اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نقاب جعلی عقلانیت بر چهره شهره‌های مجازی/ وقتی «پاره‌ حقیقت‌گویی» راهکار مدیریت افکار عمومی می‌شود

ویژه برنامه جهان آرا دوشنبه شب هفته جاری با حضور امیرحسین نصیری، جانباز مدافع حرم، با موضوع قهرمان ملی روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

نقاب جعلی عقلانیت بر چهره شهره‌های مجازی/ وقتی «پاره‌ حقیقت‌گویی» راهکار مدیریت افکار عمومی می‌شود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، ویژه برنامه جهان آرا دوشنبه شب هفته جاری با حضور امیرحسین نصیری، جانباز مدافع حرم، با موضوع قهرمان ملی روی آنتن شبکه افق سیما رفت. امیرحسین نصیری مهمان برنامه جهان آرا در این برنامه در خلال گفتگو با مجری برنامه از موضوعاتی همچون تواضع مثال زدنی حاج قاسم سلیمانی در تعامل با رزمندگان محور مقاومت در بحبوحه جنگ، توجه ویژه شهید سلیمانی به خانواده شهدا، اهمیت آزادسازی شهر خان طومان توسط مدافعان حرم و حمایت دولت‌های غربی از تروریست‌های تکفیری حاضر در سوریه سخن گفت.

در خلال گفتگوی برنامه جهان آرا، نصیری با مرور خاطراتی از مجاهدت شهدا در جنگ سوریه و اشاره به وقایع این روزهای کشور گفت: در فتنه‌ای که گذشت، بعضی از سلبریتی نماها حرف‌هایی زدند که باعث تحریک شد و خون‌هایی ریخته شد. مثلا می‌گویند فلان فوتبالیست قهرمان است، من ایشان را قهرمان نمی‌دانم. این افراد با دروغ جوانان را تحریک می‌کنند، دستشان به خون آلوده است و باید جوابگو باشند. 

*«پاره‌ حقیقت‌گویی» مانع بیان حقیقت

در میان اهالی رسانه گاهی روش پاره حقیقت گویی جایگزین تصاویر و فیلم‌های در دسترس یک موضوع خاص قرار می‌گیرد. به همان شیوه‌ای که با گزینش خبر می‌توان عناصر خبری را تغییر داد و مطابق با هدف خود منتشر کرد، در مورد یک قطعه فیلم‌ نیز امکان چنین تغییری وجود دارد. در بسیاری موارد شاهدیم که محتواهایی تقطیع شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مبنای قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد که تمام حقیقت را بیان نمی‌کنند. پاره حقیقت‌گویی در برخی مصادیق بیشتر از دروغ بزرگ می‌تواند حقیقت را از میان بردارد.

گفته‌های مهمان برنامه جهان آرا به همان شیوه‌ای که ذکر شد، پس از پخش برنامه با ابزار تقطیع و صرفا بیان گوشه‌ای از مسائل مرتبط با فوتبالیست سابق فوتبال ایران در رسانه‌ها بازنشر داده شد. ورزشکاری که در عرصه فوتبال حرفه‌ای نمونه‌ای روشن از پشتکار و تلاش را به ثبت رسانده و سال‌ها رکورد دار گلزنی فوتبال ملی در سطح جهانی لقب گرفته بود. این بار اما «آقای گل» بدون تلاش برای رسیدن به تمام واقعیت گل به خودی زده بود. 

ترسیم نقش آفرینی مخرب و مغایر با امنیت ملی برخی از چهره‌های شناخته شده در ناآرامی‌های اخیر کشور مسئله‌ تازه‌ای در شبکه‌های سراسری صداوسیما نبوده است. شهره‌هایی که با نقاب عقلانیت، ضمن موج سواری بر امواج هیجانات و احساسات جامعه، در مواردی تحریک مستقیم دنبال کنندگان خود را با اتهام زنی به نیروهای حافظ امنیت کشور در پیش گرفتند. 

*شهره‌ها پیشاهنگ ترویج فیک نیوز

در همین حال نیز عده‌ای از کاربران فضای مجازی از روز گذشته ضمن بازخوانی اقدامات خلاف امنیت ملی علی دایی در اغتشاشات ماه‌های اخیر، به رفتار دوگانه برخی رسانه‌ها در قبال فعالیت مجازی شهره‌های ورزشی و هنری پرداختند. در شرایطی اظهارات شخصی مهمان یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی «نسنجیده» و «توهین آمیز» تلقی می‌شود که اغلب رسانه‌ها موضعی بی رمق و یا سکوت را در قبال هم‌سویی شهره‌های مجازی با تجزیه طلبان در ماه‌های اخیر اتخاذ کرده‌ بودند. اما وقتی نوبت به بازخوانی نقش برهم زنندگان امنیت عمومی می‌شود، مدعی رعایت اخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای در قبال تحریک عواطف و دعوت به خشونت برخی سلبریتی‌ها می‌شوند و دعوت آشکار به خشونت ورزی از چشم آن‌ها دور می‌ماند.

برای مثال نقش موثر علی دایی با نشر اخبار دروغ و برانگیختن عواطف پس از درگذشت خانم اسرا پناهی، با وجود آشکار شدن حقیقت هنوز از سوی وی اصلاح نشده است. دایی در ماجرای درگذشت مرحومه اسرا پناهی پس از اینکه اشتباه وی در نشر اکاذیب مربوط به نحوه فوت خانم پناهی از سوی خانواده متوفی اصلاح شد، حتی اگر به حقیقت پی برده باشد نیز هنوز دست از لجاجت نکشیده است. 

همچنانکه شهره‌های مجازی که آگاهانه یا ناآگاهانه با هدایت ساحت نرم هرج و مرج در ناآرامی‌های پس از فوت مرحومه مهسا امینی، خشاب آشوبگران خیابانی را با نشر گسترده فیک نیوز در شبکه‌های اجتماعی و دعوت آن‌ها به حضور در ناامنی خیابان پر می‌کردند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول