اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

برنامه واکسیناسیون برخی بیماری‌ها در مناطق ورودی زائران اربعین

رئیس اورژانس کشور گفت: نظام سلامت ایران برای حفظ سلامتی زائران و پیشگیری از انتقال احتمالی بیماری‌ها، برنامه واکسیناسیون کلی نظیر سرخچه، فلج اطفال و کرونا را در مناطق ورودی زائران اجرا می‌کند.

برنامه واکسیناسیون برخی بیماری‌ها در مناطق ورودی زائران اربعین

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور، امروز (پنجشنبه) در آستانه برگزاری اولین نشست تخصصی " درس آموخته‌های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع) "، افزود: وزارت بهداشت، یک مرکز علمی و اجرایی است و باید برنامه‌ها به صورت علمی انجام شود.

وی با یادآوری اینکه ایران، کشوری حادثه خیز به لحاظ حوادث و بلایاست که بیش از ۵۰ حادثه در آن دیده شده و  ۱۳ مورد آنها شایع و تکرار شونده است، گفت: ضمن آنکه در طول سال، با تجمعات انبوه به مناسبت های مختلف نظیر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی ۲۲ بهمن، سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و ... مواجهیم که شاخص ترین آن، مراسم اربعین حسینی (ع) به عنوان یک راهپیمایی سیال و طولانی مدت است که با حضور جمعیت بزرگی از افراد با تفکرات و ادیان گوناگون، بزرگترین اجتماع دنیا و جهان اسلام به ویژه برای شیعیان را شکل می‌دهد که مدیریت آن، نیازمند زیرساخت هایی لازم است.

 میعادفر تصریح کرد:  ستاد اربعین همه ساله با  ۱۷ کمیته تخصصی که یکی از آنها کمیته بهداشت و درمان است و با مسئولیت وزارت بهداشت، نقش اجرایی و هماهنگ کننده درون سازمانی آن، به سازمان اورژانس کشور محول شده است، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران این مراسم را به عهده دارد.

 وی گفت: در مرزهای شلمچه، چزابه و ایلام که برای برگزاری مراسم اربعین به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین، در مرز خسروی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در مرز تمرچین با محوریت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در مرز باشماق با محوریت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، و در مرزهای میرجاوه و ریمدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، انواع خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می شود.

 رئیس اورژانس کشور با اشاره به شرایط خاص جمعیت شرکت کنندگان که از گروه های مختلف سنی و با فرهنگ ها و ملیت‌های گوناگون هستند و مرزهای ایران را برای حضور در کربلا و مراسم اربعین انتخاب می‌کنند، افزود: نظام سلامت ایران برای حفظ سلامتی زائران و پیشگیری از انتقال احتمالی بیماری‌ها، برنامه واکسیناسیون کلی نظیر سرخچه، فلج اطفال و کرونا را در مناطق ورودی زائران از کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان، و از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های همجوار، اجرا می کند.

میعادفر به افزایش روبه‌ رشد شرکت کنندگان در مراسم هر ساله اربعین و گردش ایام محرم و صفر در فصول مختلف سال و شرایط متفاوت آب و هوایی اشاره کرد و گفت: در پیاده روی اربعین امسال، هوای ۵۵ درجه را در ایلام تجربه کردیم، که پیشگیری از انواع بیماری ها و مشکلات بهداشتی ناشی از  گرمای بیش از حد منطقه که شایع ترین آنها، گرمازدگی بود، و پیش بینی زیرساخت ها و امکانات لازم برای مقابله با انواع بیماری‌های احتمالی و حفظ سلامتی و ایمنی مواد غذایی و آب آشامیدنی زائران، از جمله تمهیدات مسئولان بهداشتی و درمانی در استان‌های مرزی کشور بود.

  وی افزود: امسال بعد از محدودیت‌های کرونایی، حجم جمعیتی زائران در مرز ایلام حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود و جمعیت زائران در رفت و برگشت از مرز ایلام، بین 4 تا 4/5 میلیون نفر برآورد شد و برغم توصیه‌های مسئولان برای عدم شرکت مادران باردار، کودکان، سالمندان و افراد با مشکلات دیالیزی در این مراسم بزرگ، شاهد مراجعه و حدود 400  مادر باردار به  پایگاه‌های اورژانس کشور در مرز بودیم.

میعادفر، با اشاره به اینکه ۸ دانشگاه علوم پزشکی استان‌های مرزی، بازوان اجرایی سازمان اورژانس کشور محسوب می‌شوند که با ارزیابی خطر و استخراج نیازها، ملاحظات لازم را برای مدیریت متمرکز تجمع اربعین فراهم می‌کنند، به برگزاری اولین نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع)" پرداخت و حضور استانداران این مناطق و معاونان ایشان در این نشست تخصصی را مغتنم شمرد.

رئیس سازمان اورژانس همچنین تصریح کرد: سه پنل " اقدامات، چالش ها و راهکارهای بهبود ارائه خدمات بالینی"، " اقدامات، چالش ها و برنامه های تأمین و توزیع منابع زیرساختی " و همچنین " اقدامات، چالش ها و راهکارهای ارائه خدمات بهداشتی " توسط متخصصان و محققان بنام کشور به شرکت کنندگان نشست مذکور  ارائه خواهد شد، ضمن آنکه با حضور متولیان وزارت کشور، استانداران، روسا و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی استان های مرزی و ... ، امیدواریم که ضمن هماهنگی بیشتر برای پیشبرد اهداف، از تسهیلات لازم متولیان نیز بهره مند شویم.

 وی گفت: نشست تخصصی "درس آموخته های نظام سلامت در مدیریت تجمعات انبوه با تاکید بر مراسم اربعین حسینی(ع) " را بصورت سالانه برگزار خواهیم کرد و در تعامل با مسئولان ۵ کشور عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و افغانستان که بیشترین زائران را از طریق مرزهای کشورمان دارند، درصددیم تا این نشست تخصصی را در سال های آتی، بصورت بین المللی برگزار کنیم.

 میعادفر در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: با حضور دانش آموختگان حوزه سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و متخصصان و متولیان از سازمان های مربوطه در این نشست یک روزه، شاهد جریانات خوبی در مدیریت تجمعات انبوه و مراسم اربعین حسینی (ع) باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول