اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه از نگاه وزیر صمت/ نیازمند ساز‌ و کارهای جدید هستیم

وزیر صمت گفت: حرف جدیدی نیست که بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار نمی‌شود، ساز و کارهایی وجود دارد اما از حد مطلوب فاصله داریم و ساز‌ و کارهایی را باید طراحی و عملیاتی کنیم.

چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه از نگاه وزیر صمت/ نیازمند ساز‌ و کارهای جدید هستیم

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌اند، اول پیشبرد علم‌ فناوری و دوم سرمایه‌انسانی‌ است، این برنامه‌ها بدون ارتباط بین دانشگاه و صنعت محقق نمی‌شود، هر دو طرف به هم نیازمند هستند،کسب‌ وکارها به منابع و سرمایه انسانی نیازمندهستند، مشکل این است که ساز وکار خوب طراحی نشده است.

* باید ساز‌ و کارهای خوبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه طراحی کنیم

وی افزود: حرف جدیدی نیست، که بین دانشگاه و صنعت و بین جامعه و صنعت ارتباط برقرار نمی‌شود، ساز و کارهایی وجود دارد و کارهای زیادی انجام شده و اینطور نیست که بگوییم هیچ کاری انجام نشده، اما احتمالا از حد مطلوب فاصله داریم و ساز‌ و کارهای خوبی را  باید طراحی و عملیاتی کنیم، باید نقص ها را بیان کرده تا کار تکمیل شود.

* امضای تفاهم نامه بین وزارت علوم تحقیقات وفناوری با وزارت صمت

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صمت در چندین حوزه با وزارت علوم به تفاهم رسیده، مانند کنسرسیوم، که به نوعی پژوهشی و تولیدی است که در آن یک تا دو دانشگاه،  یک شرکت بزرگ صنعتی که فناوری دارد و چندین شرکت دیگر که نیاز به فناوری دارند و چند شرکت دانش بنیان که می‌توانند تامین کننده باشند، حضور دارند. در واقع  یک هم‌گرایی بر روی  یک موضوع مشخص است و این یکی از سا‌ز و‌ کارهایی است که می‌تواند برای ارتباط بین دانشگاه با صنعت موثر باشد.

وزیر صمت افزود: ما تا به الان ۲۵ کنسرسیوم شکل دادیم، هدف ما این است که بتوانیم این ۲۵ کنسرسیوم را  به حدود ۴۰ تا ۵۰ کنسرسیوم برسانیم، که این ۵۰ تا در واقع ۵۰ مسئله مهم تولیدی و صنعتی است، نه فقط صرفا یک کار علمی،۵۰ تا مسئله صنایع ما است،که این مسائل به کمک دانشگاه‌ها، شرکت های دانش بنیان و شرکت های تولیدی هم زمان با هم در یک مشارکت که همه ذی‌نفع است، حل‌وفصل شود‌.

فاطمی امین گفت: بسیاری از مشکلات ما  به دلیل نوع  بینش است. در حوزه فناوری ۲ رویکرد و بینش وجود دارد، اول تقاضا محوری و دوم عرضه محوری، عرضه محور بیان می‌کند،که باید بر ایجاد شرکت های دانش بنیان  تمرکز کنیم و این موضوع  تا یک حدی خوب است، اما بیش از حد اگر بخواهیم متمرکز شویم باعث می‌شود که صدها شرکت دانش بنیان به وجود آید، هر شرکت یک محصول دارد در حالی که هیچ مشتری نیست، باید تلاش کنیم برای این افراد بازار کار پیدا کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک رویکرد دیگر تقاضا محور است، زمانی که یک شرکت، تولیداتی را انجام می‌دهد بازار و اقتصاد دارد. تا الان تمرکز بیشتری  روی عرضه محور داشتیم، تا به الان خوب عمل کردیم،  ولی بیش از این نمی‌توان عرضه محور بود چرا که بازار اشباع شده، باید رویکرد تقاضا محور را تقویت کنیم که این پروژه‌ای سخت است.

پایان پیام/ ت 290

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول