اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

از نانوایی‌های زیرزمینی در یمن چه می‌دانید؟/ با گروه جهادی «اویس قرنی»، همین‌جا در کنار مردم یمن باشید+فیلم

با توجه به تخریب زیرساخت‌های یمن در اثر بمباران‌های دائمی ائتلاف سعودی در جنگ تحمیلی 8 ساله، یمنی‌ها در شروع جریان بازسازی کشورشان به این نتیجه رسیدند که تاسیسات را به زیر زمین منتقل کنند تا از بمباران‌های دشمن متجاوز در امان باشند؛ به‌این‌ترتیب از نانوایی گرفته تا کارگاه‌های تولیدی زیرزمینی در نقاط مختلف یمن ساخته شد...

از نانوایی‌های زیرزمینی در یمن چه می‌دانید؟/ با گروه جهادی «اویس قرنی»، همین‌جا در کنار مردم یمن باشید+فیلم

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ حالا بیش از هر زمان دیگری شبیه همدیگر شده‌ایم. نه‌فقط وطن‌دوستی، زیر بار حرف زور نرفتن و اصرار برای روی پای خود ایستادن بلکه حدود 8 سال دفاع مقدس در مقابل تجاوز دشمنان و محاصره و تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه، حالا ملت مظلوم اما مقاوم یمن را بیش از پیش شبیه ملت استوار ایران کرده است. قهرمانان یمنی که با دست خالی و به برکت نیروی ایمان، حدود 8 سال است دشمن متجاوز تا بن دندان مسلح را خسته و مستأصل کرده‌اند، حالا عزمشان را جزم کرده‌اند این زنجیره مقاومت را با بازسازی سرزمین مادری و بنا گذاشتن زیرساخت‌های تمدن نوین اسلامی‌شان تکمیل کنند. اینطور است که دست در دست جهادگران ایرانی گذاشته‌اند تا از تجربیات 44 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران و فرزندان خستگی‌ناپذیرش الگو بگیرند.

اهالی گروه «اویس قرنی»، همان جوانان بسیجی جهادگری هستند که در زمانه حصر و تحریم، پرچم حمایت از مردم مظلوم یمن را بالا برده و واسطه شده‌اند میان دو ملت ایران و یمن برای انتقال کمک‌ها و تجربیات. اگر شما هم دلتان برای حمایت از مردم مظلوم و مقاوم یمن می‌تپد، با گفت‌وگوی ما با «سید محمدرضا سید احمد»، مسئول گروه جهادی اویس قرنی همراه باشید.

اهدای دو دستگاه پزشکی به موسسه درمانی یمن از محل کمک های مالی مردم ایران

*تصور علاقه‌مندان محور مقاومت و همه کسانی که پیگیر اخبار یمن هستند، این بود که هیچ دسترسی به یمن وجود ندارد و راه برای ارسال کمک‌ها به این کشور بسته است. این موضوع، به مرور و با دریافت اخبار مصائب مردم یمن به‌ویژه در زمینه نیازهای اولیه و ضروری و اخبار فوت کودکان یمنی بر اثر سوء تغذیه و مشکلات بهداشتی، دردناک‌تر شد. اما حالا یک گروه جهادی به نام «اویس قرنی» اعلام وجود کرده و می‌گوید سال‌هاست با گروه‌های یمنی در ارتباط است و کمک‌های مردم ایران را به دست مردم مظلوم یمن می‌رساند! قبل از هر چیز، برایمان بگویید شما چطور از راهِ بسته، کمک‌ها را به یمن می‌رساندید؟!

ـ اتفاقی که به لطف خدا مسیر ارسال کمک‌ها به یمن را باز کرد، افتتاح سفارت انصارالله یمن در ایران بود. با این اتفاق، ظرفیت‌های زیادی، فعال شد. یعنی به برکت ایجاد دفتر مؤسسه خیریه یمنی «بنیان التنمویه»(موسسه توسعه بنیان) در ایران که زیر نظر سفارت فعالیت می‌کند و از راه‌های مختلفی می‌تواند کمک‌ها را به یمن برساند، امکان ارسال کمک‌ها و اجرای طرح‌های حمایتی در یمن فراهم شد.

درست است که ارسال مواد غذایی و دارو به یمن از مسیر ایران و از محور مقاومت، همچنان ممنوع است اما این کار از مسیر کشورهای دیگر، ممکن است. به این ترتیب که این دوستان، کمک‌های مالی جمع‌آوری شده از مردم خیّر ایران را تبدیل به مواد غذایی، پوشاک و دارو می‌کنند و از کانال‌های دیگر به یمن می‌رسانند. برای مثال، در همین روزهای اخیر، به لطف خدا و با کمک‌های مالی نیکوکاران ایرانی، دو دستگاه پزشکی خریداری و به موسسه پزشکی درمانی «الجرحی» تقدیم شد تا از آنها در یک بیمارستان صحرایی در استان «تعز» برای درمان جانبازان انصارالله یمن بهره ببرند.

 

*آثار دردناک سرطان جنگ بر سلامت کودکان یمنی

واقعیت این است که یمن به شدت دچار بحران مواد غذایی و داروست. شرایطی که ائتلاف سعودی آمریکایی انگلیسی اسرائیلی اماراتی با جنگ و محاصره در یمن ایجاد کرده‌اند،‌ چیزی جز تلاش برای نسل کشی نیست چون ساده‌ترین داروها مثل سرم و استامینوفن در یمن پیدا نمی‌شود و امکان ارسال آن هم وجود ندارد. در این شرایط، حضور دفتر نمایندگی مؤسسه بنیان در ایران، راه را برای ارسال کمک‌های هموطنان به یمن هموار و اجرای طرح‌های کمک‌رسانی در یمن را امکان‌پذیر کرده است.

در حال حاضر ما با مؤسسه بنیان، به‌عنوان تنها مؤسسه‌ای که مرتبط با سفارت انصارالله یمن و مورد تأیید آنهاست، تفاهم‌نامه داریم. هرکس هم سئوال یا ابهامی درباره چگونگی ارسال کمک‌ها به مردم یمن داشته باشد، می‌تواند در کانال گروه جهادی اویس قرنی، این تفاهم‌نامه رسمی و دیگر اطلاعات مرتبط با مسئولان یمنی را ببیند و مطمئن شود.

کودکان یمن در ویرانه های پس از جنگ

*سئوالی که وجود دارد، این است که چرا از همان ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، سفارت انصارالله در ایران ایجاد نشد تا کمک‌رسانی به مردم یمن تا این حد با مشکل مواجه نشود؟

- دولت قبل به دلیل بحث برجام، تمایل نداشت این اتفاق رخ بدهد و این کار انجام نشد. کافی است صحبت حضرت آقا را مرور کنیم که فرمودند اگر ما می‌توانستیم، به جای یکی، هزار تا موشک به یمن می‌دادیم. خب، غیر از ممانعت‌های خارجی، یک عده هم در داخل کشور، کم‌کاری می‌کنند. این یک واقعیت است که اگر یک درصد از ظرفیت نظامی جمهوری اسلامی ایران به یمن منتقل می‌شد، نه‌تنها در همان سال اول جنگ، عربستان نمی‌توانست نفس بکشد بلکه شاید اصلاً جنگی رخ نمی‌داد.

ابراز شادی یمنی ها از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی

با تمام این اوصاف،‌ آنچه مسلم است، دو ملت ایران و یمن از ابتدای تاریخ اسلام با همدیگر ارتباط داشته‌اند. همانطور که می‌دانید، مردم یمن بدون جنگ و خونریزی و با رسیدن حضرت علی (ع) به‌عنوان فرستاده ویژه پیامبر اکرم (ص)، اسلام آوردند. اما جالب است بدانید قبل از آن، «باذان»، حاکم ایرانی یمن و بسیاری از ایرانیان ساکن یمن در ماجرای نامه پیامبر (ص) به خسرو پرویز، اسلام آورده بودند. «باذان» یا «باذام»،‌ از طرف خسرو پرویز به‌عنوان فرمانروای یمن منصوب شده بود. بعد از نامه پیامبر (ص) به خسرو پرویز و دعوت او به دین اسلام، خسرو پرویز باذان را مأمور دستگیری حضرت محمد (ص) کرد اما او با وجود این دستور، با مشاهده کراماتی از پیامبر،‌ اسلام آورد. بنابراین نسل باذان، در علاقه مردم یمن به اهل بیت (ع) نقش مهمی داشتند.

*جالب است. یمنی‌ها هم به این روایت، معترف هستند؟

- بله. زمانی که با کنسول یمن صحبت می‌کردم، او این موضوع را برای من بیان کرد.

حضور شهید ابومهدی المهندس در نمایشگاه مظلومیت یمن در مسیر پیاده روی اربعین سال 98

*حالا با این مقدمه،‌ بپردازیم به گروه جهادی اویس قرنی. شما از چه زمانی فعالیت برای کمک‌رسانی به مردم یمن را شروع کردید؟

ـ ما از حدود 7 سال قبل، با دوستان سفارت انصارالله یمن در ایران و به طور مشخص با نمایندگان مؤسسه «بنیان التنمویه» ارتباط و همکاری داریم و در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف تلاش کردیم با اجرای برنامه‌های فرهنگی، صدای مظلومیت مردم یمن را به گوش مردم جهان برسانیم؛ مثل برپایی موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین. به مرور با فعال‌تر شدن سفارت انصارالله یمن در ایران، فضا برای گسترش فعالیت‌های ما هم فراهم شد.

شعار موسسه «بنیان» در یمن: با هم، چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم

در همین بستر مناسب، دو سال قبل با تشکیل گروه جهادی اویس قرنی، وارد فاز کارهای خیریه‌ای و زیرساختی شدیم؛ البته تا آنجا که امکان اجرای آن در یمن وجود دارد. ابتدا فقط دفتر تهران ما فعال بود اما اخیراً در مشهد و قم هم دفتر گروه جهادی اویس قرنی را افتتاح کردیم. در ادامه ان‌شاءالله پیگیر افتتاح دفاتر گروه در استان‌های دیگر مثل اصفهان، شیراز، کرمان و یزد هم خواهیم بود. حالا با همکاری مؤسسه بنیان التنمویه که نهادی مشابه جهاد سازندگی ایران در دوران دفاع مقدس است و حدود 50 هزار نیرو در یمن دارد، تمرکز ما بر عرصه کمک و خدمت‌رسانی به مردم یمن از طریق احیای زیرساخت‌ها مثل بحث کشاورزی، تأمین نان، طرح‌های آبرسانی و... است.

 

*گزارش شبکه «المسیره» از روند فعالیت نانوایی های صنعتی خیریه در یمن

*پس،‌ با وجود انگیزه کمک‌رسانی با نگاه خیریه‌ای، انجام فعالیت‌های زیرساختی در یمن برای شما در اولویت است. مشتاقیم برایمان از این فعالیت‌های زیرساختی بگویید.

ـ بله. فراتر از فعالیت‌های خیریه‌ای، آنچه ما در یمن داریم انجام می‌دهیم، بحث انتقال تجربیات است. یکی از این موارد، بحث ساخت نانوایی در نقاط مختلف یمن است. قبلاً نانوایی‌ها در یمن، نانوایی سنتی بود. ما پیشنهاد دادیم با توجه به جمعیت زیاد یمن - حدود 25 میلیون نفر تحت حکومت انصار الله هستند - پیشنهاد راه‌اندازی نانوایی صنعتی را به آنها دادیم و نقشه ساخت را هم برای دوستان یمنی ارسال کردیم. آن‌ها با استقبال از این پیشنهاد، ضمن راه‌اندازی نانوایی صنعتی، طرح ارسالی ما را هم تکمیل کردند و با ارتقای آن، الان به دستگاهی رسیده‌اند که ساعتی 18 هزار قرص نان می‌زند.

*یعنی دستگاه را خودشان ساختند؟

ـ بله. طرح اولیه‌ای که ما برایشان فرستادیم، مربوط به دستگاهی بود که ساعتی هزار قرص نان می‌زد. با ابتکاراتی که خودشان به خرج دادند و طرح را تکمیل کردند، الان تولید نان آن دستگاه، 18 برابر شده است. اگر در نظر بگیرید که نانوایی سنتی‌شان هم تقریباً هزار قرص نان در 24 ساعت می‌زد، می‌بینید نانوایی‌های صنعتی جدید با این دستگاه‌ها، تفاوت فاحشی در میزان تولید نان در یمن ایجاد کرده است.

ترمیم و آسفالت کردن جاده کوهستانی شهر الجبین یمن به کمک اهالی منطقه و نیروهای داوطلب موسسه بنیان

علاوه‌براین، بحث انتقال تجربیات در حوزه کشاورزی، عمرانی و پزشکی را هم داریم. ما در بحث طب سنتی که در یمن به «طب شعبی» معروف است، در حد بضاعتمان، دستاوردهایی که در ایران داشته‌ایم را به آنها منتقل کردیم. علاوه‌براین، تلاش کرده‌ایم در مباحث کلان مثل بحث حکمرانی و بحث اقتصاد هم به آنها کمک کنیم. حکمرانی یعنی سیاست‌گذاری کلان. برای مثال، اینکه بنیاد شهید یمن چه کارها و فعالیت‌هایی باید انجام دهد. ما تجربیات ایران در این زمینه و نقاط قوت و ضعف را جمع‌آوری کردیم و به دوستان یمنی منتقل کردیم. یا مثلاً در بحث مبارزه با فساد، نقطه قوت‌ها و نقطه ضعف‌ها را جمع‌آوری کردیم...

کتاب «انقلاب اسلامی جدید»(انقلاب اسلامی ایران در دروس و سخنرانی های رهبر شهید انصارالله یمن)

*لطفاً بیشتر توضیح دهید. در بحث حکمرانی دقیقاً چه کمکی به دوستان یمنی ارائه می‌کنید؟

- ببینید، دوستان یمنی علاقه‌مندند در بنا کردن نظام انقلابی و اسلامی‌شان، از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرند. حتی کتاب مهمی در یمن به چاپ رسیده به نام «انقلاب اسلامی جدید». موضوع این کتاب،‌ انقلاب اسلامی ایران در بیانات و دروس سید حسین الحوثی، رهبر شهید و بنیانگذار انصارالله یمن است. جالب است بدانید این کتاب به دستور سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن، به فارسی ترجمه شده و با حمایت‌های ایشان به چاپ رسیده است. این کتاب علاوه‌بر دیدگاه شهید سید حسین الحوثی به انقلاب اسلامی ایران، روایت جالبی از تطابق شخصیت امام خمینی (ره) با آموزه‌های قرآن دارد که شاید کمتر کسی در ایران چنین دیدگاهی را به ایشان داشته باشد.

یمنی‌ها علاوه‌بر علاقه، یک نگاه منطقی و منصفانه هم به کارنامه جمهوری اسلامی دارند و می‌گویند: شما در برپایی این نظام، الگو نداشتید. حکایت نظام جمهوری اسلامی ایران، مثل یک درخت سبز است که در یک بیابان وسیع رشد کرده است. طبیعی است برخی شاخه‌های این درخت،‌ خوب رشد نکند، از تنه درخت انحراف پیدا کند و... ولی ما که نظام جمهوری اسلامی ایران را در مقابل چشمان‌مان داریم، دیگر نمی‌توانیم کاستی‌های احتمالی که در آن وجود دارد را تکرار کنیم. ما باید در هر حوزه، روی نقاط قوت شما متمرکز شویم و سعی کنیم نقاط ضعف شما را تکرار نکنیم. مثلاً در حوزه فرهنگ، نکته آن‌ها این است که می‌گویند: در بحث حجاب مطمئناً به شما حمله شد. خب، شما در بحث حجاب، چه کارهایی تا الان کردید و چه کارهایی نکردید؟ به ما بگویید که ما انجام بدهیم. یا در بحث اقتصاد، بسیاری از وجوه اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، آن‌ها در یمن دارند معنا می‌کنند...

برداشت گندم در یمن

*مردم یمن به طور مشخص، در زمینه اقتصاد مقاومتی چه فعالیت‌هایی داشته‌اند؟ مصداقی بفرمایید.

ـ برای مثال، مردم یمن الان سالانه یک و نیم میلیون اصله درخت دارند در خانه‌های خود می‌کارند. در بحث نانوایی و نان، خوب است بدانید اصلاً گندم در یمن کشت نمی‌شد و واردکننده بودند اما الان سالانه تقریباً 400 هزار تن گندم در یمن برداشت می‌شود. درواقع تا قبل از این، هیچ چیز در یمن تولید نمی‌شد...

*قبلاً منبع درآمدی آن‌ها چه بود؟

ـ یا از طریق ماهیگیری امرار معاش می‌کردند یا برای کار به کشور عربستان می‌رفتند. یمن تا قبل از این، یک کشور تولیدکننده محسوب نمی‌شد اما الان دارند تلاش می‌کنند روی پای خود بایستند و در این مسیر، به شدت خواهان تجربیات ایران هستند؛ در همه زمینه‌ها و در همه سطوح. دغدغه ما هم این است که بتوانیم تجربیات کشورمان را به آن‌ها منتقل کنیم.

سید محمدرضا سید احمد(مسئول گروه جهادی اویس قرنی) در کنار نماینده موسسه شهدای یمن در ایران(امین الحاکم)

*و به دلیل این‌که شما سابقه تجربه کار جهادی دارید و قبلاً در نقاط محروم کشور خودمان این فعالیت‌ها را به اجرا درآورده‌اید، می‌توانید این تجربیات را به دوستان در یمن منتقل کنید. درست است؟

ـ بله ما از بستر جهادی توانستیم به آن‌ها کمک کنیم. یعنی اگر ما فقط نیروهای متعهد و علاقه‌مند بودیم اما تجربه کار عملیاتی و میدانی نداشتیم، چندان نمی‌توانستیم به دوستان یمنی کمک کنیم. برکت بسیج و برکت همین گروه‌های جهادی، این اتفاقات خوب و ارزشمند را در همکاری با یمن رقم زد.

*درواقع شما دارید از یک راهِ رفته با این دوستان صحبت می‌کنید و تجربیاتی که خودتان در جریان فعالیت‌های جهادی کسب کردید را با آنها به اشتراک می‌گذارید.

ـ بله. اعضای گروه اویس قرنی، همگی جهادگر هستند و در کنارش فعالیت فرهنگی هم دارند. ما همین الان هم با گروه‌های جهادی مختلف همکاری داریم ازجمله گروه جهادی انصار الزهرا (س) و گروه جهادی حضرت سلمان. درواقع تلاش ما این است با انتقال تجربیات فعالیت‌های جهادی‌مان در نقاط مختلف ایران، کمک کنیم برادران و خواهران یمنی دیگر وارد مسیرهای بی‌نتیجه نشوند و آزمون و خطاهای ما را تکرار نکنند.

البته بحث انتقال تجربیات که اشاره شد، بسیار فراتر از انتقال صرف تجربیات یک گروه جهادی است و ما سعی می‌کنیم متخصصان هر حوزه را پای کار بیاوریم.

نشست گردشگری مقاومت با حضور نماینده یمن و معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان حوزه فرهنگ و گردشگری شهرهای مختلف ایران

*رویکرد قابل تحسینی است. لطفاً درباره ماجرای حضور متخصصان حوزه‌های مختلف در کمک‌رسانی و انتقال تجربیات به یمن بیشتر توضیح دهید.

- ما در حوزه‌های مختلف، انتقال تجربیات به یمن داریم اما ما که در همه این حوزه‌ها تخصص نداریم. چه کار می‌کنیم؟ در هر حوزه به سراغ متخصان همان حوزه می‌رویم و با استفاده از تجربیات آنها به مردم یمن کمک می‌کنیم. برای مثال، امسال، به همراه دکتر «عبدالرحمن راجح»، رییس انجمن یمنی های مقیم ایران،‌ در نشست تخصصی گردشگری مقاومت به میزبانی شهرداری قم هم شرکت کردیم. دکتر رتجح در این نشست درباره صنعت گردشگری یمن سخنرانی و سند گردشگری مقاومت را امضا کرد. خوب است بدانید در آن جلسه، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی چند شهر ازجمله قم، بوشهر،‌ رشت، کرمان و شیراز هم حضور داشتند. 

مدتی قبل هم با اعضای شهرداری صنعا جلسه داشتیم و پیشنهادهایی برای بحث جمع‌آوری و بازیافت زباله به آنها دادیم. جلسه‌ای هم با وزارت کشاورزی یمن داشتیم و تجربیات‌مان را به آن‌ها منتقل کردیم. در این موارد، نظرات کارشناسی را متخصصان حوزه شهری و کشاورزی کشورمان ارائه کردند. درواقع ما در هر حوزه، افراد و مجموعه‌های مختلف را شناسایی می‌کنیم. از طرف دیگر، با گروه‌های جهادی کف میدان و بسیج دانشگاه‌های بزرگ مثل امیرکبیر، شهید بهشتی، امام صادق (ع)، تهران، شریف و خواجه نصیر هم ارتباط داریم و برای کمک به دوستان یمن از ظرفیت‌ها و تجربیات آنها هم استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر، ما متصل‌کننده هستیم؛ یعنی تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های ایران را به یمن متصل کنیم. اصل هدف ما همین است.

یکی از نانوایی های زیرزمینی یمن

*برگردیم به بحث جذاب نانوایی‌های یمن که به نانوایی‌های زیرزمینی معروف شده و آخرین مورد آن در ماه گذشته و همزمان با ولادت حضرت زینب(س) افتتاح شد. در درجه اول بفرمایید چرا روی موضوع نان دست گذاشتید؟

ـ بحث امنیت غذایی، موضوعی بود که خود دوستان یمنی بنابر بر تاکید رهبر انقلاب یمن، سید عبدالملک الحوثی، روی آن اصرار داشتند. دغدغه درستی بود و ما هم برای همکاری در این زمینه، وارد عمل شدیم. با توجه به اینکه مهم‌ترین رکن امنیت غذایی، بحث قوت غالب یعنی نان است، موضوع تولید نان در اولویت قرار گرفت. در این زمینه، قدم اول، موضوع کشت گندم در یمن بود که ما با تکیه بر دستاوردهای متخصصان ایرانی، تجربیات و پیشنهاداتی را به آن‌ها منتقل کردیم. خوشبختانه با اجرای این پیشنهادات، نسل جدید و صنعتی نانوایی‌های یمن با رویکرد نانوایی خیریه ساخته شد.

*ساخت نانوایی در زیرِ زمین، ایده چه کسی بود؟

ـ ایده خودشان بود. با توجه به تخریب زیرساخت‌های یمن در اثر بمباران‌های دائمی ائتلاف سعودی در این 7، 8 سال، دوستان یمنی در شروع جریان بازسازی به این نتیجه رسیدند که تاسیسات را به زیر زمین منتقل کنند تا از بمب‌ها و موشک‌های دشمن در امان باشند. فقط هم،‌ نانوایی نیست. الان موسسه بنیان به فضل الهی، کارگاه‌های تولیدی زیرزمینی هم احداث کرده است...

نمایشگاه «با دستان یمنی»، ویژه معرفی و فروش محصولات بانوان یمنی

*خیلی جالب است. چه کارگاه‌هایی؟

- کارگاه‌های تولید مواد لبنی، کارگاه‌های تولید مواد شوینده و... علاوه‌براین، دو مؤسسه خاص بانوان در زمینه تولید پوشاک، مواد شوینده و لبنیات دارند که فقط در یکی از آنها، 3 هزار نفر مشغول کار هستند. درواقع موسسه بنیان با همکاری بخش کارآفرینی گروه اویس قرنی، برنامه‌های متنوعی برای اشتغال در یمن به‌ویژه برای بانوان برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این است که تمام این واحدهای تولیدی را مردان و زنان یمن با دستان خود در همین سال‌های جنگ برپا کرده‌اند درحالی‌که تا قبل از آن در زمینه تولید،‌ هیچ‌گونه فعالیتی نداشتند.

مراسم رونمایی از اولین تراکتور بومی ساخت یمن

*امام خمینی (ره) در تشریح برکات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس فرمودند: «ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم.» حالا به نظر می‌رسد مردم مقاوم یمن هم در همین مسیر قرار گرفته‌اند.

ـ بله. با رشدهای عجیب و غریبی که در همین مدت داشته‌اند، این موضوع کاملاً مشخص است. با همدلی مردم یمن، اتفاقات معجزه‌آسایی دارد در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد. چند ماه قبل،‌ حتی از اولین تراکتور بومی ساخت یمن رونمایی شد. البته در این زمینه هم، تجربیات ایران توسط گروه اویس قرنی به دوستان یمنی منتقل شد. اما خب، متأسفانه پوشش رسانه‌ای درخصوص این موفقیت‌ها خیلی ضعیف است.

 

*ساخت هفتمین نانوایی زیرزمینی خیریه در یمن با کمک های مردم ایران 

*البته شما در بحث افتتاح جدیدترین نانوایی زیرزمینی در یمن، فعالیت رسانه‌ای خوبی در پیام‌رسان ایرانی ایتا داشتید. این،‌ چندمین نانوایی بود که با کمک‌های مردمی ساخته شد؟

- هفتمین نانوایی زیرزمینی بود و در روز ولادت حضرت زینب (س) افتتاح شد. خوب است بدانید این نانوایی که به نام نانوایی خیریه امام حسن مجتبی (ع) مزین شده، به طور خاص با کمک‌های نقدی مردم ایران ساخته شده است و روزانه 40 هزار خانوار یمنی از نان‌های تازه آن بهره‌مند می‌شوند. در ساخت 6 نانوایی قبل،‌ مردم کشورهای دیگر هم کمک کردند؛ از کشورهای خاورمیانه تا کشورهای اروپایی. درواقع مردم ایران در این شرایط اقتصادی کشور خودمان، واقعاً دارند برای کمک به مردم یمن، سنگ تمام می‌گذارند. نان‌های این نانوایی‌های خیریه، روزانه و به صورت رایگان در اختیار نیازمندان آبرومند یمن قرار می‌گیرد.

موکب سیار گروه اویس قرنی در پیاده‌روی اربعین سال های گذشته

*این به آن معناست که استقبال مردم ایران از برنامه‌های حمایتی شما برای مردم یمن، خوب بوده؟

- بله. بسیار عالی. در این دو سال که در گروه اویس قرنی روی کمک‌های هدفمند به مردم یمن متمرکز شده‌ایم، بالغ بر 300 هزار تراکش از طرف مردم ایران داشته‌ایم. درواقع این حجم استقبال هموطنان، برای ما و تمام مجموعه‌هایی که با ما همکاری دارند، غیر قابل تصور بود. این آمار خوب، در حالی است که ما فقط در یک پیام‌رسان ایرانی (ایتا) حضور داریم و اطلاع‌رسانی‌هایمان فقط از طریق کانال‌مان در همین پیام‌رسان انجام شده است. راستش را بخواهید،‌ خودمان هم تصور نمی‌کردیم کانال‌مان این تعداد مخاطب داشته باشد. اما همین‌جا باید بگویم با اینکه شبکه‌های اجتماعی دیگر را هم امتحان کردیم،‌ به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت‌های ایتا برای فعالیت رسانه‌ای ما مناسب‌تر است. همکاری‌های لازم را هم با ما داشت. با توجه به مخاطبان زیادی هم که دارد،‌ به معرفی گروه ما و فعالیت‌هایش کمک زیادی کرد. خوب است بدانید آمار بازدید بعضی از پست‌های ما به 900 هزار و یک میلیون نفر هم می‌رسد.

*یکی دیگر از طرح‌های زیبای شما برای حمایت از مردم یمن، حرکتی مشابه طرح اکرام ایتام در کمیته امداد امام خمینی است. درباره این طرح که با عنوان طرح حمایت از ایتام شهدای یمن اجرا می‌کنید، بیشتر توضیح دهید.

ـ یکی از مشکلات کشور یمن، همین بحث حمایت از ایتام شهداست. در بمباران‌های دائمی هواپیماهای دشمن در حدود 8 سال گذشته، تعداد زیادی از پدرها و مادرها به شهادت رسیدند و فرزندانی که از آنها به جا مانده‌اند،‌ نیازمند حمایت و رسیدگی هستند. ما در این زمینه با بنیاد شهید یمن که در ایران هم دفتر دارند، همکاری داریم.

برای اکرام ایتام شهدای یمن،‌ طرح‌های مختلفی داریم؛‌ از تهیه پوشاک، ارزاق و لوازم تحریر گرفته تا اجرای طرح‌های پزشکی. ما برای اجرای این طرح‌های حمایتی از ایتام شهدای یمن، به دو شیوه از کمک‌های مردم خیّر ایران بهره‌مند می‌شویم؛ کفالت تجمیعی و کفالت کامل. در کفالت کامل،‌ یک فرد خیّر با پرداخت ماهانه یک میلیون و پانصد هزار تومان، تمام هزینه‌های یک فرزند شهید یمنی شامل خوراک، پوشاک، درمان و تحصیل او را بر عهده می‌گیرد. اما در بحث کفالت تجمیعی، 150 نفر با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان، به صورت گروهی، یک فرزند شهید را تحت تکفل خود قرار می‌دهند.

*شما در گروه اویس قرنی با مشارکت مردم خیّر ایران، در حال حاضر کفالت چند نفر از ایتام شهدای یمن را بر عهده دارید؟

ـ حدود 450 نفر.

اجرای پویش حمایت از ایتام شهدای مقاومت

*البته اخبار مربوط به طرح اکرام ایتام شهدای مقاومت هم در برخی رسانه‌ها منعکس شده بود...

ـ ما مدتی قبل با گروه جهادی انصارالزهرا (ع) که در بحث حمایت از خانواده شهدای فاطمیون و زینبیون فعال است، آشنا شدیم. این گروه، فعالیت‌هایی در زمینه کمک به ایتام شهدای مقاومت انجام می‌داد اما طرح مشخصی در این زمینه نداشت. ما با توجه به طرح اکرام ایتام شهدای یمن، شروع به رایزنی و همفکری با این گروه کردیم و در جمع‌بندی،‌ به طرح اکرام ایتام شهدای مقاومت رسیدیم.

به طور کلی، ما دائماً با گروه‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد در حال همکاری و هم‌افزایی هستیم چون همانطور که عرض کردم، ما در همه زمینه‌ها تخصص نداریم. ارتباط با گروه‌هایی که در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت تخصصی هستند،‌ این امکان را به ما می‌دهد که از دانش و تجربیات افراد متخصص بهره ببریم.

 

*پیام نماینده موسسه شهداء یمن در ایران به زبان فارسی در تشکر از گروه جهادی اویس قرنی و مردم ایران به دلیل ارسال مواد غذایی برای نیازمندان یمن

*از استقبال خوب مردم ایران از برنامه‌های گروه اویس قرنی برای کمک به مردم یمن گفتید. از آن طرف، بازخوردها چطور بوده؟ مردم یمن در جریان هستند که مردم ایران به محض ایجاد یک روزنه،‌ با تمام وجود در حال کمک‌رسانی به آنها هستند؟ وقتی مردم یمن متوجه می‌شوند مردم ایران از صدها کیلومتر آن طرف‌تر به یاد آنها هستند، چه واکنشی دارند؟

ـ بله، اطلاع دارند و بازخوردهایی که از آنها می‌گیریم، خیلی عالی است. درواقع، واکنش‌ها مافوق تصور است و آن‌ها علاقه خیلی زیادی به مردم ایران دارند. ما به طور دائم، با دوستان یمنی تماس تصویری داریم. کافی است یکی از آنها به ما دسترسی پیدا کند و بتواند با ما صحبت کند. 10 نفر دیگر شماره ما را از او می‌گیرند، به ما زنگ می‌زنند و می‌گویند: دست شما درد نکند،‌ خدا به شما خیر بدهد، خیلی ممنون که به فکر ما هستید. در این شرایطی که خود شما هم گرفتار تحریم‌های شدید هستید و با این حال این کمک‌ها را به ما می‌کنید، خیلی ممنون هستیم.

واقعیت این است که مردم یمن، بسیار با عزت نفس هستند. خاک می‌خورند ولی خاک نمی‌دهند. بسیار مقاوم و صبور هستند. در این سال‌ها که با دوستان یمنی کار می‌کنیم، یک بار اتفاق نیفتاده است بگویند به ما کمک کنید. فقط در بحث انتقال تجربه و تکنولوژی درخواست کمک کردند اما در بحث فعالیت‌های خیریه، یک بار هم کمک نخواستند. این ما بودیم که گفتیم می‌خواهیم به مردم یمن کمک کنیم، آیا شما می‌توانید کمک‌ها را به دست آنها برسانید؟... همه فعالیت‌ها هم، پیشنهاد خود ما بود؛‌ از ساخت نانوایی تا انجام قربانی و بحث اکرام ایتام شهدا و...

لایروبی و ترمیم یکی از سدهای باستانی یمن با مشارکت جمعی مردم

*پایان این گفت‌وگو فرصت مناسبی است برای معرفی طرح‌هایی که قرار است در آینده در یمن اجرا کنید.

ـ علاوه‌بر گسترش طرح نانوایی و ادامه طرح کفالت ایتام شهدا، ان‌شاءالله به‌زودی یک طرح تصفیه آب را در یمن کلید خواهیم زد. در بحث تصفیه آب، با اجرای این طرح در قدم اول، یک روستا به آب تصفیه شده شیرین متصل می‌شود و ان‌شاءالله در قدم‌های بعد، طرح به شهرستان و استان گسترش پیدا خواهد کرد. همانطور که اشاره شد، مهم‌ترین رسالت و دغدغه ما، انتقال تجربیات به دوستان یمنی است و در این مسیر، بسیار به کمک متخصصان ایرانی در زمینه‌های مختلف نیاز داریم. بنابراین از همین طریق، علاوه‌بر دعوت عمومی از مردم نیکوکار ایران برای کمک به مردم مظلوم یمن، از متخصصانی که دغدغه کمک به مردم یمن دارند هم، دعوت می‌کنیم در حوزه تخصصی خودشان با گروه اویس قرنی همکاری کنند.

*راه‌های ارتباط حضوری و مجازی با گروه جهادی «اویس قرنی» در تهران، قم و مشهد در لینک های زیر قابل دسترسی است:

 

https://zil.ink/owaisqarani

https://owaisqarani.com

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول