اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نگاهی به مسابقه «تهمتن»؛ پهلوانی مهم‌تر از قهرمانی

نکته قابل تقدیر مسابقه تلویزیونی «تهمتن» اینست که در این برنامه ورزشکارانی از شهرها و روستاهای کم‌بضاعت می‌آیند تا استعدادهایشان را به رخ بکشند و این خودش یک نمایشگاه فرهنگی است.

نگاهی به مسابقه «تهمتن»؛ پهلوانی مهم‌تر از قهرمانی

خبرگزاری فارس- گروه تلویزیون: مسابقات مختلف و برنامه‌های استعدادیابی جایگاه ویژه‌ای در کنداکتور تلویزیون دارند و بخشی از جدول پخش شبکه‌های مختلف به مسابقات تلویزیونی اختصاص دارد. در این میان رقابت‌های ورزشی بالذات جذابیت‌های زیادی برای مخاطب دارد و اگرچه که بیشتر مخاطبان این رقابت‌ها ترجیح می‌دهند آنها را زنده، مستقیم و رو در رو در میدان بازی دنبال کنند اما وقتی همین مسابقات در مدیوم تلویزیون تعریف می‌شوند و تبدیل به برنامه می‌شوند باز هم مخاطبانی میلیونی دارند.

*معرفی مسابقه«تهمتن»

«تهمتن»از جمله جدیدترین مسابقات ورزشی شبکه نسیم می‌باشد که از سال ۱۴۰۰ به روی آنتن رفته است. در نگاه اول «تهمتن» مخاطب را یاد مسابقه خاطره انگیز«قوی‌ترین مردان ایران» می‌اندازد که حدود سه دهه پیش توانست به یکی از محبوب‌ترین مسابقات تلویزیونی تبدیل شود. «تهمتن»اما تفاوت‌های اساسی با آن مسابقه دارد؛ در مسابقه قوی‌ترین مردان ایران بدنسازهایی شرکت می‌کردند که جثه‌های عظیمی داشتند و می‌توانستند وزنه‌های سنگین را بلند کنند، اما در برنامه «تهمتن» رزمی‌کارها، سنگ‌نوردان و فیتنس‌کارها (ورزش‌های هوازی) می‌توانند شرکت کنند و نیازی نیست همه سنگین‌وزن باشند. در این برنامه افرادی آمدند که انواع شغل‌ها را داشتند.«تهمتن»هم شرکت‌کننده آتش‌نشان دارد و هم تکاور نیروی دریایی، معلم، پزشک و مشاغل دیگر.

در«تهمتن» قرار است تمرینِ پهلوانی بشود؛ همان دغدغه‌ای که امروز به عنوان اخلاق اسلامی در فضای ورزشی و دیگر بخش‌های جامعه توصیه می‌شود. شرکت کنندگان این برنامه بجای به رخ کشیدن اندام ورزیده و جثه قوی خود می‌آیند تا فرهنگ ورزشی و پهلوان منشی را تمرین کنند.

«تهمتن» ساخته شده است تا در زمینه فرهنگسازی در جهت پهلوان منشی، خصلت‌های پهلوانی و ترویج زندگی سالم و فرهنگ زندگی سالم کار کند. از این رو برنامه‌سازان این مسابقه برای نزدیکی بیشتر مخاطب به شرکت کنندگان در هرقسمت مستندی از افراد حاضر در صحنه رقابت را نشان می‌دهند و با خانواده شرکت کنندگان به گفتگو می‌نشینند تا به مخاطب بگویند زمانی که خانواده حامی ورزشکار باشد، قدرت او از  لحاظ بدنی و ذهنی دوچندان می شود و همه توان خودش را به کار می گیرد تا برنده مسابقه شود.

نکته قابل تقدیر این مسابقه اینست که در این برنامه ورزشکارانی از شهرها و روستاهای کم‌بضاعت می‌آیند تا استعدادهایشان را به رخ بکشند و این خودش یک نمایشگاه فرهنگی است. در واقع «تهمتن» به خواستگاهی برای جوان‌هایی تبدیل شده است که اکثرِ آنها در مناطق محروم زندگی می‌کنند و امکاناتی برای بروز توانایی‌هایشان ندارند.

*انتخاب مناسب مجریان مسابقه

در میان عناصر برنامه‌های غیرنمایشی، مجری یا میزبان به علت آن که نخستین مواجهه مخاطب با برنامه با او رقم می‌خورد، مهمترین نقش را دارد.نشاط، تحرک، حاضرجوابی و آشنا بودن به اصول بازی ازجمله مشخصات یک مجری خوب و کاربلد می‌باشد.

«تهمتن» از این جهت بسیار هوشمندانه عمل کرده است، تهیه کننده این مسابقه به جایِ استفاده از چهره و سلبریتی خاصی به سراغِ آیدین ختایی رفته، ورزشکارِ هنرمندی که بارها او را در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم؛ در کنارِ او، قهرمان جهان و المپیک «بهداد سلیمی» قرار گرفته و ترکیب این دونفر به جذابیت هر چه بیشتر مسابقه کمک کرده است.  از نکات جالب توجه در بخش اجرای مسابقه این است که واژه‌های بیگانه در گفتگوی بین مجریان بومی سازی شده و برنامه از این طریق نیز نقش فرهنگ سازی رسانه‌ای خود را نیز به درستی ادا می‌کند.

*کلام آخر

در پایان باید گفت برای تشویق جوانان به ورزش و ایجاد شور و نشاط در جامعه تولید مسابقات ورزشی اهمیت ویژه‌ای دارد، بویژه آنکه در این مسابقات اخلاق پهلوانی و جوانمردی هم رعایت شود تا مخاطب جوان برنامه بفهمد پهلوانی ارزشمندتر از قهرمانی است و از این حیث مسابقه«تهمتن» بخوبی توانسته اخلاق ورزشکاری را بر قدرت جسمانی برتری دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول