اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

قاسم سلیمانی، آمریکا و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ جهان / ضربه مرگبار حاج قاسم به غرب چه بود؟

پیش بینی آمریکا این بود که هزینه حمله به غرب آسیا به صورت سالانه 10 میلیارد دلار خواهد بود اما محور مقاومت باعث شد که هزینه آمریکا به عدد نجومی 7000 میلیارد دلار (هفت تریلیون دلار) برسد که پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ جهان شد.

قاسم سلیمانی، آمریکا و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ جهان / ضربه مرگبار حاج قاسم به غرب چه بود؟

فارس پلاس - روایت روز: ماشین حامل سردار شهید قاسم سلیمانی ساعت ۱:۲۰ بامداد روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ با دو موشک هلفایر پهپاد MQ-9 ارتش آمریکا مورد اصابت قرار گرفت. عملیات ترور با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا انجام شد. 

امّا علت عصبانیت آمریکا از سردار سلیمانی چه بود؟

نیروی قدس به فرماندهی سردار سلیمانی همراه با متحدان منطقه‌ای تاکنون ۲ فاز از توطئه بزرگ قرن بیست یکم برای فروپاشی ساختار غرب آسیا را با شکست مواجهه کردند: 

۱: سال ۲۰۰۰ اوج شکوه عصر امپراتوری آمریکا بود. عصری که «فوکویاما» نظریه‌پرداز اهل آمریکا در سال ۱۹۹۲ آن را «پایان تاریخ» نامید. طبق این نظریه، یک جهان وجود دارد و یک نظم نوین که همه کشورهای جهان به سوی آن حرکت خواهند کرد.

آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به تنها ابرقدرت جهان تبدیل شد. هیچ دولتی در تاریخ امپراتوری‌های جهان چنین برتری نظامی نداشته است. بریتانیا در اوج امپراتوری خود در قرن ۱۹ دارای نیروی دریایی معادل دو کشور قدرتمند بعد از خود بود ولی قدرت نیروی دریایی آمریکا معادل ۱۷ نیروی دریایی برتر بعد از خود در جهان بود. بودجه نظامی آمریکا به اندازه نیمی از مجموع بودجه نظامی کل جهان بود.

آمریکا شرق اروپا را تجزیه کرد، روسیه و چین مطیع اوامر او شده بودند، فلسطینی‌هایِ تحت زعامت عرفات را به ورطه صلح با رابین کشاند و طوق بندگی اسرائیل را به گردن ملک حسین اردنی انداخته بود.  در جریان جنگ کویت نیز بزرگترین ائتلاف نظامی پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل داد و عازم خلیج فارس شد. 

آمریکا برهمین اساس در سال ۲۰۰۱ با اتکا به برترین جنگجویان تاریخ! (به تعبیر اوباما) به بلاد اسلامی حمله‌ور شد. ژنرال «کلارک» فرمانده اسبق یوکام (نیروهای ارتش آمریکا در قاره اروپا) فاش کرد که آمریکا بعد از اشغال افغانستان برنامه‌ریزی کرد تا ۷ دولت را سرنگون کنند. شروع این فرآیند با عراق  بود و بعد سومالی، لیبی، سودان، لبنان، سوریه و در نهایت ایران!

هدف نهایی بزرگترین لشکرکشی قرن ۲۱ در جهان، «باز تعریف مرزهای سرزمینی قریب به ۲۰ کشور حدفاصل مرزهای چین تا مدیترانه» و در مرتبه بعدی «تشکیل اسرائیل بزرگ از رودخانه نیل مصر تا خلیج فارس ایران» بود! نظیر آنچه ارتش فرانسه و بریتانیا پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۶ میلادی بر سر قلمروی عثمانی از مرزهای کرمانشاه تا دریای مدیترانه آوردند تا رژیم اسرائیل تشکیل گردد.

اشغال عراق توسط ارتش درنده آمریکا به کشته شدن بیش از یک میلیون عراقی ختم شد. در جنگ افغاستان نیز ۳۰۰ هزار نفر بی‌گناه کشته شدند. امّا در این بازی بزرگ یک نکته لحاظ نشده بود: نیروی قدس سپاه به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی. 

نیروی قدس تحت رهبری سردار سلیمانی از جنبش مقاومت عراق نظیر کتائب حزب الله و سازمان بدر پشتیبانی کرد.نتیجه فوق العاده جالب بود: غرب آسیا باتلاق ماشین جنگی آمریکا شد. آمریکا آمار دقیق و حقیقی تلفات را سانسور می‌کند ولی طبق برآورد موسسه واتسون دانشگاه براون (The Watson Institute)، بیش از ۱۵/۰۰۰ نظامی آمریکا در قالب ارتش و پیمانکار در نبردهای پسا یازده سپتامبر به هلاکت رسیدند. به این عدد ۳۰/۱۷۷ خودکشی نظامی آمریکا را به دلیل تبعات ناشی از این نبردها اضافه کنید.  [1] آماری بالغ بر ۳۲ هزار نظامی آمریکایی نیز دچار مجروحیت/معلولیت جنگ‌های پسا ۱۱ سپتامبر شدند. 

پیش بینی آمریکا این بود که هزینه حمله به غرب آسیا به صورت  سالانه ۱۰ میلیارد دلار  خواهد بود اما محور مقاومت باعث شد که هزینه آمریکا به عدد نجومی ۷۰۰۰ میلیارد دلار (هفت تریلیون دلار) برسد که پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ جهان شد. [2]  این عدد معادل بودجه ۷۰ سال ایران است. این در حالی است که کل هزینه جنگ جهانی دوم ۴ تریلیون دلار بود! این باتلاق منجر به بحران بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸ و  پایان عصر هژمون امپراتوری آمریکا شد. 

​«گالبرایت» دیپلمات ارشد آمریکا در جنگ اول و دوم خلیج فارس در کتاب خاطرات خود نوشت: «جنگی که برای تضعیف جمهوری اسلامی به راه انداخته شد، تهران را به برترین موقعیت استراتژیک خود در طول ۴ قرن اخیر رساند.» 

۲: فاز اول پروژه فروپاشی ساختار غرب آسیا با حمله کلاسیک ارتش آمریکا به شکست منجر شد. فاز دوم، نبرد نیابتی بود. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق فرار کرد. این سال مصادف با شروع جنگ سوریه بود. جنگی که خیلی زود سراسر غرب آسیا را درگیر کرد. این امر تا جایی پیش رفت که حکومتی تحت عنوان دولت اسلامی عراق و شام در قلب غرب آسیا تشکیل شد که به تنهایی از وسعت تک کشورهای بلاد عرب نظیر عراق، سوریه، اردن، یمن، عمان، امارات، لبنان و فلسطین اشغالی بزرگتر بود.

بغداد و دمشق در معرض سقوط قرار گرفتند و احتمال تشکیل خلافتی می‌رفت که وسعت آن از مرزهای ایران تا دریای مدیترانه است. موازی با این خلافت، ارتشی از تکفیری‌های سراسر جهان از مرزهای شمال و جنوب سوریه وارد میدان نبرد غرب آسیا شدند.

هجوم تکفیری‌ها منجر به بزرگترین بحران آوارگی جهان در قرن ۲۱ شد. برهمین اساس، محور مقاومت وارد کارزار شد. در نهایت،‌ نیروی‌های مقاومت در پاییز ۱۳۹۶ از سمت عراق و سوریه به سمت «البوکمال» آخرین دژ داعش پیشروی و این حکومت جعلی را نابود کردند.

در اهمیت فتح البوکمال همین بس که اگر نظیر منطقه التنف به تصرف ارتش آمریکا درمی‌آمد، کریدور زمینی و هوایی تهران به مدیترانه بسته می‌شد و مسیر عبوری تنها از قلمرو ترکیه، عربستان یا اردن میسر بود. اگر این ۳ کشور نیز کریدور هوایی را بر روی ایران می‌بستند، به مثابه این بود که دیواری از دریای سیاه تا خلیج عدن مقابل ایران کشیده شده باشد. نظیر آنچه امروز قاره اروپا علیه روسیه اعمال کرد و ترکیه  اردیبهشت ۱۴۰۱ به تبعیت از ناتو کریدور هوایی را بر هواپیماهای روسی عازم سوریه بست.

امّا عملیات البوکمال به فرماندهی سردار سلیمانی باطل السحر این توطئه علیه ایران شد. ارتش آمریکا در رقابت با ایران به دنبال اشغال البوکمال بود. شبکه المیادین نیز در سال ۱۳۹۶ و فتح البوکمال گزارش داد که سردار سلیمانی به این دلیل شخصاً فرماندهی را برعهده گرفت که ارتش آمریکا وارد کارزار نظامی علیه محور مقاومت شده بود. دومین فاز از پروژه نابودی واحدهای سیاسی منطقه و تغییر مرزها از سوی سردار سلیمانی و یارانش با شکست مواجه شد. جانشین فرماندهی نیروی قدس معتقد است که برنامه ترور سردار سلیمانی بعد از عملیات البوکمال در صدر اولویت قرار گرفت. فیلم زیر را ببینید: 

 

چرا آمریکا جرات کرد که سردار سلیمانی را ترور کند؟

سردار سلیمانی امری پنهان از رصد نهادهای جاسوسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در غرب آسیا نبود. معروف است که در لحظه ترور شهید عماد مغنیه، سردار نیز در محل حضور داشت امّا اجازه ترور صادر نشد. در اینجا دو نکته وجود دارد: 

اول؛ کسی گمان نمی‌کرد که سردار سلیمانی به صورت شبانه و ناغافل  از سوی آمریکا ترور شود؛ زیرا سردار سلیمانی به عنوان نماینده رسمی ایران برای دیدار دیپلماتیک با نخست وزیر عراق وارد بغداد شد و حامل جوابیه ایران به نامه سعودی بود.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق در مستند الرحلة الاخیرة (آخرین سفر) گفت: «من پیام [عربستان] را به دست سردار سلیمانی رساندم و [حاج قاسم] نیز گفت ما به این پیام پاسخ خواهیم داد. بعد از آن شهید سلیمانی را دیدم و به او گفتم پاسخی به من ندادید؛ سردار سلیمانی گفت در سفر بعدی پاسخ ایران را خواهم آورد. سفر بعدی آخرین سفر سردار بود و حاج قاسم سلیمانی در بغداد به شهادت رسید.»

دوم؛ علت اینکه آمریکا در سال ۱۳۹۸ جرات کرد عملیات ترور را انجام دهد، مربوط به وقوع آشوب‌های موسوم به اعتراضات اکتبر عراق، لبنان و آبان ۹۸ ایران است. گمان CIA و پنتاگون این بود که ترور سردار سلیمانی حتی منجر به جشن خیابانی در خیابان‌های تهران و بغداد خواهد شد و همین موضوع می‌تواند به مانعی برای هرگونه اقدام احتمالی محور مقاومت علیه ارتش آمریکا در منطقه شود.

مضاف بر این، الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد حجم دخایر ارزی ایران در سال ۱۳۹۸ به ۴ میلیارد دلار رسیده بود! این موضوع در صورت حقیقت، هیئت حاکمه آمریکا را به این نتیجه رساند که ایران نمی‌تواند پس از لحظه ترور به ارتش آمریکا در منطقه اعلام جنگ کند. 

خالی شدن ذخایر ارزی و التهابات سال ۱۳۹۸ در کشورهای محور مقاومت دو عامل اصلی جرات یافتن آمریکا برای انجام عملیات ترور بود.

ترور سردار سلیمانی اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ روابط بین الملل جهان بود. گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز ترور سردار سلیمانی را قتل خودسرانه اعلام کرد. این اقدام به قدری عجیب و نامتعارف بود که «بنجامین فرنز» از دادستان‌های ارشد دادگاه جنایات جنگی جنگ دوم جهانی (موسوم به نورنبرگ)، ترور سردار سلیمانی را مایه شرمساری آمریکا دانست.  «فرنز» نوشت: «دستور [ترور] ژنرال سلیمانی ناقض تمام آن چیزی بود که آمریکا در نورنبرگ حامی آن بود و باعث شرمساری کشور بزرگ ما شد.»


«بنجامین فرنز» دادستان دادگاه جنایات جنگی جنگ دوم جهانی


[1]:https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/military/killed

[2]:https://fa.alalam.ir/news/6084043

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول