اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

درخواست وزیر علوم از روسای دانشگاه/ سند اسلامی شدن دانشگاه را حتما بخوانید

وزیر علوم گفت: از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را حتما بخوانند، این سند بسیار کامل است.

درخواست وزیر علوم از روسای دانشگاه/ سند اسلامی شدن دانشگاه را حتما بخوانید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها با بیان اینکه اهداف اجلاس با گردهم آمدن مسوولان دانشگاهی و تبادل نظر با یکدیگر محقق شد، گفت: بهره وری در آموزش عالی یک اصل است، ما در این دوره از وزارت علوم پنج اولویت را به احترام پنج تن آل عبا در نظر گرفتیم و از مسوولان دانشگاهی خواهش می‌کنم این پنج اولویت را در اتاق خود و در مقابل چشمشان داشته باشند، ما باید تمام نیروهایمان را بسیج کنیم تا این اولویت‌ها محقق شود.

وی گفت: مرجعیت و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگر، فناور و نوآورپروری و تولید حدمت، ثروت و سرمایه از دانش پنج اولویت ماست.

وزیر علوم اظهار داشت: برخی به علم و فناوری به دیدگاه مخرب نگاه می‌کند و بمب اتم می‌سازند و برخی به دیدگاه نجات بشر نگاه می‌کنند و واکسن و دارو و تجهیزات می‌سازند، پس باید بر روی فرهنگ نوآوری هم کار کنیم. ما موظف هستیم که نسلی عالم تر، اخلاق مدارتر و عاقل تر تحویل جامعه دهیم. هر دانشگاه در هر استان حتما باید سرمایه‌های آن استان را افزایش دهد.

وی افزود: اگر دانشگاه در تولید خدمت و ثروت هر استان بی تاثیر باشد شایسته نیست. در بحث بهره وری باید نگاه ملی داشته باشیم، در دانشگاه پیام نور موظفی برخی کارمندان تکمیل نمی‌شود، ما باید با سعه صدر به منافع ملی فکر کنیم و ما باید ببینیم اگر در رشته‌ای کمبود استاد داریم از اساتید دانشگاه پیام نور کمک بگیریم.

* ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی را افزایش دهید

زلفی گل گفت: از روسای دانشگاه‌های خواهش می‌کنم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را حتما بخوانند، این سند بسیار کامل است. خواهش دیگر اینکه آیین نامه ترفیع و ارتقا را بازنگری کنید.

وزیر علوم عنوان کرد: ازدواج های دانشجویی بیش از ۹۴ درصد پایداری دارند، به نظر من علتش این است که این افراد همکاری علمی دارند و سبب تکمیل شناختشان از یکدیگر می‌شود، وقتی شناخت کامل باشد انتخاب بهتر انجام می‌شود؛ از روسای دانشگاه خواهش می کنم برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی حتما برنامه داشته باشند، این مسأله سبب کاهش مهاجرت هم می‌شود.

وزیر علوم گفت: خواهش دیگرم این است که روسای دانشگاه از ظرفیت خیرین در دانشگاه‌ها به خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با صنایع ارتباط برقرار کنید، اگر صنایع با دانشگاه‌ها همکاری کنند از مالیات معاف می‌شوند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: بحث زیست سالم دانشجویی، بحث پذیرش دانشجویان خارجی، بحث استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی بسیار مهم است و این مسائل را به رئیس سازمان امور دانشجویان تذکر دادم؛ به نظر من رئیس دانشگاهی ماندگار می‌شود که بجز برنامه‌های آموزشی برای موضوعات اوقات فراغت و فرهنگ دانشجویان نیز برنامه داشته باشد.

وزیر علوم گفت: بحث کادرسازی برای آینده هم مهم است، رئیس دانشگاه باید با سابقه و تجربه باشد اما برخی معاونان یا مدیران میانی را باید از نیروهای جوان انتخاب کنیم تا افرادی برای نسل‌های آینده داشته باشیم.

وی با تأکید بر حضور مشاوران بانوان در کنار رئیس هر دانشگاه، گفت: روسای دانشگاه مطمئن باشند مسوولیت پذیری، وسواس و تلاش خانم‌ها بسیار زیاد است و در مسوولیت های مختلف دانشگاهی از خانم‌ها کمک بگیرید، حتما برای اساتید نمونه اسامی خانم ها هم باشد تا حق اساتید خانم حفظ شود.

زلفی گل عنوان کرد: روسای دانشگاه باید تور فناوری، طرح ملی کارآفرینی، مرجعیت علمی، پسادکترای فناوری و طرح‌های مربوط به فناوری را جدی بگیرند، رئیس پارک فناوری هر استان باید عضو شورای دانشگاه باشد.هر مجله‌ علمی که نمایه بین المللی شود پاداش دارد و پایه تشویقی اعطا می‌کنیم بنابراین این موضوع را هم جدی بگیرید.

وزیر علوم عنوان کرد: بحث پذیرش دانشجوی بین المللی را جدی بگیرید، این موضوع سبب ایجاد درآمد خوبی می‌شود. کار دیگری که ما پیگیری کردیم و ۹۰ درصد پیش رفته است بحث اختصاص اعتبارات به موسسات آموزش عالی برای تجهیز آزمایشگاه‌هاست که امیدواریم نهایی شود، وقتی استاد دانشگاه ما از تجهیزات روزآمد استفاده کنند کیفیت کار بالاتر می‌رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول