اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

معرفی واکسن محافظ در برابر آسیب مغزی کرونا توسط محققان

محققان اسپانیایی واکسنی را معرفی کردند که از فرد در برابرعفونت و آسیب مغزی ناشی از ویروس کرونا محافظت می کند.

معرفی واکسن محافظ در برابر آسیب مغزی کرونا توسط محققان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مدیکال اکسپرس، بسیاری از بیماران کووید علائم عصبی مهمی مانند از دست دادن بویایی (آنوسمی)، سردرد، بی حالی، صرع، آتاکسی و انسفالوپاتی و غیره را نشان می دهند. با این حال، تأثیر روی سیستم عصبی توسط ویروس کرونا به طور دقیق مشخص نشده است و مشخص نیست که آیا واکسن‌های تولید شده از گسترش این ویروس به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری و از فرد در برابر آسیب مغزی محافظت می‌کنند یا خیر.

یک تیم از محققان اسپانیایی واکسنی را معرفی کردند که به طور کامل در برابر عفونت مغز از فرد محافظت می‌کند. این یافته ها در مجله Nature Neuroscience  منتشر شده است.

محققان تکامل عفونت ویروسی را در نواحی مختلف مغز مطالعه و خاطرنشان کردند که تکثیر ویروسی عمدتاً در نورون‌ها اتفاق می‌افتد و تغییرات عصبی آسیب‌شناسی مانند از دست دادن نورون، فعال‌سازی سلول های گلیال و آسیب عروقی را ایجاد می‌کند.

هنگامی که الگوی عفونت در مغز توسط SARS-CoV-2 مشخص شد، محققان کارایی واکسن ضد کووید-19 ساخته شده را ارزیابی کردند. برای انجام این کار، آنها موش‌ها را با یک یا دو دوز ایمن‌سازی کردند و توانایی آن‌ها را  درمورد محافظت در برابر عفونت و آسیب به مغز تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که حتی تجویز یک دوز واکسن MVA-CoV2-S به طور کامل از عفونت SARS-CoV-2 در تمام مناطق مغزی مورد مطالعه و از آسیب مغزی مرتبط(حتی پس از عفونت مجدد با واکسن) جلوگیری می‌کند.

این نتایج داده های قبلی در مورد ایمنی زایی و اثربخشی واکسن MVA-CoV2-S در مدل های حیوانی مختلف را تایید می کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول