اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دستور رئیس قوه‌قضاییه برای ارتقاء جایگاه بانوان

رئیس قوه قضاییه گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا ساعات کار بانوان در مراکز و مراجع قضایی به گونه‌ای باشد که وقتی آنها به خانه بازمی‌گردند انرژی و نشاط لازم را برای رسیدگی به مسئولیت‌های خانوادگی و سایر امور نظیر ادامه تحصیل خود داشته باشند.

دستور رئیس قوه‌قضاییه برای ارتقاء جایگاه بانوان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و روز زن، صبح امروز چهارشنبه (۲۱ دی) حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با ۷۰۰ نفر از بانوان قاضی و کارمند شاغل در دستگاه قضایی دیدار کرد.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در این جلسه، با برشمردن دغدغه‌های خود برای ارتقاء جایگاه بانوان در دستگاه قضایی اظهار کرد: به معاونت راهبردی و پژوهشگاه قوه قضاییه و معاونت منابع انسانی دستگاه قضا دستور می‌دهم که با احصاء نظرات و پیشنهادات شما بانوان ارجمند، نسبت به ایجاد ساختار و سازوکاری در جهت ارتقاء وضعیت و جایگاه بانوان در دستگاه قضایی اهتمام داشنه باشند.

وی در ادامه به دغدغه‌هایی نظیر «ساعات کار بانوان شاغل در دستگاه قضایی»، «محیط حضور و ‌فعالیت بانوان در مراکز قضایی»، «نحوه رفت‌وآمد بانوان به مراجع قضایی» و «حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و دانش و توانایی‌های زنان در دستگاه قضایی» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا ساعات کار بانوان در مراکز و مراجع قضایی به گونه‌ای باشد که وقتی آنها به خانه بازمی‌گردند انرژی و نشاط لازم را برای رسیدگی به مسئولیت‌های خانوادگی و سایر امور نظیر ادامه تحصیل خود داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: محیط حضور و فعالیت بانوان در مراکز و مراجع قضایی باید متناسب با جایگاه و شأن آنها باشد و من نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارم.

وی تصریح کرد: زنان جامعه ما بالاخص زنان شاغل در دستگاه قضایی از ظرفیت‌های بالایی بهره‌مند می‌باشند و آنها در برخی امور و ابعاد نظیر دقت، نظم و انضباط، صبر و حوصله و … از مردان بهتر و برتر هستند؛ لذا باید تمهیداتی اتخاذ شود تا حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، دانش‌ها و توانایی‌های بانوان شاغل در دستگاه قضایی فراهم شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همین راستا بیان داشت: همکار خانمی که سِمت و مسئولیتی در یک مرجع یا مرکز قضایی دارد بهتر می‌تواند دغدغه‌های یک زن مراجعه‌کننده به دستگاه قضایی را درک کند؛ برای نمونه، زن مراجعه‌کننده‌ای که درخواست عسر و حرج دارد یا در محیط خانواده یا بیرون از خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفته، برای یک مسئول قضایی زن، بهتر و دقیق‌تر می‌تواند توضیحات خود را بیان و تبیین کند.

وی در ادامه با تبیین ابعاد وجودی والای حضرت صدیقه‌ طاهره (س) بیان داشت: حضرت زهرا (س) در تمام ابعاد و حوزه‌ها بالاخص دفاع از حق و شئون تربیتی و انسانی و اجتماعی، برای بشریت به ویژه زنان الگو و اسوه هستند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: اسلام عزیز بستری را فراهم آورده که در آن زن به یک انسان کامل در همه ابعاد تبدیل شود؛ زن از منظر اسلام می‌تواند رکن اساسی مهمترین اجتماع جامعه یعنی خانواده باشد.

وی با اشاره به ظلم‌هایی که جاهلیت مدرن نشأت‌گرفته از فرهنگ غربی به زنان روا می‌دارد گفت: در جاهلیت مدرن غربی شاهد بیشترین ظلم‌ها و تحقیرها علیه زنان هستیم؛ در‌ نگاه این جاهلیت مدرن، زن ابزار توسعه تجارت و نیل به اغراض سیاسی و طعمه‌ای برای مقاصد اطلاعاتی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پایان با اشاره به تلاش دشمنان برای ضربه زدن به جامعه ما از ناحیه موضوع حجاب گفت: اسلام عزیز در قالب عفاف و حجاب، سازوکاری تعبیه کرده که از گوهر گرانبهای زن حفاظت شود و عطوفت و نجابت و لطافت و زیبایی زنان با هم حفظ گردد و از این طریق، زن در‌ عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی بدرخشد.

«خورشید کیهانی» دادیار معاونت نظارت و بازرسی تهران: در مجموعه دادسرا و دادگستری استان تهران، بانوان در پست‌های حساس و مهم قضایی همچون «معاون دادستان»، «سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ویژه نوجوانان»، «سرپرست ناحیه ۲۵ و ناحیه ۲۶»، «سرپرست دادسرای کارکنان دولت»، «حوزه معاونت زنان، کودکان و خانواده»، «معاونت نظارت، بازرسی و ارزشیابی قضات»،  «دادیار جانشین سرپرستان دادسراهای نواحی تهران»، «سرپرست واحدهای اجرای احکام و اظهارنظر»، «دادیار ارجاع و دفاع از کیفرخواست» و «دادیار و بازپرس تحقیق» و به طور خاص در دادسراهای کارکنان دولت، اقتصادی و فرهنگ و رسانه، به نحو مطلوب، موثر و مثال‌زدنی انجام وظیفه می‌کنند

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «محمدباقر الفت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه در مجموعه واحدهای دادگستری و ستاد قوه قضاییه، ۱۵ هزار بانو اشتغال دارند، گفت: حسب دستورات و تاکیدات ریاست قوه قضاییه، توزیع عادلانه پست‌ها و مناصب در دستگاه قضا یکی از رویکردهای اصلی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه است.

الفت تصریح کرد: توزیع عادلانه پست‌ها و مناصب میان مردان و زنان شاغل در بسیاری از سازمان‌های کشور، مانند دستگاه قضایی نیست و قوه قضاییه در این زمینه توفیقات زیادی کسب کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد داوطلبان آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ را بانوان تشکیل می‌دادند، بر همین اساس ۵۰ درصد جذب‌شدگان این آزمون نیز از خانم‌ها خواهند بود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: بانوان شاغل در قوه قضاییه در دو بخش اداری و قضایی دارای سِمت‌هایی می‌باشند و نسبت حضور و فعالیت بانوان در سِمت‌های قضایی نسبت به تعداد کل قضات، آمار قابل توجهی است؛ همچنین بانوان شاغل در بخش‌های اداری دستگاه قضا نیز در سمت‌های مدیریتی، کارشناسی و مشاوره‌ای منشأ خدمات زیادی به دستگاه قضایی و مراجعان می‌باشند.

شایان ذکر است در این مراسم ۸ نفر از نمایندگان بانوان مسئول و شاغل در بخش‌ها و سِمت‌های قضایی و اداری قوه قضاییه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

خانم «المیرا نقی‌زاده» سرپرست دادسرای ناحیه ۲۶ تهران ضمن اشاره به اهتمام دادگستری و دادسرای تهران در زمینه انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی و نظارتی، گفت: بانوان شاغل در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی استان تهران توانسته‌اند با عملکرد قابل دفاع خود، پاسخ اعتماد مدیران را به خوبی بدهند.

وی همچنین گفت: اینجانب به نمایندگی از قضات زن کشور، اقدام آمریکا و متحدانش در لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران از کنوانسیون مقام زن سازمان ملل متحد که مصداق بارز نقض حقوق زنان ایرانی است را محکوم کرده و تقاضا دارم که مسئولین امر، تدابیر مناسب را برای پاسخ به این اقدام اتخاذ کنند.

خانم «آسیه بلوک آذری» کارشناس مسئول قضایی اداره کل امور اداری کارکنان اداری قوه قضاییه نیز طی سخنانی ضمن تشریح مقوله‌ها و مصادیقی از شئون امنیت اجتماعی، امنیت حقوقی، امنیت اخلاقی و امنیت شغلی برای بانوان شاغل در دستگاه قضایی، خواستار اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان ذی‌ربط در زمینه‌هایی نظیر افزایش دوره مرخصی زایمان برای بانوان شاغل در عدلیه و توسعه دورکاری زنان دارای فرزند خردسال در دستگاه قضایی شد.

خانم «خورشید کیهانی» دادیار معاونت نظارت و بازرسی تهران نیز طی سخنانی با اشاره به توزیع عادلانه پست‌ها و سِمت‌های قضایی در مجموعه دادسرا و دادگستری استان تهران اظهار کرد: در مجموعه دادسرا و دادگستری استان تهران، بانوان در پست‌های حساس و مهم قضایی همچون «معاون دادستان»، «سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ویژه نوجوانان»، «سرپرست ناحیه ۲۵ و ناحیه ۲۶»، «سرپرست دادسرای کارکنان دولت»، «حوزه معاونت زنان، کودکان و خانواده»، «معاونت نظارت، بازرسی و ارزشیابی قضات»،  «دادیار جانشین سرپرستان دادسراهای نواحی تهران»، «سرپرست واحدهای اجرای احکام و اظهارنظر»، «دادیار ارجاع و دفاع از کیفرخواست» و «دادیار و بازپرس تحقیق» و به طور خاص در دادسراهای کارکنان دولت، اقتصادی و فرهنگ و رسانه، به نحو مطلوب، موثر و مثال‌زدنی انجام وظیفه می‌کنند.

خانم «زهراسادات جلالی‌نسب» رئیس اداره نظارت و پایش برنامه‌های معاونت راهبردی قوه قضاییه نیز طی سخنانی با اشاره به نقش بسزای بانوان در اجرای صحیح و دقیق وظایف محوله و تحقق اهداف عالی قوه قضاییه گفت: انتظار ما از مسئولان و مدیران دستگاه قضایی آن است که در کادرسازی نیروی انسانی با اعتماد به توانمندی‌های همکاران خانم، فرصت خدمت بیش از پیش ایشان در سطوح مدیریتی را فراهم کنند.

خانم «سمیرا مسعودی» دادیار اظهارنظر دادسرای کارکنان دولت  نیز در این مراسم، بیان داشت: زنان پاکدامن که شغل شریف قضاوت را برگزیدند، فرشتگانی هستند که فضای رسمی و قانونمند دستگاه قضا را به مکانی که مظلوم در آن احساس آرامش و احقاق حق کند، تبدیل کرده‌اند؛ خدمات بانوان شاغل در دستگاه قضایی با تمام مشکلات فرارو و سختی کار، زمانی آنها را خرسند می‌کند که حق مظلومی را از ظالمی بستانند؛ علی‌رغم کارنامه درخشان و توانمندی‌های اثبات شده، هنوز بانوان جایگاه واقعی خود را در دستگاه قضایی کسب نکرده‌اند. 

خانم «جعفری» کارشناس مسئول طرح و برنامه حوزه ریاست قوه قضاییه نیز در این نشست بیان داشت: پیشنهاد می‌شود یک ساختار اجرایی تحت عنوان امور بانوان یا خانواده در حوزه ریاست یا معاونت اول قوه قضاییه پیش‌بینی شود تا در راستای «بسترسازی مناسب جهت ارتقاء جایگاه و توانمندسازی بانوان شاغل در دستگاه قضایی»، « توجه به سلامت جسم و روان آنها با ارائه خدمات مشاوره»، «پیگیری اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بالاخص ماده ۲۲ این قانون ناظر بر تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک» و «توجه به شایسته‌سالاری در انتصابات به منظور لحاظ توانمندی‌های بانوان شاغل برای تخصیص سمت‌های مدیریتی» اقدام شود.

خانم «گلپایگانی» فرمانده بسیج خواهران دستگاه قضا ، طی سخنانی در این نشست با اشاره به نقش برجسته زنان در جهاد تبیین به تأسی از حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: استفاده بیشتر از ظرفیت زنان در گام دوم انقلاب، سبب بهبود شرایط خواهد بود؛ همچنین استفاده از ظرفیت حداکثری بانوان شاغل در قوه قضاییه در سِمت‌های مدیریتی و اجرای هر چه بهتر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سبب افزایش بازدهی بانوان شاغل خواهد شد.

خانم «فاطمه محمدی‌پور» تقریرنویس دادستانی تهران نیز در این نشست، با اشاره به موضوع بازنشستگی پیش از موعد بانوان شاغل حسب شرایطی که از آن برخوردارند، گفت: باید با برنامه‌ریزی لازم در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، زمینه‌های ارتقاء هر چه بیشتر امنیت اخلاقی و رفاه اجتماعی بانوان را فراهم آورد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول