در رأس آنها آمریکا، از این موضوع متضرر شده و خشمگین هستند. به همین دلیل نیز هدف‌گیری انگیزه و امید، به عنوان موتور پیشران توسعه و ترقی در ایران، به صورت جدی مورد توجه آنها قرار گرفته است. این البته موضوعی تازه و جدید نیست بلکه از همان ابتدای انقلاب، این کار در دستور کار آمریکا و شبکه شیاطین همراه او قرار داشته است اما باید توجه داشت که با تغییرات نسلی در ایران و پیامدهای طبیعی آن، این مسأله هر روز با شدت بیشتری توسط آنها دنبال می‌شود.

بر این اساس باید گفت امروز اگرچه بظاهر بیشترین فشار شبکه شیاطین بر محاصره و تحریم اقتصادی ایران است، اما در واقع و باطن امر، آنچه بیش از هر کار دیگری در دستور کار این شبکه قرار دارد، ترور انگیزه‌ها بخصوص در قشر جوان، تحصیلکرده و متخصصان کشور است چراکه تاریخ بیش از چهار دهه گذشته نشان داده است که اگر انگیزه و امید باشد، ایرانی‌ها از دل تمامی این تحریم‌ها راهی به سوی پیشرفت باز خواهند کرد.

خوشبختانه علی‌رغم تمامی سعی و تلاش دشمنان برای ترور انگیزه‌ها در ایران، همچنان شاهد دستاوردهای بسیار بزرگ در کشورمان هستیم طوری که در برخی از زمینه‌ها، ایران جزو معدود کشورهای صاحب دانش و فناوری در آن زمینه به شمار می‌آید. اما این مسأله نباید موجب نادیده گرفتن بخش دیگری از واقعیت شود که البته تلخ و ناگوار است. شوربختانه باید اذعان کرد که در عملیات تروریستی گسترده شبکه شیاطین در ایران، آنها توانسته‌اند به موفقیت‌هایی نیز دست یابند و برخی از جوانان ما را ترور انگیزه کنند. به یقین باید گفت هر یک نفری که به واسطه این عملیات تروریستی از جمع فعالان و تلاشگران در راه پیشرفت و ترقی کشور، کنار رود یک ضایعه بزرگ برای ما به حساب می‌آید.

در این حال با توجه به تمرکز جدی دشمنان بر عملیات ترور انگیزه‌ و امید در ایران، در این سو نیز باید به صورت جدی در اندیشه مقابله با این عملیات تروریستی بود. بازدید دانشجویان و جوانان و نیز چهره‌های مشهور از پیشرفت‌ها و دستاوردها در زمینه‌‌های مختلف و یا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های جذاب برای تحکیم انگیزه‌ها و جلوگیری از زوال امیدواری در میان جوانان می‌تواند به عنوان راه‌‌های تأثیرگذار و مهمی در این زمینه محسوب شود اما امروز حجم و گستره این عملیات تروریستی به صورتی است که باید در اندیشه راه‌کارهای بیشتر و متنوع‌تری بود و لذا لازم است تا در این زمینه صاحبنظران و اندیشمندان گردهم آیند و به بحث و گفتگو برای ارائه طرح‌ها و برنامه‌های دفاعی مختلف بپردازند.

البته در این میان از یک نکته مهم نباید غافل ماند. دشمنان ما اگرچه فارغ از هرگونه اصول اخلاقی و انسانی و حقوقی، انواع و اقسام دروغ و جعل و تحریف را برای انگیزه‌کشی در ایران به کار می‌گیرند، اما در همان حال به رصد کاستی‌ها و نواقص و اشتباهات ما مشغول هستند تا بخشی از عملیات روانی و تروریستی خود را بر این مبنا طراحی و به اجرا درآورند. بنابراین جا دارد با بررسی دقیق عملکردهای خود در زمینه‌های گوناگون حتی‌المقدور سعی کنیم تا دشمنان را از دست‌یازی به این گونه مستمسک‌ها بازداریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول