اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

انتقاد وزیر اقتصاد از تغییر بخشنامه‌های صادرات/سامانه‌های گمرک الکترونیکی می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سامانه‌های گمرکی به یکدیگر متصل می‌شوند گفت: برخی بخشنامه‌های صادراتی برای یک محصول کشاورزی سه بار در یک ماه تغییر پیدا کردند.

انتقاد وزیر اقتصاد از تغییر بخشنامه‌های صادرات/سامانه‌های گمرک الکترونیکی می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی امروز در مراسم رونمایی از اجرای فرایند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی در محل گمرک غرب استان تهران، گفت: در راستای شعار رونق تولید باید تسهیل تجارت صورت گیرد و بخشنامه‌ها و مقررات گمرکی برای فعالان بخش خصوصی پیش‌بینی‌پذیر و مشخص باشند.

وی این را هم گفت: متاسفانه در یک ماه گذشته بخشنامه‌های صادراتی یک محصول کشاورزی سه بار تغییر پیدا کرد؛ یعنی بازرگان ما به طور متوسط هر 10 روز با یک بخشنامه جدید روبه‌رو شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در حال حاضر مطالبه‌نمای کاغذی گمرک به ارزش 20 هزار میلیارد تومان وجود دارد که اگر به جای مطالبه‌های کاغذی به سامانه‌های الکترونیکی متصل شوند، می‌توان در راستای تسهیل تجارت اقدام کرد.

خاندوزی اضافه کرد: در سال آینده تشریفات گمرکی باید به نحوی باشد که فعالان تجاری بتوانند به‌راحتی به فعالیت‌خود بپردازند. در این راستا حدود 20 دستگاه همکار با گمرک باید در مقررات و همکاری خود با گمرک تسریع داشته باشند و همگی در جهت تسهیل تجارت گام بردارند.

وی افزود: در گمرک غرب تهران، یکی از دستگاه‌های اجرایی همکار گمرک به مدت سه ماه است که نماینده‌ای معرفی نکرده و صاحبان کالاهای تجاری مجبور هستند برای دریافت خدمت از این دستگاه به سازمان مرکزی مراجعه کنند که این امر به طولانی شدن فرایند ترخیص کالا می‌انجامد و فعال اقتصادی فقط به طولانی شدن فرایند نگاه می‌کند، در حالی که ترخیص کالا از گمرک در مدت اندکی انجام می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: 91 درصد بخشنامه‌های گمرکی مربوط به دستگاه‌های خارج از گمرک است که باید انضباط‌بخشی به این صدور بخشنامه‌ها انجام شود تا بتوانیم در راستای تسهیل تجارت گام برداریم.

خاندوزی تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید بپذیرند که نباید هیچ هزینه‌ای برای فعالان تجاری و بازرگانی تحمیل کنند و اگر تصمیماتی از بابت نرخ‌ها یا مشوق‌ها در نظر دارند باید از قبل به فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: در جلسه یکشنبه هفته آینده دولت در مورد انضباط‌بخشی  بخشنامه‌های مرتبط با تجارت گزارشی به هیات دولت ارائه خواهیم کرد و از دستگاه‌های همکار می‌خواهیم در این زمینه برای تسهیل تجارت اقداماتی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار فارس؛ سامانه‌های سیستمی ابلاغ الکترونیک در محل گمرک غرب استان تهران توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان این مراسم رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه‌ها عمده کارهای گمرکی به جای ابلاغ کاغذی از طریق سیستمی به صاحبان کالا و صاحبان کارت‌‌‌‌‌های بازرگانی ابلاغ خواهد شد.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول