اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تحقق 95 درصد ارقام پیش‌بینی شده دولت در فروش اموال‌ مازاد/ چرا دولت روحانی در‌ 1400‌ کسری بودجه داشت

در حالی که رئیس دولت‌های یازدهم و دوازهم مدعی شده است مجلس عامل کسری بودجه سال 1400 است، بررسی‌ها نشان می‌دهد ناتوانی دولت قبل در فروش نفت و فروش اموال مازاد، به کسری بودجه 1400 منجر شد.

تحقق 95 درصد ارقام پیش‌بینی شده دولت در فروش اموال‌ مازاد/ چرا دولت روحانی در‌ 1400‌ کسری بودجه داشت

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی:‌ ماجرای کسری بودجه کشور در سال‌های گذشته به یک اپیدمی تبدیل شده است که به سبب شناخت غیردقیق از شرایط کشور و سیاست‌گذاری اقتصادی اشتباه به وقوع می‌پیوندد.

نتیجه همین سیاست‌گذاری اشتباه، بیش از پیش در دهه 90 آشکار شد؛ سال‌های متوالی که ارزش پول ملی در سایه کسری بودجه شدید، افزایش استقراض از بانک مرکزی و رشد تورم، روز به روز کاهش یافت و سفره مردم نیز کوچک‌تر شد.

هرساله و با نزدیک‌شدن به موعد ارائه بودجه به مجلس، اظهارنظرات متعدد و گوناگونی پیرامون کسری بودجه احتمالی سال آینده مطرح می‌شود، در روزهای اخیر نیز ماجرای کسری بودجه سال 1400 بیش از گذشته در فضای رسانه‌ای کشور مخابره شد، موضوعی که واکنش صریح حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق، را در پی داشت.

* روحانی درباره ‌کسری بودجه 1400 چه گفت

روحانی، روز پنجم دی در دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: ‌عین بودجه‌ای که برای ۱۴۰۰ تنظیم کرده بودیم، تحقق پیدا کرد، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را مجلس اضافه کرد، همان شد کسر. ما در مجلس هم گفتیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را اضافه نکنید.‌

به گفته رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، در ابتدا طبق لایحه دولت، میزان بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود، مجلس آن را به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ ما گفتیم این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تبدیل به کسری بودجه می‌شود، بعدها گفتند این دولت ۴۰۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است؛ در واقع این کسری بودجه کار دولت نبود، کار مجلس بود.‌

روحانی در پاسخ به انتقادات دولت فعلی پیرامون کسری بودجه نیز گفت: «سال ۹۲ بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود، ۳۸ درصد کسری داشت. ما سروصدا نکردیم، لایحه دوفوریتی بردیم مجلس و اصلاح کردیم. اگر می‌بینید کسری بودجه است، لایحه دوفوریتی بدهید به مجلس، کسری بودجه را اصلاح کنید.‌

* آیا مجلس موجب کسری بودجه سال 1400 بود؟

‌مهرداد گودرزوند چگینی، نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در خصوص اظهارنظر رئیس دولت یازدهم و دوازدهم پیرامون مقصر دانستن مجلس در کسری بودجه سال 1400، می‌گوید: هنگامی که دولت‌ها با کسری بودجه مواجه می‌شوند، بنا بر رویه گذشته، مجلس را متهم می‌سازند که قوه مقننه در بودجه دست‌ برده است، درحالی‌که مجلس وظیفه بررسی و تصویب بودجه را داشته و باید ارقام را واقعی ‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبیعی است وقتی دولت‌ها قادر به تحقق منابع خود نیستند، کسری بودجه را به تصمیمات مجلس مربوط می‌دانند، اما  سال گذشته علت کسری بودجه به محقق نشدن منابع مربوط بوده است.

* مقصر کسری بودجه سال 1400‌ دولت دوازدهم بود

وی تصریح کرد: وقتی منابع پیش‌بینی‌شده، یعنی میزان فروش نفت چه از لحاظ قیمت و چه تعداد بشکه، تحقق پیدا نمی‌کند، دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، از سوی دیگر فروش اموال مازاد نیز رخ نداده بود؛ به بیان دیگر، مقصر اصلی کسری بودجه خود دولت است.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه در سالیان گذشته مجلس بخشی از منابع درآمدی دولت را فروش اموال مازاد در نظر گرفته بود، عنوان داشت: با وجود تأکید مجلس بر فروش اموالی که برای دولت فایده نداشته و تنها هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، اما دولت گذشته از این عمل سرباز زد.

نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: مجلس به دنبال دید واقعی نسبت به بودجه بوده و راهکار تأمین کسری بودجه را انتشار اوراق نمی‌داند، اوراقی که برای مردم هزینه ایجاد می‌کند، در نتیجه دولت باید اموالی که در مدت‌زمان طولانی بلااستفاده بوده را به فروش برساند و از این طریق هزینه‌های خود را جبران کند، وقتی دولت این رویه را نادیده می‌گیرد، مطمئناً دچار کسری بودجه می‌شود.

* در سال 1401 کسری بودجه نداریم/ دولت با فروش اموال مازاد هزینه‌های خود را تأمین می‌کند‌

گودرزوند چگینی در خصوص اظهارنظرات متعدد، پیرامون تخمین کسری بودجه سال 1401 نیز گفت: ریاست سازمان برنامه‌وبودجه در جلسات با اعضای کمیسیون اعلام کرده است که در سال جاری با مشکل کسری بودجه مواجه نیستیم.

وی افزود: بررسی اعضای کمیسیون نیز بیانگر آن بوده که برخلاف ادعاهای مطرح شده در سال جاری، مشکل کسری بودجه در کشور وجود ندارد و دولت با فروش اموال مازاد توانسته هزینه‌های خود را تأمین کند.

* 95 درصد از ارقام پیش‌بینی‌شده بابت فروش اموال مازاد دولت تحقق پیدا کرد

‌به گفته نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 بیش از 95 درصد از ارقام پیش‌بینی‌شده پیرامون فروش اموال مازاد تحقق پیدا کرده و بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه تا پایان سال به 100 درصد خواهد رسید.

* آیا درآمدهای نفتی سال 1401 محقق شده است؟ 

گودرزوند چگینی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون فروش نفت و ارقام تحقق‌یافته در سال 1401، گفت: در سالیان گذشته میزان فروش نفت 300 هزار بشکه در روز بوده است،  اما گزارش آبان سال جاری نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت به فروش رفته است، این استدلال درست بوده که میان ارقام بودجه و میزان فروش از نظر تعداد بشکه تفاوت وجود دارد، اما بخشی از کسری با افزایش قیمت نفت جبران می‌شود.

وی ادامه داد: این نکته باید در نظر گرفته شود که ما در شرایط تحریمی هستیم و فروش نفت به‌سهولت صورت نمی‌گیرد و ملاحظاتی دراین‌خصوص وجود دارد.

* بودجه 1402 اعلام وصول نشده است

نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین‌ به بودجه سال 1402 اشاره و اعلام کرد: هنوز بودجه سال آینده اعلام وصول نشده است، امیدواریم دولت در ارقام بودجه‌ای میانگین قیمت نفت کشورهای همسایه را در نظر گیرد، البته به سبب مسائل تحریمی خودبه‌خود ایران نفت خود را ارزان‌تر به فروش می‌رساند.

وی اضافه کرد: همچنین در بودجه موضوع مهار فرار مالیاتی و توجه به این ابزار مالی باید موردتوجه دولت قرار گیرد تا با واقعی‌تر شدن منابع پیش‌بینی‌شده، مشکلات گذشته در خصوص کسری بودجه تکرار نشود.

پایان پیام/ ت 15

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول