اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رافائل گروسی: پیشرفتی در پرونده ایران صورت نگرفته است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه مدعی شد پیشرفتی در پرونده مذاکرات این نهاد بین‌المللی با ایران صورت نگرفته است.

رافائل گروسی: پیشرفتی در پرونده ایران صورت نگرفته است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه مدعی شد پیشرفتی در پرونده مذاکرات این نهاد بین‌المللی با ایران صورت نگرفته است.

گروسی بعد از دیدار با پاپ فرانسیس در واتیکان در مصاحبه‌ای با «واتیکان مدیا» درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین با ایران گفت: «بن‌بست ایجاد شده. آن گفت‌وگوها دچار وقفه شده‌اند.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

گروسی در ادامه گفت: «دیدارها و مبادلات زیادی با آژانس انجام می‌شوند و به همین دلیل است که آژانس - و خود من شخصا- نمی‌خواهیم در این وضعیت خطرناک یک خلا سیاسی به جا بگذاریم.»

وی ادامه داد: «دو مسیر موازی در جریان است: یکی مربوط به مذاکرات کلی یعنی همان مذاکرات در خصوص برجام و دیگری، مذاکرت دوجانبه میان ایران و آژانس. ما نتوانستیم پیشرفتی بکنیم. در همین حال ایران در حال پیش بردن برنامه هسته‌ای خودش است و در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پیش می‌رود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حدود ده روز پیش درباره درباره سفر رافائل گروسی و سایر مسؤولان آژانس به ایران و روند گفت‌وگوها با آن‌ها، گفته بود: از جانب آن‌ها تمایلی نشان داده شده و قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.

وی درباره اینکه سالانه یک میلیون بیمار از ظرفیت رادیودارو در کشور استفاده می‌کنند، افزود: اگر چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم فرآوری انجام دهیم و حتی رادیودارو در کشور تولید کنیم. تنها شرکتی که سال‌ها توسط آمریکایی‌ها تحریم است، همین شرکت بوده یعنی بحث سلامت و جان مردم برای آن‌ها بی‌ارزش و اهمیت است و به همین دلیل بی‌رویه همه را تحریم می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این ظرفیت در کشور وجود دارد و برنامه توسعه ما کاملا فعال است. یکی در زمینه تولید محصولاتی است که در بخش درمانی استفاده شود، زیرا رادیوداروها دو کارکرد دارند که شامل تشخیصی و درمانی است و در بخش تشخیصی نمونه‌ای را اخیرا در هفته پژوهش رونمایی کردیم.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول