اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  تفریح و نشاط

خیرین دست به جیب شوند، اینجا سرمایه گذاری سود کلان دارد!

« سرزمین خرم » ارمغان اشتغال‌زایی جوانان کشوراست. طرحی بزرگ که نه تنها با بیابان‌زدایی و از بین بردن ریزگردها جامه سبزی بر قامت ایران خواهد پوشاند، بلکه در راستای کار آفرینی در آینده ای نزدیک با به بار نشستن نخل هایش آینده جوانان این سرزمین نیز به بار خواهد نشست.

خیرین دست به جیب شوند، اینجا سرمایه گذاری سود کلان دارد!

گروه زندگی _هانیه ناصری: امروز روی صحبتم با خیرین است! با کسانی که اگر یک روز رضایت خدا را نبینند و لبخند رضایتی را بر روی لب‌های خلق خدا ننشانند روزشان شب نمی‌شود. از قدیم گفته‌اند:« تو نیکی می‌کن و در دجله انداز /که ایزد در بیابانت دهد باز». همه ما عقیده داریم که اگر کار خیری انجام دهیم، پیش‌از آن‌که سودش به کسی برسد، حال خودمان را خوب می‌کند و توشه‌ی دنیا و آخرتمان می‌شود. اگر نقل این حرف‌ها هم نباشد به قول جناب سعدی:« بنی‌آدم اعضای یک پیکرند و در آفرینش ز یک گوهر. اگر روزگار عضوی را به درد آورد، عضوهای دیگر را قراری نخواهد ماند!» پس بخواهیم و نخواهیم، اگر هموطنی در غصه و ناراحتی باشد نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.حالا با این مقدمه می‌خواهم دعوتتان کنم سری به جمعیت امام رضایی‌ها بزنید. مؤسس آن حاج «حسین یکتا» از رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان آن روزهاست و اهالی‌ آن سعی می‌کنند امام رضایی باشند و هر کاری می‌کنند برای رضای خدا باشد و خوشحالی خلقش. حدود یک‌سال است که  تصمیم گرفته‌اند ایران را آباد کنند. یک ایران سبز با نخلستان‌هایی که قرار است به همت بروبچه‌های این جمعیت، اما به لطف و کرم مردم همیشه‌درصحنه‌ ایران آباد شود.

به منظور تحقق اهداف «جمعیت امام رضایی ها»، ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ مبدا تصمیمی جدید شد. کاشت نخل! درختی پرثمر که نه تنها جامه سبزی بر قامت ایران خواهد پوشاند، بلکه در راستای کار آفرینی در آینده ای نزدیک با به بار نشستن این نخل ها آینده جوانان این سرزمین نیز به بار خواهد نشست. برای نیل به این هدف با مشورت آقای «حاجیان»، باغدار نمونه آبادان،«نخل استعمران» با بهترین پاجوش برگزیده شد. نخلی که با کمترین کود و آب بیشترین محصول را می دهد و با قدرت انبارداری بالا در بدترین شرایط تا ۳ ماه دوام دارد. در ضمن این نخل به هیچ نوع بیماری مبتلا نمی شود. قرار است «سید ضیاءالدین رسولی»، معاون اجرایی جمعیت امام رضایی ها و مدیر پروژه سرزمین خرم، برایمان از نخل‌ها و نخلستان‌های در راه بگوید و از ایرانی که قرار است به همت ایرانیان سبز و خرم شود.

*پروژه سرزمین خرم حس خوبی را در انسان زنده می‌کند. از  این طرح خوش‌نام برایمان بگویید.

پویش خرم به‌علاوه دهم های ۱۰ تومانی از اسفند ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و به یاری خداوند و حمایت‌های همه خیرین به این نتیجه رسیدیم، علاوه‌بر این‌که در حوزه خوزستان و در محدوده شهرستان خرمشهر به کاشت نخل برای باغداران نیازمند بپردازیم، چقدر خوب است که این پروژه به‌صورت پروژه ای کشوری و در سطح ملی مطرح شود. بنابراین پروژه سرزمین خرم شکل گرفت.

*آیا بخش‌های جنوبی ایران را برای کاشت نخل و اجرای این پروژه در نظر گرفته اید یا با توجه به خصوصیات خاص نخل و نیازهای متفاوت آن برای رشد و بهره‌برداری، استان‌های خاصی مد نظرتان است؟

استان‌های نفت‌خیز کشور را در نگاه و بررسی‌های اولیه شناسایی کردیم. ۶ استان در حوزه جنوبی کشورمان شامل سیستان و بلو چستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان به‌عنوان استان‌های پایلوت انتخاب شدند که در این استان‌ها قابلیت کاشت درخت وجود دارد و از نظر صادرات خرما، بیشترین درصد صادرات را در کشور دارد و سطح زیر کشت آن‌ها هم به نسبت مابقی استان‌ها بیشتر است. پس از انتخاب استان‌ها پیگیر شهرستان‌های اجرایی کار و برنامه هستیم که در هر استان کدام یک از شهرستان‌ها قابلیت کشت نخل را دارد. متناسب با آن شهرستان قابلیت کشت نخل محاسبه می شود و می‌توانیم نخل ها را در آن شهرستان‌ها بکاریم.

* انتخاب زمین‌ها بر چه اساس بوده است ؟ آیا در گزینش زمین و کشاورزان، معیار خاصی را در نظر گرفته‌اید؟

کاشت نخل در زمین‌های نیازمندان صورت می‌گیرد. به این صورت که باکمک جهاد کشاورزی، معتمدین محل، امام‌ جماعت های شهرستان‌ها و روستاهای موردنظر، نیازمندانی که باغ‌دار و کشاورزند شناسایی می شوند. کسانی که کشاورزند و باغدار، ولی به‌علت مشکلات معیشتی توان خرید پاجوش ندارند. پاجوش هایی که قیمتشان از ۱۱۰هزار تا یک میلیون تومان است . با کمک خیرین و همه ارگان‌ها و مجموعه‌های بزرگ، پاجوش هایی خریداری و به این عزیزان تحویل داده می‌شود تا در زمین کشاورزی خود بکارند و۴ یا ۵ سال حفظ و نگهداری ثابت داشته باشندبا حمایت‌های متفاوت جمعیت امام رضایی‌ها بعد از ۵-۴ سال نخل به ثمر می‌رسد و از آن بهره‌برداری می‌شود. با بهره‌برداری از ثمردهی این نخل‌ها، معیشت این خانواده‌ها تقویت می‌شود. درصدی را هم مجدداً به جمعیت برمی‌گردانند تا این مجموعه بتواند این کار خیر را ادامه دهد و ان‌شاءالله در فضای کل کشور قادر به ساری و جاری کردن این عمل خیر و پرثمر باشد.

* از اهداف پروژه سرزمین خرم هم بگویید. به‌نظر نمی‌رسد تنها هدف این طرح ملی و پروژه بزرگ و کشوری، رفع نیازهای مقطعی و محدود چند خانواده باشد! چون دراین‌صورت با کمک‌های مالی مستقیم هم می‌شد این کار را انجام داد. به‌نظر می‌رسد اهداف بلندمدت و وسیع‌تری را مدنظر داشته باشید.

نگاه اولیه‌ای که در بحث سرزمین خرم داشتیم و به‌عنوان یکی از اهداف اولیه بعداً به‌صورت یک طرح و پروژه ملی آغاز شد بسیار متفاوت بود. اولین هدف این بود که زمین‌های بایری را که عملا کاشت نخل در آن‌ها انجام نمی‌شود و به عبارتی نخلستان‌های ازکار افتاده را احیا کنیم و بهبود ببخشیم تا در ۵_۱۰ سال آینده در کشور با باغستان‌ها و نخلستان‌هایی مواجه باشیم که گوشه‌ای از آن‌ها را جمعیت امام رضایی‌ها و خیرین این مجموعه به راه انداخته‌اند و این نگاه ویژه ما به این پروژه است. یک نگاه متفاوت‌تر هم داشتیم و آن بحث اشتغال‌زایی است. در روستاها و شهرستان‌های مورد نظر که این پروژه در حال اجرا بود با جوان‌هایی مواجه می‌شدیم که به دلیل نبود مشاغل متفاوت از فضای کار و فعالیت غافل شده و عملاً بیکار بودند. با کاشت نخل در یک زمین کشاورزی، کشاورز علاوه‌بر خانواده‌اش برای حفظ و نگه‌داری زمین، به کمک جوانان محل نیز احتیاج دارد. بنابراین این پروژه می‌تواند سبب اشتغال‌زایی جوانان کشور نیز باشد. یک مسئله مهم هم معضل ریزگردها است. کاشت نخل می‌تواند به حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز را کمک کند پروژه کاشت نخل با بیابان‌زدایی و از بین بردن ریزگردها می‌تواند سبب کمک به حفظ و نگهداری منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز کشور شود. و یک هدف بسیار مهم برای جمعیت امام رضایی‌ها و اعضای پروژه سرزمین خرم کمک حال بودن برای عزیزانی از باغداران و کشاورزان قدیم است که نیاز و مشکلات مالی داشتند و الان با وجود باغ و زمین‌های کشاورزیشان در شرایطی قرار گرفته‌اند که می‌توانند برای خودشان درآمدزایی ایجاد کنند. امیدواریم که مشکلات اقتصادی این عزیزان روزبه‌روز مرتفع‌تر شود.

*تا به امروز پروژه سرزمین خرم موفق به کاشت چه تعداد نخل شده‌است و جمعیت امام رضایی‌ها و اعضای این پروژه چه برنامه‌ای برای آینده دارند؟

به لطف و یاری خداوند و با توجه به حمایت های خاص تمام خیرینی که در قالب بسترهای متعددی که جمعیت رقم می‌زند با همراهی‌های ویژه خود رویدادهای مثبتی را برای تأمین منابع مالی به‌وجودآورده اند، الحمدلله فاز اول پروژه را در اواخر اسفند ۱۴۰۰ و اوایل فروردین ۱۴۰۱ با کاشت ۱۰۳۹ عدد پاجوش نخل استعمران در استان خوزستان و شهرستان‌های خرمشهر و آبادان که ۲ تا از شهرستان‌های خیلی خاص استان خوزستان هستند شروع کردیم.نیمه‌ فروردین ماه به دلیل دما و شرایط آب و هوایی خوزستان،محدودیت کشت داشتیم و بنابراین روی همین تعداد نخل، پروژه را متوقف کردیم. سپس این بازه زمانی ۷_۶ ماه را به بحث تحقیقات و بررسی‌های میدانی اختصاص دادیم تا ان‌شاءالله بتوانیم از اواخر بهمن ماه و در اسفند ۱۴۰۱ در مابقی ۵ استانی که ذکر شد با اولویت کرمان و پس‌از آن در بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و سپس فارس این طرح را اجرا کنیم. خوزستان هم که ان‌شاءالله در سرلوحه کارمان قرار خواهد داشت.

*مخاطبان اصلی این پویش چه کسانی هستند و مردم و خیرین چطور می‌توانند در پروژه سرزمین خرم به جمعیت امام رضایی‌ها کمک کنند؟

قطع به یقین ما بدون حمایت تک‌تک مخاطبان  هیچ کار و فعالیت اجرایی را نمی‌توانیم انجام دهیم و با حمایت‌های مردم بزرگوار و همراهی‌ همیشگی خیرین در تمام بحران‌ها و نقش مؤثر آنها در فعالیت‌های متنوع جمعیت امام رضایی‌هاست که این مجموعه توانسته قد علم کند و قوی و پرقدرت ظاهر شود. خوشحالیم که اشخاص حقیقی را همراه داریم و عموم مردم با کمک‌های خرد و کلان خود، حتی با اهداء طلا بعنوان سرمایه های زندگیشان تا اینجا کمک قابل‌توجهی به این مجموعه و پیشبرد طرح‌های مد نظرش داشته اند. همچنین شرکت‌هایی که با پذیرفتن مسئولیت‌های اجرایی در ابعاد بسیار وسیع و کمک های مالی با  رقم‌هایی بسیار کلان پای اجرای کار آمدند . یک اتفاق بسیار خوشایند در طی این پروژه هم، اهداء نخل توسط باغدارانی بود که از نظر تأمین منابع مالی مشکلی نداشتند و در حال حاضر ما با مجموعه‌هایی سروکار داریم که مثلاً باغداران ۱۴ نفر نخل از زمینشان را اهدا کرده اند و ثمره سالانه آن‌ها تحویل جمعیت امام رضایی‌ها می‌شود تا با منابع مالی که از این مسیر تزریق می‌شود بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. باغ‌دار دیگری هم داریم که ۸۸۸ نفر نخل را به جمعیت اهدا کرده‌است! با همکاری رسانه های کشور و کمک خیرین عزیز، پروژه #سرزمین_خرم ادامه دارد و تا همه‌ ۶ استان مذکور پر از نخلستان های پربار نشود از فعالیتمان دست نخواهیم کشید. ‌‌ جمعیت امام رضایی‌ها مشتاقانه منتظر کمک‌های خیرین بزرگوار است تا بتواند پرقدرت و پرانرژی و قوی در عرصه‌های خدمت ظاهر شود و حرکت در مسیر خدمتگزاری را ادامه دهد و ان‌شاءالله به یاری خداوند متعال در این مسیر ثابت قدم و استوار باشد.

*تعاونو علی البر و التقوی

نخل را مثل انسان به نفر می شمارند. شاید برای اینکه شباهت بسیاری با انسان دارد. گذشته از آن که در ۱۶ سالگی بالغ می شود و ثمر می‌دهد و در پیری٬ دندانش که "تَوَخْتَکْ" نامیده می شود٬ می ریزد، اگر سر هر درختی را  قطع کنند بیشتر شاخ و برگ می دهد اما اگر سرنخل بریده شود می میرد و مثل آدمها در آب هم خفه می شود. تازه نخل ها عاشق همدیگر هم می شوند! 

شرحی از خدمات جمعیت امام رضائی‌ها تقدیم به محضر قلب‌های مهربانی شد که مهربانی و سخاوتشان را دریغ نمی‌کنند و در راستای تحقق «تعاونو علی البر و التقوی»، نام بلندشان را در زمره نیکوکاران ثبت می کنند تا مصداق«إن الله یحب المحسنین» باشند. 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول