اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

53 دستاورد مهم دولت سیزدهم طی 16 ماه/ دولت مردمی برای مردم چه کرد؟

عملکرد 16 ماهه دولت رئیسی در نگاه کلی می تواند تصویری شفاف از تلاش شبانه روزی دولت برای حل و فصل مشکلات جاری کشور نشان دهد.

53 دستاورد مهم دولت سیزدهم طی 16 ماه/ دولت مردمی برای مردم چه کرد؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: کار در حال انجام است اما زمان میبرد تا مردم آن را لمس کنند. مهمترین ایده دولت روحانی در 8 سالی که کشور را عهده دار بود تمرکز بر مذاکره و توافق با غربی ها برای حل مسائل کشور شد. دورانی که به گفته خود روحانی از سرمایه خارجی تا آب خوردن مردم به برجام وصل میشد شاخص های اصلی اقتصادی کشور حال و روز خوشی نداشتند. 

دولت که تحویل رئیسی شد کسری بودجه بیش از 300 هزار میلیاردی، خزانه منفی 44 هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور که فوری ترین آن کرونا بود میراثی شد که روی دستان رئیسی و دولتمردان تازه نفس افتاد.

رشد اقتصادی در دهه 90 با مدیریت روحانی به طور میانگین حدود صفر درصد بود. اگر رشد اقتصادی کشور را نبض پیکر اقتصادی کشور بدانیم، روحانی یک جسد بی جان تحویل رئیسی داد. 

12 مرداد 1400 رهبرانقلاب در حکم تنفیذ رئیسی وی را به ریاست جمهوری ایران منصوب کرد و کار دولت جدید با شرایط سخت آغاز شد و اکنون در دی ماه 1401 حدود 16 ماه از آغاز به کار دولت رئیسی میگذرد.

مرسوم است که سال اول هر دولتی باید به او فرصت داد تا سوار کار شود و چندان محل ایراد و نقد قرار نگیرد تا بتواند مسوولان مدنظر خود را منصوب، مشکلات موجود را ارزیابی و راهکارهای خود را در پیش گیرد. این سبک در سال اول دولت روحانی نیز مورد تاکید رهبرانقلاب قرار گرفت و حتی در همان سال زمانی که نقدها به دولت سال اولی روحانی اوج گرفت رهبرانقلاب فرمودند باید به دولت زمان داد.

اما دولت رئیسی چنین فرصتی نداشت. شرایط کشور سخت بود و هرچه زودتر باید اقدامات جدی انجام میشد. نگاهی به کارنامه دولت رئیسی در این 16 ماه نشان میدهد دولت با تمام ضعف ها و نقدهای وارد، توانسته است اقدامات مهمی را در کشور پیش ببرد. لیست بخشی از اقدامات مهم دولت را در این 16 ماه مشاهده کنید:

1- رشد اقتصادی مثبت 4 درصدی پس از 10 سال: دولت رئیسی توانست با یک شیب ملایم رشد اقتصادی کشور را پس از یک رکود 10 ساله با رشد اقتصادی صفر درصد مثبت کند و در گام اول به 3 درصد و بعد از آن به 4 درصد برساند.

2- رشد ۵.١ درصدی بخش صنعت: بخش صنعت در مقایسه با سال گذشته، رشد 5.1 درصدی نشان می‌دهد، ضمن اینکه رشد شاخص شرکت‌های بورسی در مردادماه 6.7 درصد رشد داشته و این رشد حکایت از آ‌ن دارد که بخش تولید شرایط مساعدی را برای ارائه کالا در بازار ایجاد کرده است.

٣- جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ (آغاز تحریم‌های ظالمانه) تاکنون: این درحالی است که وزیر نفت اذعان دارد که صنعت نفت ایران هم‌اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و بالاترین تحریم‌ها بر این صنعت اعمال شده است.

4- کاهش 20 درصدی نرخ تورم: نرخ تورم از ۶۰ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ با بیش از ۲۰ درصد کاهش در دولت سیزدهم به ۳۹.۵ درصد کاهش یافته است؛ این درحالی است که در اواخر دولت سابق بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی تورم 80 درصدی را می‌کردند.

۵- بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد: کشورمان با بحران جدی آب مواجه است اما با اجرای این طرح‌ها آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت در اختیار بسیاری از هم‌وطنان قرار گرفت.

6- موافقتنامه جامع همکاری‌های 20 ساله ایران با روسیه: توافق بر سر این موافقتانه جامع در سفر دی‌ماه سال گذشته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور انجام شد و به باور کارشناسان همکاری‌های ناشی از این توافقنامه، کمک خوبی در زمینه‌های مختلف به کشور می‌کند.

٧- کاهش نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۳ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۱: روند رشد دوازده ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متاثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از ۴۲.8 درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.3 درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ رسید.

٨- سواپ گازی ایران ترکمنستان آذربایجان پس از ۵ سال توقف: امضای قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان از سه بعد اقتصادی، سیاسی و ترانزینی برای ایران حائز اهمیت است و فواید گوناگونی دارد، همچنین نشان می‌دهد سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با همسایگان مؤثر واقع شده است.

9- تأمین واکسن کرونای موردنیاز کشور: در ابتدای شروع به کار دولت مسئله واکسیناسیون یکی از بحران‌های جدی کشور بود ولی با تلاش‌های صورت گرفته برای واردات و تولید هم‌زمان واکسن کرونا، هم‌اکنون بیش از ۱۵۵ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده و 50 میلیون دُز واکسن آماده نیز وجود دارد.

١٠- شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور: در حال حاضر حدوداً ۶۰۰ شرکت شفاف داریم و امید می‌رود تا فروردین ماه رکورد بی‌سابقه شفافیت مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی را داشته باشیم که کمک بسیاری برای اصلاح مدیریت می‌کند.

١١- پرداخت سود سهام عدالت در شب یلدا (مربوط به سال مالی ١۴٠٠): این اقدام در شب یلدا کمکی هرچند کوچک به خانوارهای ایرانی کرد. مبلغ سود سهام یک خانوار چهار نفره که سهام عدالت 532 هزار تومانی دارند، دو میلیون و 400 هزار تومان و برای یک خانوار چهار نفره که سهام عدالت یک میلیونی دارند، حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

١٢- افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات محصولات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته: این آمار مربوط به مهرماه سال جاری است و نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص صادرات محصولات صنعتی عملکرد مناسبی داشته و سیاست‌های تجاری در این بخش نتیجه داده است.

١٣- عضویت دائم در شانگهای پس از 15 سال عضویت بصورت ناظر: سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از بزرگترین، مهمترین، وسیع‌ترین و ثروتمندترین سازمان‌های منطقه‌ای جهان است و نقش بسیار مهمی در مناسبات تجاری و امنیتی جهان بازی می‌کند. عضویت دائم ایران در این سازمان فرصت‌های بسیاری برای کشورمان ازجمله در زمینه اقتصادی ایجاد می‌کند و موجب رشد صادرات کشورمان به کشورهای عضو این پیمان شده است.

١۴- رشد ۶۸ درصدی ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۰ و رشد ٢٢ درصدی ترانزیت کالا از ایران در 6 ماه نخست امسال: در ۶ ماهه سال جاری بیش از ۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران عبور کرده که این میزان کالا‌های ترانزیتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است.

15- رشد ٩٣ درصدی میزان چک‌های وصول شده در آبان و آذر با اجرایی شدن قانون جدید صدور چک: طی آبان‌ماه 1401 در سامانه چکاوک حدود 7 میلیون فقره چک به ارزش حدود 3679 هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 9.2 درصد و 15.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در آبان ماه به ترتیب 92.9 درصد و 90.7 درصد وصول شده است.

١۶- بسته شدن پرونده مطالبات گندمکاران و رشد ۶۰ درصدی خرید گندم با اعتماد نیم میلیون کشاورز به دولت سیزدهم: با وجود خرید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در سال ۱۴۰۱ و رشد حدود ۶۰ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته، ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران نیز پرداخت شده است.

١٧- رشد ۶۸ درصدی ارزش صادرات آبزیان و افزایش ٢٣ درصدی تولید محصولات آبزی: در ۷ ماه نخست امسال صادرات محصولات آبزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزش ۶۸ درصد رشد داشته است.

١٨- افتتاح بزرگ‌ترین پروژه ریلی و ترانزیتی جنوب و جنوب شرق کشور (راه‌آهن زاهدان – خاش): این راه آهن که از سال ۸۹ کلنگ زنی شده بود، در آبان‌ماه سال جاری افتتاح شد. ساخت راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان بزرگترین پروژه ریلی کشور زمینه‌ساز اشتغال سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیر مستقیم در سیستان و بلوچستان شده است.

١٩- ثبت کمترین نرخ بیکاری در تابستان سال١۴٠١: مروری بر نرخ بیکاری تابستان سال‌های گذشته نشان می‌دهد نرخ بیکاری تابستان سال جاری، کمترین رقم از سال ۸۴ به این سو است. رشد ۳۷۴ هزار نفری جمعیت شاغلان نسبت به تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت سیزدهم بدترین میراث اقتصادی پس از انقلاب را از دولت روحانی تحویل گرفت، ارزش و اهمیت تغییرات رخ داده در بازار کار کشور را دوچندان می‌کند.

٢٠- پیوستن ایران به جمع ١٠ کشور صاحب بزرگترین تلسکوپ‌های جهان: ساخت این تلسکوپ یک کار علمی بزرگ است که تمام طراحی آن از پایه توسط مهندسین و دانشمندان ایرانی انجام گرفته و می‌تواند برای پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجو‌یان ما کمک شایانی باشد.

٢١- دستیابی دانشمندان ایرانی به ژن درمانی برای درمان سرطان خون: توجه جدی دولت جدید به برخی شرکت های خاص دانش بنیان پس از آنکه مجلس قانون دانش بنیان ها را مصوب کرد جدی تر شد. ژن‌درمانی جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط دو شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است. 

٢٢- ثبت رکورد ١٣ روز بدون فوتی کرونا در آذرماه ١۴٠١: ثبت این رکورد درحالی است که ما از ابتدای همه‌گیری کرونا در کشورمان بیش از 140 هزار نفر از هم‌وطنان‌مان را از دست داده‌ایم و هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان کشته‌های چند صدنفری کرونا در روز وجود دارد.

٢٣- اتصال ٩٠ درصدی دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است.

٢۴- تحقق ۶٠ درصدی توسعه شبکه ملی اطلاعات: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در گستره جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۰ سال قبل از شروع دولت سیزدهم، تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در ظرف یک سال و اندی به پیشرفت 60 درصدی رسیده و با برنامه ‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۳ به طور کامل محقق خواهد شد.

٢۵- پرتاب موفق زیرمداری «بلوک انتقال مداری سامان» و تست موفق عملکرد آن: به همت متخصصین علوم فضایی کشور، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است.

26- پرداخت ۶۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در نیمه نخست امسال: از ابتدای امسال همچنین بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریال وام فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است. تعداد پرداختی‌های وام ازدواج در نیمه نخست امسال و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه وضعیت متقاضیان در صف دریافت وام ازدواج در ستادهای ساماندهی امور جوانان به طور مداوم پیگیری و رصد می‌شود.

27- راه اندازی کریدور شمال - جنوب؛ از روسیه تا هند به صورت زمینی و ریلی بعد از 22 سال: برنامه کشور ترانزیت 20میلیون تنی در کوتاه‌مدت (یک‌سال) و ترانزیت 50میلیون تنی در بلند‌مدت با درآمدزایی 50میلیارد دلار است. ایران قصد دارد با توسعه زیرساخت‌ها و همچنین تسهیل قوانین، دستیابی به این درآمد را ظرف چند سال آینده عملیاتی کند.    

28- اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از 11 سال: قانون رتبه‌‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعاتی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است و در دولت سیزدهم اجرایی شد. این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد.

29- ساخت و تحویل نفتکش عظیم آفراماکس به ونزوئلا: این نفتکش در شرکت صنعتی دریایی ایران با تلاش متخصصان این شرکت طراحی، ساخته و آب‌اندازی شد. کشتی آفراماکس دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، ۱۴/۸ متر آبخور، با ۱۵ نات سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

30- حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ و رفع موانع تولید: توزیع رانتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت، مانع بزرگی بر سر راه کسب و کار‌هایی بود که دسترسی به ارز دولتی و رانت ایجاد شده نداشتند، از این جهت حذف ارز ترجیحی را می‌توان مقدمه خوبی برای شفاف‌سازی اقتصاد و حرکت به سمت تولید رقابتی عنوان کرد؛ به علاوه با این اقدام افزایش ده برابری یارانه‌ها پس از 12 سال را شاهد بودیم.

31- تسهیل صدور مجوز کسب و کارها: فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود. این پایگاه از سال 86 طبق ماده 7 قانون اجرایی شدن اصل 44 باید فعال میشد اما عملا به دلیل تعارض منافع دولتی ها تحقق پیدا نمیکرد. وزارت اقتصاد با جدیت این مسئله را دنبال کرد و روند صدور مجوزها با اصلاحی که متولی آن خود خاندوزی به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون اقتصادی در خصوص ماده 7 قانون اجرای اصل 44 انجام داده و پس از آن در وزارت اقتصاد انجام داد تا حدود زیادی محقق شد. تبدیل ۵۰۰ مجوز کسب و کار به صورت ثبت محور، حذف یک‌هزار شرط مبهم از مجوزهای کسب و کار، صدور برخط بیش از 108 هزار مجوز کسب و کار از ابتدای امسال موجب شده که کارآفرینان همانند گذشته در پیچ و خم پرآزار کسب مجوزها قرار نگیرند.

32- ساماندهی 18 میلیون دستگاه کارتخوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی: این اقدام موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی با جلوگیری از فرار مالیاتی شده است.

33- آماده سازی و نهایی سازی پرتاب ماهواره خیام پس از 5 سال، پرتاب موفق ماهواره نور۲ پس از دوبار پرتاب ناموفق ماهواره‌های پیام و ظفر در ۴ سال اخیر: تشکیل 2 جلسه شورای عالی فضایی در چند ماه اخیر پس از 11 سال تعطیلی، نشان دهنده عزم دولت سیزدهم برای پیشرفت کشور در این عرصه است و موارد فوق‌الذکر را می‌توان به عنوان شواهد این امر دانست.

34- آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق، طلب 530 میلیون دلاری ایران از انگلیس، وصول مطالبات نفتی بدون برجام و FATF: بازگردان این طلب‌های کهنه کشورمان بدون اجرای برجام، جز با دیپلماسی عزت‌مندانه میسر نمی‌شد.

35- رفع ممنوعیت واردات خودرو پس از 4 سال: دی ماه امسال با وارد شدن اولین محموله پس از 4 سال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد. قرار است 200 هزار خودروی خارجی طی 6 ماه آینده وارد کشور شود. 

36- انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی برای اولین بار: هدف دولت سیزدهم از افشای فهرست اسامی بدهکاران کلان بدحساب بانکی آگاهی افکار عمومی و ایجاد مطالبه‌گری عمومی در وصول مطالبات از چنین اشخاصی است. مردم می‌بایست از افرادی که بعد از چندین و چند سال از پرداخت بدهی‌های خود به شبکه بانکی، امتناع می‌کنند و قصد پرداخت ندارند، آگاه شوند.

37-  شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد: سامانه‌ی یکپارچه مدیریت آرد، خرید آرد توسط نانوایان، فروش آن توسط کارخانجات و حمل و نقل آرد را در کشور، ثبت و رصد می‌کند و مانع از قاچاق گسترده آرد می‌شود. با اجرایی شدن تدبیر دولت بدون آنکه مشکلی در سبد نان کشور به وجود بیاید کاهش چشمگیری در مصرف آرد کشور به وجود آمد.

38- ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله: تعیین تکلیف خودروهای خارجی که ۵ سال در انبارهای اموال تملیکی بلاتکلیف مانده بود، در ماه‌های اخیر یکی از اقدامات مهم در مجموعه وزارت اقتصاد است که درآمد قریب به ۳ هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه داشت. در ۹ ماه ابتدایی امسال بیش از هفت هزار میلیارد تومان کالای تملیکی کشور به فروش رفت که ارزش فروش این کالاها نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد. طی یکسال گذشته توسعه و تجهیز انبارهای ۱۴ استان به مساحت ۱۳ هزار متر مربع بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته است.

39- رفع قطعی مکرر برق خانگی سال های گذشته در تابستان سال ۱۴۰۱، افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق: تابستان امسال در حالی به پایان رسید که دولت و وزارت نیرو توانستند بدون خاموشی، برق پایدار مورد نیاز کشور را تامین کنند و صنایع در مقایسه با قطعی‌های سال گذشته، رشد تولید را تجربه کنند. تابستان سال 1400 به علت قطع برق بخش صنعتی، قیمت سیمان 430 درصد افزایش پیدا کرد ولی در تابستان سال 1401 قیمت سیمان کاهش کاهش یافت که این گزاره نشان دهنده مدیریت برق بخش صنعتی در این فصل است.

40-میزان عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما: معادل دلاری عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا تاریخ 10 دی‌ماه، ٣۵ میلیارد دلار و سال قبل حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) در روز یکشنبه (11 دی) معادل ۵۴۶ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ١٨٨ میلیون دلار بوده که حکایت از حدود سه برابربودن عرضه نسبت به تقاضا دارد.

41- اجرای نسخه نویسی الکترونیکی بعد از ۱۶ سال برنامه‌ریزی و ۵ سال تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم پذیرش نسخ کاغذی در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان بیمه سلامت، از ابتدای دی ماه سال گذشته، آغاز شد.

42- بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال ۱۴۰۱:  برآوردها حاکی از آن است که بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور فاقد بیمه هستند. از این تعداد حدود ۵ میلیون و 790 هزار مختص ۳ دهک اول جامعه هستند که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. می‌توان گفت که دهک‌های پایین با اطمینان بالایی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و عمده افراد باقی مانده در دهک‌های بالاتر جامعه هستند.

43- اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴ سال: تصویب قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری، پرستاران را دارای هویت و استقلال کرد. قبل از بحث مالی و ارزش ریالی، هویت بخشی و استقلال‌بخشی به پرستاری را باید مدنظر قرار داد که این استقلال در ابعاد حرفه‌ای، کارایی، درآمدی و ... اتفاق افتاده است.

44- پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری: دولت سیزدهم در بحث نازایی مصمم است هزینه‌هایی را که از جیب مردم پرداخت می‌شود، کاهش دهد؛ در این راستا خدماتی در مراکز درمان ناباروری که شامل خدمات فوق تخصصی هستند مانند خدمات IVF و روش میکرواینجکشن (ICSI) و خدمات لقاح داخل رحم و خدمت انتقال جنین در مراکز دولتی با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه دولتی و در مراکز خصوصی و مراکز تامین اجتماعی با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه عمومی غیردولتی در حال انجام هستند.

45- رکوردزنی رشد ماهانه فولاد نسبت به سال گذشته: بنابر اطلاعات انجمن جهانی فولاد (worldsteel) در مردادماه سال جاری (August 2022)، تولید فولاد کشور نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد داشته که بیشترین رشد بین 10 کشور برتر تولید کننده فولاد است.

46- رشد ۳۰۰درصدی مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان: سطح مبادلات اقتصادی بین ایران و تاجیکستان سال تا ۲۰۱۳ از رشد خوبی برخوردار بود ولی در سال‌های بعد از آن کاهش یافت؛ با شروع به کار دولت سیزدهم و تلاش‌ها برای ارتقای روابط با کشورهای همسایه، سطح مبادلات اقتصادی 2 کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

47- رونمایی از سامانه چک الکترونیکی: بانک مرکزی آبان‌ماه سال جاری سامانه چک الکترونیک را رونمایی کرد. چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که با دارا بودن تمام قوانین چک کاغذی، با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا کرده و به صورت دیجیتال صادر می‌شود. این چک امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و با همین هدف بانک مرکزی سامانه چکاد را برای ارائه چک امن دیجیتالی راه‌اندازی کرده است.

48- افزایش تولید خودرو: در ۹ ماهه سال جاری ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با تعداد خودروهای سواری در مدت مشابه سال گذشته، افزایش ١٣ درصدی را نشان می‌دهد. تولید خودرو در کشور از سال 1392 تا 1400 کاهش محسوسی داشته و میزان تولید در اواخر دولت دوازدهم، هیچ تناسبی با نیاز بازار نداشت. هم‌اکنون و با افزایش تولید خودرو در سال جاری امید می‌رود با ادامه‌دار بودن این روند و ایجاد تناسب در بازار، در بلندمدت مشکلات آن کاهش یابد.

49- رشد 86 درصدی درآمد صادرات گاز مایع‌: طبق آمار گمرک تا 10 دی امسال، مجموع درآمد ایران از صادرات گاز مایع بیش از 6.8 میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 1400 به میزان 86 درصد افزایش یافته است.

50-آماده سازی زمین 2.5 میلیون مسکن از طرح ملی مسکن: آبان ماه سال جاری بود که وزارت راه و شهرسازی ماموریت یافت در حدود 900 شهر که امکان تامین زمین وجود دارد، اراضی را با هزینه صفر بصورت اجاره 99 ساله برای ساخت مسکن تخصیص داده و در این زمینه با حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقا ت و فناوری اساتید دانشگاهی فاقد مسکن در اولویت قرار گیرند. در آخرین آمار اعلامی زمین 2.5 میلیون مورد از طرح ملی مسکن فراهم شده است.

51- کاهش ٣٠ درصدی گازهای مشعل پالایشگاه‌های گازی و رشد حدودا ٢٠ درصدی میزان جمع‌آوری گازهای همراه نفت: دولت سیزدهم تا شهریورماه امسال توانست ۲۸ قرارداد به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل را که بیشتر با شرکت‌های خصوصی امضا شد نهایی کند. گاز مشعل از منابع آلایندگی هواست. افزون بر این متعهد شده است که پرونده بیشتر پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت کشور را تا پایان عمر خود ببندد.

52- افزایش 40 درصدی حقوق کارگران: توجه به قشر کارگر توسط دولت رئیسی با افزایش قابل توجه حقوق کارگران در سال گذشته انجام شد. افزایشی که بسیاری از کارشناسان فکر میکردند پاشنه آشیل دولت خواهد شد اما نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه قشر ضعیف جامعه با جبران حقوقشان و تدبیر منابع آن از سوی دولت توانست زندگی خود را از نظر مالی تا حدودی تثبیت کند.

53- بهره‌برداری از 6 نیروگاه برق با ظرفیت ١٠٢۶ مگابایت در آبان ماه امسال: برای ساخت این واحدهای نیروگاهی جدید 651 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفت و در مدت زمان ساخت آنها برای 2 هزار و 800 نفر به طور مستقیم و 6 هزار و 800 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. در مجموع دولت سیزدهم با افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق در یک‌سال، رکورد افزایش ظرفیت تولید برق  طی یک‌سال را بر جای گذاشت. این در حالی است که سیاست دولت روحانی عدم ساخت نیروگاه جدید بود و به همین دلیل کشور با مشکلات جدی در حوزه نیروگاهی مواجه شده بود.

پایان پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول