اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جایگاه والای زن در جامعه ایران تبیین شود/ دشمن واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با تأکید بر اینکه باید جایگاه حقوق زن در جامعه تبیین شود گفت: بسیاری از جوامع خصوصاً نظام‌های حقوقی اروپایی و آمریکا همواره موضوع حقوق زنان و جایگاه آنان را به عنوان یک ابزار سیاسی برای تحت فشار قراردادن کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند.

جایگاه والای زن در جامعه ایران تبیین شود/ دشمن واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خانواده جزء ارکان اساسی هر کشوری است و زنان در رأس آن قرار دارند اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از جوامع مخصوصاً نظام‌های حقوقی اروپا و آمریکا حقوق زنان و جایگاه آنان را به عنوان یک ابزار سیاسی برای فشار به کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند.

وی بیان کرد: اگر جایگاه حقوق زنان در اسلام و ایران و جایگاه حقوق زنان در کشورهای اروپایی خصوصاً آمریکا تبیین شود، مشخص خواهد شد که کشورهای مدعی ناقض حقوق بشر و حقوق زنان هستند نه جمهوری اسلامی ایران.

 معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر رمزی که رسانه‌های بیگانه با آن افکار را هدایت می‌کردند حقوق زنان بود، عنوان کرد: با وجود هشدارهای متعدد رهبری طی سال‌های قبل نسبت به تبیین جایگاه زنان و توجه دادن افکار عمومی به وضعیت آنان در کشورهای غربی؛ دستگاه‌های فرهنگی آن طور که باید به تکالیف خود عمل نکردند و از طرفی فضا رسانه‌ای ما نتوانست به درستی واقعیت را تبیین کند.

وی با تشریح چند محور از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بانوان فرهیخته افزود: ما در ارتباط با حقوق زنان در موضع ضعف نیستیم بلکه مطالبه‌گر و مدعی هستیم زیرا بر اساس آنچه که در مبانی نظام اسلامی و قرآن کریم داریم زنان از بهترین جایگاه در اسلام برخوردار هستند.

نجفی با اشاره اینکه ما نتوانستیم نگاه اسلام به زن را در تقابل با نگاه جامعه غربی به زنان تبیین کنیم ادامه داد: نیازمند آگاهی‌بخشی به زنان نسبت به این مسئله در گروه‌های مختلف مانند مدارس، دانشگاه‌ها و فضای عمومی جامعه با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و رسانه‌ای هستیم.

وی تصریح کرد: بنابر تاکید مقام معطم رهبری موضع ما در حقوق زنان موضع دفاع نیست به این معنا که منتظر نیستیم کسی حمله‌ای نماید و با توجیهات از آن دفاع کنیم بلکه موضع ما مطالبه‌گری است زیرا بر این اعتقاد‌یم جامع‌ترین حقوق برای زنان در نظام اسلامی دیده شده ولی متأسفانه دشمنان با افکار سیاسی و منحط خود تلاش دارند با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای حقایق را وارونه جلوه دهند. 

 معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به ضرورت تبیین جایگاه حقوق زن در نظام اسلامی توسط رسانه‌ها عنوان کرد: این مسئله یک تکلیف بر اهل قلم و کسانی که میز خطابه یا ابزار رسانه‌ای دارند، است و می‌طلبد با استفاده از منابع غنی فقهی و حقوقی جایگاه حقوق زن در نظام اسلامی تبیین شود تا در دام تبلیغات دروغین رسانه‌های غربی قرار نگیرند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر مورد تأکید رهبری «نگاه اسلام به جنسیت» است در آیات قرآن کریم همواره بحث تساوی حقوق زن و مرد مطرح شده و همیشه عبارت‌هایی مانند «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی یا لمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ» و در حوزه‌های مختلف مسئولیت فردی، اجتماعی همیشه مرد و زن در کنار هم نقل شده، زیرا پیش‌بینی شده برخی به دنبال برداشت‌های شخصی از آیات قرآن باشند.

وی گفت: تساوی حقوق در نظام اسلامی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و مبانی دینی امری پذیرفته شده است اما تشابه حقوق آنان خیر؛ زیرا اقتضائات طبیعت وجودی انسان متفاوت است و براساس همین اقتضائات نوع مسئولیت‌ آنها نیز با یکدیگر فرق می‌کند همانطور که حضرت علی(ع) فرموده‌اند «زن گل است و لطیف، نه کارگزار» در واقع نگاه اسلام به زن نگاهی ظریف و محبت‌آمیز است و با همین نگاه هم مسئولیتی از زن خواسته و برای او حقوقی مشخص ‌می‌نماید.

نجفی با بیان اینکه رسانه‌های منحط غربی  موضوع تشابه حقوق را تبدیل به ابزاری برای پیشبرد اهداف خود کردند افزود: در تفکر و نگاه نظام غربی تساوی و تشابه حقوق زن یعنی او باید همان تکالیفی را انجام دهد که مردان انجام می‌دهند در حالی که این موضوع با اقتضائات طبیعت وجودی زنان سازگار نیست و این مسئله نوعی ظلم فاحش در حقوق زنان است.

وی نسبت به نگاه نظام سرمایه‌داری و نظام غربی بر زن، تشریح کرد: مطابق بیان رهبر معظم انقلاب، نگاه نظام سرمایه‌داری بر زن اولویت مرد بر زن است که برخلاف ادعای آنان مبنی بر تساوی حقوق زن و مرد است این همان مسئله موضع مطالبه‌گری جمهوری اسلامی است که می‌گوییم زن و مرد در حقوق خود تساوی هستند ولی نگاه غربی بر عکس شعار خود، مرد را اولویت قرار داده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اضافه کرد: بر اساس این تفکر در کشورهای غربی و اروپایی به دو شکل به زنان ظلم شده و مورد تبعیض هستند، اولین مورد «استفاده از نیروی ارزان کار زنان است»، آنها موضوع حضور زنان مانند مردان در تمام وظایف و تکالیف اجتماعی را مطرح کردند تا بتوانند از نیروی زنان با دستمزد بسیار اندک برای همان کار یا حتی بهتر از آن را دریافت کنند و نظام سرمایه‌داری غربی نیز اهداف خود را به واسطه این شعار محقق کند.

وی گفت: مسئله دوم نگاه ابزاری غرب به زن است، گاه در حوزه کار، گاه در حوزه سیاسی و گاه در حوزه اجتماعی که در نهایت زن را به عنوان یک ابزار تأمین امیال نفسانی مردان و به تعبیر رهبری «وسیله التذاذ مردان» تلقی می‌کنند که این نگاه بسیار تحقیرآمیز به زن است که با شأن وجودی و جایگاه ارزشی آنان سنخیتی ندارد.

نجفی بیان کرد: نظام اسلامی بارها زن را به عنوان الگو نه تنها برای دیگر زنان بلکه برای مردان نیز قرار داده است و در آیات شریفه قرآن کریم به بانوانی نظیر حضرت آسیه و حضرت مریم اشاره شده و آنان را الگوهای جامعه معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در روایات بسیاری حضرت فاطمه(س) سیده نساء‌العالمین معرفی شده و شخصیت وجودی متعالی برای ایشان تشریح می‌‌شود گفت: در دوران معاصر نیز بانوان ارجمند بسیاری هستند که با مجاهدت‌های خود منشأ تحولات و اتفاقات بزرگی در جامعه شدند بنابراین برخلاف تفکر نظام غربی در نظام اسلامی زن در بسیاری از موارد به عنوان الگوی نظام بشریت قرار می‌گیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان تأکید کرد: رسانه‌های غربی در اغتشاشات اخیر بحث حجاب را مستمسک قرار دادند و متأسفانه طی چند ماه اخیر شبهاتی ایجاد کرده و حتی تعدادی از خواص بی‌بصیرت در جامعه با سکوت خود یا با برخی اظهارنظرهای غیر فنی یا تحت تأثیر القائات سیاسی و اجتماعی به این شبهات دامن زدند.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود حجاب ر واجاب شرعی و از مسلمات دینی دانستند و  به این موضوع خاتمه دادند در ادامه سخنانش گفت: مسئله حجاب هم بنا به اقتضائات شرعی و هم بنا به اقتضائات عقلی مورد تأکید است، در آیات متعدد قرآن تصریح به این موضوع شده که نشان از اهمیت مسئله دارد.

نجفی یادآور شد: از نگاه عقلی نیز حجاب تا زمانی که در دایره فضای خصوصی اشخاص است به‌هیچ‌وجه در نظام اسلامی بر آن تأکیدی وجود ندارد اتفاقاً تأکید شده در نظام خانواده زن و مرد محدودیت‌های آنچنانی برای همدیگر ایجاد نکنند اما در فضای اجتماعی موضوع کاملاً متفاوت است و نمی‌توانیم بگوییم یک موضوع شخصی و مبتنی بر سلیقه شخصی است.

وی با بیان اینکه در فضای اجتماعی به اقتضای قرار گرفتن در آن خیلی از محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم که این محدودیت‌ها بر مبنای مصالح عقلی اجتماع است گفت: در موضوع حجاب نیز در فضای اجتماعی عدم رعایت آن بر اساس اقتضائات عقلی موجب به مفسده کشیدن جامعه و بی‌ثباتی نظام خانواده و به تبع آن شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی متعدد می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان  خاطرنشان کرد: این موضوع نه تنها در نظام اسلامی بلکه در هیچ نظامی پذیرفته نیست به ویژه در نظام اسلامی که خانواده از بنیادی‌ترین مسائل است و واقعاً ارزش و جایگاه خاصی برای زن به دیده شده است.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی مدعی‌ هستند که به واسطه حذف حساسیت بر روی حجاب مشکلی در جامعه خود ندارد در حالی که آمارها نشان می دهد بیشترین جنایات و تعرض جنسی و مشکلات روحی-روانی در همین کشورها در حال وقوع است و به شدت بنیان خانواده در آنجا سست شده است.

نجفی با اشاره به اینکه ابتدا باید در بین  مردم حقوق و تکالیف زن در نظام اسلامی را تبیین کرد که به واسطه آن بخشی از آسیب‌های جامعه کاهش پیدا می‌کند افزود: باید بررسی شود در حوزه عمل، فضای سنتی و مدرن جامعه ما به چه شکل عمل می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در فضای کنونی جامعه مانند خیلی از جوامع دیگر به واسطه هجمه‌ رسانه‌ای و استحاله فرهنگی توسط جوامع غربی در برخی از اقشار رفتارهایی دیده می‌شود که از مصادیق تضییع حقوق زنان و ظلم در حق زنان است که آن را نفی نمی‌کنیم بلکه معتقد هستیم اگر هم مقام تئوری و هم در مقام عمل مبانی و نگاه فکری اسلامی را پیاده کنیم بسیاری از این تفکرات و آسیب‌ها رفع خواهد شد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ابراز کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که باید برای جلوگیری از نقض حقوق زنان در برخی از خانواده‌ها بررسی جامع صورت گیرد تا قوانینی که باید تقنین یا اصلاح شوند همچنین در کنار آن مباحثی مانند جهاد تبیین را مطرح می‌کنند تا ارتقای جایگاه فردی و اجتماعی زنان و ارزش‌های والای انسانی آنها را شاهد باشیم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم رعایت حجاب در جامعه به عنوان یک قانون علاوه بر مسئله دینی گفت: ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب را جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین کرده که ضابطین در مواجهه با هنجارشکنان و ناقضان حقوق اجتماعی باید طبق مقررات برخورد و مراتب را به مراجع قضایی برای برخورد متناسب اعلام کنند.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول