اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

آیت‌الله مروی: اگر امروز پرچم اهل‌بیت بر عتبات برافراشته است، مدیون شهید سلیمانی هستیم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اگر امروز پرچم اهل بیت (علیهم السلام) بر عتبات عالیات برافراشته است و تشیع در دنیا حرف می‌زند، مدیون شهید سلیمانی هستیم.

آیت‌الله مروی:  اگر  امروز پرچم اهل‌بیت بر عتبات برافراشته است، مدیون شهید سلیمانی هستیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ آیت‌الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه روز چهارشنبه (14 دی) در درس خارج خود در قم با اشاره به سالروز رحلت آیت‌الله مصباح یزدی، سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و درگذشت مرحوم عباس شیبانی، با گرامیداشت یاد و خاطره ایشان به تشریح خصوصیات شخصیتی ایشان پرداخت.

وی در مورد آیت‌الله مصباح اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه کلام و فلسفه از مهم‌ترین اندیشمندان جامع در برهه اخیر بود. ایشان عمر خود را در راستای تبیین و تعمیق و توسعه ارزش‌های اسلامی و معارف اهل بیت (علیهم السلام) صرف کرد. دفاع عقلانی و منطقی از عقاید اسلام و مذهب اهل بیت (علیهم السلام) از دیگر خصوصیات بارز زندگانی آیت‌الله مصباح بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که از دیگر ویژگی‌های بارز این شخصیت علمی، تقابل با جریانات التقاطی و انحرافی است، گفت: از خطرات بسیار بزرگ برای مکتب، جریانات التقاطی است؛ جریاناتی که امام علی (علیه السلام) در خطبه خود فرمودند، بسیاری از مردم نمی‌توانند نزدیکی حق به باطل را تشخیص دهند و به همین دلیل منحرف می‌شوند. این عالم متخلق در طول عمر خودشان با این جریانات مقابله کردند.

مروی ادامه داد: وقتی به جریانات برقعی در حوزه و جریانات انحرافی دیگر برمی‌گردیم، می‌دیدم که چه میزان ایشان از خود و آبروی خود و وقت‌شان هزینه می‌دادند که سد پولادینی در مقابل این جریان ایجاد کنند. حمایت و همراهی با انقلاب اسلامی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت بود. ایشان برای حمایت و همراهی با انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد.

وی با اشاره به خاطرات خود با آیت‌الله مصباح یزدی در سفر حج گفت: ایشان اعتقاد و علاقه عجیبی نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) داشتند. بسیاری از شخصیت‌های علمی و حتی فلسفی و فاضل در برخی از مباحث مشکلاتی داشتند و مشخص بود که ریشه‌هایی از انحرافات در وجود آن‌ها رخنه کرده است، ولی ایشان از حیث ایمان و اعتقادات بسیار راسخ بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: وقتی به امام راحل اشکالی وارد شد که چرا هر روز در یک ساعت خاص به حرم امیرالمومنین (علیه السلام) می روید و می توانید زیارت را در منزل داشته باشید، ولی ایشان اصرار داشت که حتما به حرم بروند. مرحوم آیت الله مصباح یزدی هم همین شرایط را داشت. در زمان سفر حج ایشان را در روی خاک های کنار قبرستان بقیع دیدیم و تضرع ایشان را از نزدیک مشاهده کردم.

مروی اوج تواضع عملی را یکی از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح دانست و بیان کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به درجات عالیه علمی رسیدند، ولی در عین حال در تواضع کامل بودند. دلدادگی وافر ایشان به انقلاب و مقام معظم رهبری و مسائل دیگر باعث می‌شود که ایشان را مرزبان و دیده‌بان این مکتب بدانیم. فهم کتاب‌های اخلاقی و عقایدی ایشان بسیار مهم است و حتما باید این کتب مطالعه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در مورد ایشان نیز گفت: شهید سلیمانی سیدالشهدای مقاومت است. مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان یک مکتب و راه و روش یاد کردند. نباید این مسائل را فراموش کنیم، این‌ها رویش‌های عظیم انقلاب اسلامی هستند، یک کشاورز زاده روستایی که یک کارگر ساختمانی می‌شود و با انقلاب اسلامی به چه شخصیتی مبدل می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: متخصصین غربی بیان می‌کنند که ایشان یکی از استراتژیست‌های قوی نظامی در جهان بود. وقتی داعش توسط آمریکایی‌ها تأسیس شد و پس از اینکه از دست آن‌ها خارج شد، شورای امنیت آمریکا اعلام کردند که ۲۵ تا ۳۰ سال زمان نیاز است که پرونده داعش را ببندیم، ولی شهید سلیمانی ۲ ساله پرونده داعش را در هم پیچید.

مروی خاطرنشان کرد: همه دنیا لحظه به لحظه منتظر سقوط موصل و بغداد بودند. بسیاری از مسئولان عراقی در آن زمان به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر بودند. قبول داریم که وحدت رویه رهبری و مرجعیت در عراق بسیار تأثیرگذار بود ولی کسی که این فکر را تطبیق داد و داعش را نابود کرد، شهید سلیمانی بود. اگر امروز پرچم اهل بیت (علیهم‌السلام) بر عتبات عالیات برافراشته است و تشیع در دنیا حرف می‌زند، مدیون شهید سلیمانی هستیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ایشان در آخر شهریور 96 گفت تا سه ماه دیگه پرونده داعش را می‌بندیم. در آن زمان خیلی از غربی‌ها و حتی خودی‌ها تردید داشتند و مسخره کردند، ولی هنوز آبان تمام نشده بود که جشن شکست داعش برقرار شد و رهبر انقلاب در پیامی که به ایشان دادند به حق فرمودند که پیروزی بر داعش، پیروزی همه مردم جهان است و این را مدیون این شهید هستیم ولی در عین حال تواضع و رفتار عملی شهید سلیمانی برای همه مردم و مسئولان که بیش از مردم نیازمند تأسی به این روش هستند، آموختنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مرحوم عباس شیبانی نیز بیان کرد: دکتر عباس شیبانی نیز از جمله همین بزرگانی بود که در خصوص ایشان نیز غفلت شده است. ای کاش صداوسیما نیز برای ایشان وقت بیشتری می‌گذاشت و ایشان را برای جوانان معرفی می‌کرد. شخصیتی که زندان زمان شاه را تحمل کرد و پس از انقلاب از وزارت، مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، نمایندگی مجلس، شورای شهر را تجربه کرد، ولی ایشان تا پایان عمر خانه‌ای از خود نداشت و یک پیکان داشت و حاضر نشد راننده داشته باشد و حتی از حقوق و حتی غذای مجلس هم ارتزاق نمی‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: ایشان می‌توانست حقوق بگیرد و کارهایی که دیگران می‌کنند را هم می‌توانست انجام دهد ولی هیچ نگاهی به سمت‌های خود نداشت. ایشان در ازدواج فرزندشان شرط گذاشت که وقتی بسیاری از مردم وعده غذایی ندارند، نمی‌توانم در این مجلس شرکت کنم؛ این افراد را باید به جامعه معرفی کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول