اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

فرآیند ثبت جهانی مسجد تاریخانه دامغان سرعت می‌گیرد

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ درصدد هستیم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، فرآیند ثبت مسجد تاریخانه دامغان در فهرست میراث جهان اسلام و میراث جهانی یونسکو را با تدوین طرحی جامع، سرعت ببخشیم.

فرآیند ثبت جهانی مسجد تاریخانه دامغان سرعت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، علی‌اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت مسجد تاریخانه دامغان که به مناسبت سالروز ثبت ملی این مسجد تاریخی برگزار شد، به خصوصیت ممتاز تمدنی دامغان اشاره کرد.

وی گفت: دامغان سه دوره تاریخی را پشت سر گذاشته است و برای وجود مسجد ارزشمند تاریخانه در این شهر، خدای بزرگ را شاکریم.

‌ نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: درصدد هستیم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، فرآیند ثبت تاریخانه در فهرست میراث جهان اسلام و میراث جهانی یونسکو را با تدوین طرحی جامع، سرعت ببخشیم.

فرماندار شهرستان دامغان نیز در این مراسم گفت: تاریخ دامغان و میراث گذشتگان این شهر سرشار از نقاط عطف و درخشان است.

مهدی بندرآبادی به قدمت بالای کهن شهر دامغان اشاره و تأکید کرد: محققان، علاقه‌مندان به تاریخ، فعالان اجتماعی و دستگاه‌های دولتی در حوزه میراث فرهنگی تکالیف و وظایف زیادی بر دوش خود دارند و باید برای حفظ و معرفی بناهای تاریخی تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

امام ‌جمعه دامغان نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی هفت‌هزار ساله دامغان، گفت: تاریخانه دامغان به‌عنوان مسجد پایگاه ارتباط با خداست و سامان‌دهی مساجد نشانه ایمان به خدا و روز قیامت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان توجه ویژه مسؤولان به میراث فرهنگی شهر دامغان را خواستار شد و ادامه داد: امیدواریم با همراهی و همدلی بیشتر گام‌های مهمی در جهت رفع مشکلات آثار و بناهای تاریخی دامغان برداشته شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان نیز گفت: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر، آموزش و پروش و دانشگاه دامغان برنامه‌های دیگری ازجمله مسابقه عکاسی و خبرنگاری پویش مسجد تاریخانه، تهیه مستند جاذبه‌های گردشگری دامغان و ارسال کلیپ معرفی تاریخانه در فضای آموزشی شاد برگزار شد.

مجتبی اکبرپور خواسته مردم دامغان را ثبت جهانی تاریخانه عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با ایجاد کارگروهی متشکل از مسؤولان و گروه‌های مردمی، اقدامات مثبتی در راستای حفظ و معرفی ارزش‌های تاریخانه در جهان به‌عنوان نماد تمدن و تدین دامغان انجام شود.

همچنین در این مراسم از کتاب تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه دامغان، تألیف دکتر علیرضا انیسی رونمایی شد.

مسجد تاریخانه دامغان در پانزدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول