اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  اطلاعات عمومی و دانستنی ها

این تست نشان می‌دهد شما با چه سرعتی پیر می‌شوید

پیری فرآیندی کاملا طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. شایدبتوان آن را با محصولات مختلف یا رژیم های مراقبت بهداشتی پنهان کرد؛ اما سن ما همچنان در حال افزایش است. اکنون با آزمایشی ساده می توان مقدار پیر شدن را فهمید.

این تست نشان می‌دهد شما با چه سرعتی پیر می‌شوید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از  سان، پزشکان دریافته‌اند که هنگام تعیین سن واقعی، حس بویایی می تواند تعیین کننده باشد. مشخص شده که از دست دادن بویایی یک علامت رایج در بیماری های عصبی است. پارکینسون و آلزایمر شرایط ناتوان کننده ای هستند که خطر آنها با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

مطالعات قبلی

مطالعات قبلی نشان داد که حس بویایی معیوب نشانه پیری یا بیماری است.

مطالعه ای در سال 2019 که روی بیش از 2هزار نفر انجام شد، نشان داد در یک دوره ده ساله افراد با حس بویایی ضعیف، 46درصد بیشتر از افراد با حس بویایی معمولی در معرض خطر مرگ قرار دارند.

در سال 2017، مقاله دیگری نشان داد که از دست دادن توانایی بویایی نیز نشانه زوال عقل است و این علامت پنج سال قبل از تشخیص بیماری ظاهر می شود.

این در حالی است که مقاله ای در سال 2004 نشان داد که آزمایش بویایی می تواند به شناسایی تغییرات در سلامت استخوان کمک کند( یک عامل رایج در پیری).

یک مطالعه توسط کارشناسان سن دیگو در سال 2019 نشان داد که حس بویایی ضعیف در بزرگسالان بالای 80 سال 62.5درصد بیشتر است. همچنین مشخص شد که 24.5درصد از افراد 53 تا 97 ساله در مورد حس بویایی خود دچار نقص هستند.

آزمایش ابداعی

پزشکان اکنون آزمایش جدیدی ابداع کرده اند که می تواند سن واقعی شما را نشان دهد. محققان دانشگاه جانز هاپکینز گفتند که آزمایش بویایی به پزشکان کمک می کند تا افراد مسن را از نظر علائم پیری ناسالم و ضعف بررسی کنند.

این بدان معناست که احتمالا بسته به اینکه چقدر حس بویایی شما قوی یا ضعیف است؛ پزشکان بتوانند میزان پیری و سن کلی شما را مشخص کنند. یعنی افرادی که از خود مراقبت نمی کنند، ممکن است حس بویایی بدتری داشته باشند، یعنی با سرعت بیشتری پیر شوند.

پزشکان در مجله Gerontology به بررسی حساسیت و شناسایی بویایی پرداختند. این آزمایشات به آشکار شدن توانایی افراد در تشخیص بو و تمایز آن از سایر بوها کمک کرد.

نیکلاس روآن، استادیار متخصص گوش و حلق و بینی در جانز هاپکینز، گفت: « ما دریافتیم که اختلال در شناسایی بویایی با ضعف و آسیب پذیری مرتبط است، بنابراین بینی شما می‌تواند ضعف و مرگ قریب‌الوقوع را پیش‌بینی کند». او افزود که حس بویایی ما چیزی است که با افزایش سن ضعیف می شود.

برای رسیدن به این نتیجه، کارشناسان داده های بیش از هزار و160 بزرگسال را بررسی کردند. همه شرکت‌کنندگان برای سنجش مهارت‌های شناسایی پنج رایحه و برای سنجش حساسیت شش رایحه را بوییدند. سپس این نتایج با میزان ضعیف بودن هر فرد مطابقت داده شد. نتایج نشان داد که به ازای هر افزایش حساسیت بو، وضعیت ضعف و آسیب پذیری نیز کاهش می‌یابد. این نشان می دهد که به طور کلی توانایی بویایی خوب با سلامت بهتر ارتباط دارد.

پروفسور روآن افزود انجام تست بویایی ساده که چند دقیقه طول می کشد، به طور بالقوه می تواند به عنوان یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی خطر ضعف یا پیری ناسالم استفاده شود. به عنوان مثال، اگر کسی تست بویایی را انجام دهد، مشخص می شود که بیمار باید تغذیه خود را بهبود بخشد یا تحت بررسی عصبی یا پزشکی دقیق تر قرار گیرد.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول