اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه/ ایران دخالت در امور داخلی‌اش را برنمی‌تابد

در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات اروپایی سفیر سوئد در تهران در جایگاه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، به وزارت امور خارجه احضار و به وی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران دخالت در امور داخلی‌اش را برنمی‌تابد.

احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه/ ایران دخالت در امور داخلی‌اش را برنمی‌تابد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات اروپایی درباره امور داخلی ایران، «ماتیاس لنتز» سفیر سوئد در تهران در جایگاه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

گفتنی است سوئد در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در احضار سفیر سوئد ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام مداخله جویانه در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اروپا به جای اتهام‌زنی، فرافکنی و به کارگیری رفتار دوگانه، باید مسؤولیت خود را در احترام به ارزش‌های حقوق بشری سایر کشورها به طور جدی مورد توجه قرار دهد. 

گفتنی است در پی اغتشاشات اخیر در ایران برخی از مقامات اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن طرح اظهارات مداخله جویانه درباره امور داخلی ایران، علنا از اغتشاشگران حمایت کردند. اتحادیه اروپا در این راستا اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه تعدادی از مقامات و نهادهای ایرانی کرد. علاوه بر این در پی اجرای حکم اعدام چند تن از اغتشاشگران  جوزپ بورل و تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا   به این موضوع واکنش نشان داده و اظهاراتی مداخله جویانه را مطرح کردند. 

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در دیدار سفیر سوئد در تهران عنوان کرد: غربی‌ها از حقوق بشر به‌عنوان ابزار دیپلماسی برای پیشبرد اهداف زیاده خواهانه خود سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که حقوق بشر اصالت داشته و هدف عالی آن حفظ کرامت انسانی و ارزش‌های اخلاقی است. 

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه توجیه توهین به ارزش‌های دینی و مذهبی و ملی دیگر ملت‌ها به بهانه آزادی، خیانت به مفهوم مقدس آزادی و جفا به بشر و حقوق بشر است، گفت: در جامعه انسانی هدف از آزادی، تعالی انسان است و ابتذال فرهنگی و هجو مقدسات و توهین به ارزش‌ها مسیر تکامل و تعالی نیست.

وی با اشاره به نقش برخی کشورهای اروپایی در ترویج خشونت و نفرت پراکنی در دیگر کشورها عنوان کرد: دخالت در امور داخلی کشورها مغایر با همه قواعد و مقررات بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران قطعا آن را برنمی‌تابد. 

مدیرکل غرب اروپا در این ملاقات ضمن تاکید به سفیر سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، برای انتقال مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های اروپایی درباره دخالت‌های غیرقابل قبول دولت‌ها عضو این اتحادیه در امور داخلی ایران، از وی خواست تا به این رویه مخرب پایان داده شود.

سفیر سوئد در تهران هم در این ملاقات گفت که مراتب را به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا منعکس خواهد کرد.

به گزارش فارس،  در پی تعرض عناصر معاند به سفارتخانه ایران در استکهلم اول مهر ماه نیز کاردار سوئد در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

گفتنی است در دیدار حسین امیرعبداللهیان با جورپ بورل در اردن در ۲۹ آذر ماه، رئیس دستگاه دیپلماسی  ایران رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد و حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی خواند و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول