اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه خرسندیم/ استقبال از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان

وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه، از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرد.

امیرعبداللهیان: از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه خرسندیم/ استقبال از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۲۳ دی ماه پس از دیدار و گفت وگو با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی در نشست خبری مشترک در بیروت ضمن ابراز خرسندی از حضور در لبنان گفت که گفت‌وگوهای مفیدی با همتای لبنانی در خصوص موضوعات منطقه‌ای داشته است.

به گزارش فارس، این دیپلمات عالیرتبه کشورمان عنوان کرد: ما راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری در راستای رشد و توسعه دو کشور را بررسی کردیم. خرسندیم برای کاهش آلام و فشارهای اقتصادی لبنان، توافقی را در آخرین سفرم به لبنان داشتیم و پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده است. تیم فنی از لبنان به تهران آمد و راه‌های همکاری و تامین سوخت مورد نیاز لبنان مورد بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: ما با نگاه حمایت قوی از لبنان آماده‌ایم در چارچوب آن توافق به تعهداتمان عمل کنیم.

* آماده ساخت نیروگاه‌های برق در لبنان هستیم

وزیر خارجه با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن امکانات و توان تکنولوژی برتر آماده ساخت نیروگاه‌های برق مورد نیاز لبنان در چارچوب توافقی که صورت خواهد گرفت، است، اظهار داشت: امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطین در مقابل تهدیدات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت کرد که در مسیر گفت‌وگو نسبت به تعیین رئیس جمهور اقدام کنند و افزود: معتقدیم جریان‌های سیاسی لبنان از تجربه و شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور در کوتاه ترین زمان برخوردارند.

* ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: از گفت‌وگوهای سوری و ترکی و گفت‌وگوهای به عمل آمده بین مقامات سوریه و ترکیه خرسندیم و از مسیر گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکلات این دو کشور استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدیم برای تمرکز بر راه‌حل سیاسی قوی‌تر بین سوریه و ترکیه فرمت آستانه را با مشارکت دادن سوریه باید تقویت کرد.

* مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی افزود: گفت‌وگوهای متعددی را در ماه‌های گذشته با عربستان سعودی در بغداد داشتیم و در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نیز فرصت گفت وگوی کوتاهی بین آقای فیصل بن فرحان و من فراهم شد و در خصوص تداوم گفت‌وگوها با هدف بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی اتفاق نظر داشتیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: هیچگاه در قطع روابط با هیچ کشوری در جهان اسلام از جمله عربستان سعودی پیشقدم نبوده‌ایم و از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‌ها در چارچوب گفت‌وگوهایی که خواهیم داشت، استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، این سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت پس از تصدی وزارت امور خارجه است. وی مهر ماه سال گذشته و فروردین امسال نیز سفری به لبنان داشت و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی شب گذشته در بدو ورود به بیروت در جمع خبرنگاران بر تداوم حمایت‌های ایران از مردم، دولت، ارتش و مقاومت لبنان تأکید کرد و گفت: سفرم به بیروت در چارچوب دعوت رسمی وزیر امور خارجه جمهوری لبنان با هدف رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله رایزنی در خصوص آخرین تحولات فلسطین انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما همه جریان‌های سیاسی در لبنان را دعوت می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو و توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس جمهور و تکمیل فرآیند سیاسی اقدام کنند. تردید نداریم جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی قادر به تعیین رئیس جمهور خود خواهند بود. (اینجا بخوانید)

براساس اعلام وزارت خارجه روسیه امیرعبداللهیان قرار است روز سه‌شنبه با لاوروف در مسکو دیدار کند. از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز از دیدار با امیرعبداللهیان در روز سه‌شنبه خبر داده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول