اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت آسفالت هوشمند توسط نخبگان یک شرکت دانش‌بنیان/ چاله‌‌هایی که خودشان درست می‌شوند

آسفالت هوشمند، نوآوری یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که ضمن ارتقا کیفیت جاده‌ها، به کاهش سطح تصادفات کمک کند.

ساخت آسفالت هوشمند توسط نخبگان یک شرکت دانش‌بنیان/ چاله‌‌هایی که خودشان درست می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت فناور ایرانی مجموعه‌ای از قیرهای هوشمند را تولید کرده است. مسئله خرابی جاده‌ها در کشور و آسیب‌هایی که در طولانی مدت ترمیم نمی‌شود، از جمله مباحث پردامنه میان کارشناسان بوده است. به غیر از هزینه‌های سنگین، تصادفات و کشته و زخمی‌های که این تصادفات به بار می‌آورد، از جمله مشکلات موجود در این زمینه است.

مسعود علیزاده از مدیران شرکت دانش‌بنیان فناوری قیر زرین در این‌باره گفت: یکی از اساسی‌ترین مبادی پیشرفت در هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های مادر و بنیادین است. قطعاً زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل نیز یکی از بنیان‌های مهم پیشرفت و رشد و توسعه کشور عزیز ما هستند. با توجه به ورود فناوری در توسعه زیرساخت جاده‌ای در بسیاری کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، لازم دیدیم که در این حوزه ورود کنیم، در این شرکت با ایجاد یک هسته فناور، تلاش شده تا به روزترین فناوری‌ها در این حوزه بومی‌سازی شود.

نسل جدید قیرهای هوشمند به روش پلیمریزاسیون، بسیاری از مشکلات قیرهای پیشین را ندارد و از آن در تهیه آسفالت‌های جدید استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این آسفالت‌ها، خاصیت خود ترمیم‌شوندگی آنها است. این آسفالت از حافظه شکلی برخوردار است، یعنی پس از تغییر حالت و خرابی احتمالی، می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد.

از خصوصیات دیگر این محصول دانش‌بنیان، عمق و دوام بیشتر آنها است، همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و از لغزندگی کمتری برخوردار است. این ویژگی‌های مختلف باعث شده است که سطح تصادفات در این نوع آسفالت‌ها کاهش یابد.

مدیران این شرکت اظهار کردند که این محصول در حدود 100 هزار تن در شهر مشهد و دیگر شهرهای خراسان، اجرا شده است. همچنین آسفالت‌های که با استفاده از پلیمر خارجی تولید شده‌اند، معمولاً 250 درصد از نمونه مشابه آسفالت‌های معمولی گران‌تر هستند، در حالی که قیمت آسفالت هوشمند و پلیمری این شرکت تنها 15 درصد از آسفالت معمولی بالاتر است.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل و نقل، نوآوری‌های بسیاری در زمینه ساخت مواد اولیه و تجهیزات و محصولات مورد استفاده در حمل و نقل ایجاد کرده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول