اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نگرانی مهدی رسولی از فهم اشتباه سخنان رهبر معظم انقلاب

مهدی رسولی گفت: صدر و ذیل بیان آقا را باهم ببینیم تا خدایی نکرده با بیان این حکیم فرزانه، کوچک و سلیقه‌ای برخورد نکنیم که برای ما چراغ راه است و مسیر روشن می‌کند.

نگرانی مهدی رسولی از فهم اشتباه سخنان رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مهدی رسولی مداح اهل بیت (ع) در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (س) در هیأت ثارالله زنجان با اشاره به دیدار سالانه مقام معظم رهبری با مداحان اظهار داشت: ما با یک انسان حکیم و فرزانه مواجه هستیم. انسانی که در عین آن که از میدان خبر دارد، نگاه راهبردی هم دارد. با بیانات رهبری باید دُرست برخورد کرد، اگر هندسه اندیشه او را نفهمیم، اگر در مدار اندیشه ولی نتوانیم تنفس کنیم، شاید درک سخنان او برای ما سخت شود.

یک بیان رهبری را بدون توجه به صدر و ذیل برمی‌داریم و به جان هم می‌افتیم

وی با اشاره به اینکه ما معمولاً صحبت‌های ایشان را شهید می‌کنیم، تصریح کرد: یک جمله از ایشان را برمی‌داریم و مابقی صحبت‌های ایشان یعنی صدر و ذیل یا صغری و کبری ایشان یا منطق بیانشان را کنار می‌گذاریم و با همان بیان به جان همدیگر می‌افتادیم و یکدیگر را تکفیر می‌کنیم.

رسولی گفت: گاهی هم یک بیان را می‌گیریم و همه مسئولان چه بزرگ و چه کوچک، خطیب نماز جمعه، منِ مداح، خطیب هیأت، بیلبوردهای شهرها، همه می‌شود آن صحبت آقا اما آخر هم نمی‌فهمیم صحبت‌های ایشان چه بوده است؛ زیرا بیانات را تحلیل نکردیم. 

با بیانات رهبری، کوچک و سلیقه‌ای برخورد نکنیم

این مداح اهل بیت (ع) گفت: ایشان امروز با تلخی که من خودم هم اذیت شدم، فرمودند: من گفتم، تکرار کردم، خواهش کردم، تحلیل کردم اما وضعیت جامعه مناسب نبود که این بیان سرجایش بنشیند. چقدر تلخ است. یعنی ما کم کار نکردیم و نتوانستیم زمینه را برای بیانات ایشان فراهم کنیم. خودم را عرض می‌کنم.

وی در پایان سخنان خود گفت: صدر و ذیل بیان آقا را باهم ببینیم تا خدایی نکرده با بیان این حکیم فرزانه، کوچک و سلیقه‌ای برخورد نکنیم، زیرا برای ما چراغ راه است و مسیر را روشن می‌کند.

فیلم این سخنان را اینجا ببینید:

 

 

ای کاش بتوانیم از بیانات رهبری، تفسیر «آقا با آقا» داشته باشیم

این مداح در توضیح تکمیلی برای این سخنان خود در فضای مجازی هم نوشت: «تفسیر المیزان، ویژگی‌های منحصربه‌فرد متنوعی دارد که آن را به بهترین تفسیر تاریخ اسلام مشهور کرده است؛ اما هر آن که اهل فن و فهم است، اصلی‌ترین خصیصه آن را تفسیر «قرآن با قرآن» می‌داند. علامه طباطبایی آیات قرآن را محکمات و متشابهاتی دیده که متشابهاتش تکیه بر محکماتش دارد و اگر یکی را جدا از دیگری ببینیم، معنایی نخواهد داشت. اگر قرار به جدا دیدنِ آیات قرآن از هم‌دیگر باشد، هیچ‌کس نباید حتی نماز بخواند؛ چرا که قرآن «ویلٌ لِلمُصَلّین» هم دارد!

من و شما نیز اگر بخواهیم سخن بزرگی را تفسیر و تحلیل کنیم، روش پسندیده آن است که آن را یک منظومه ببینیم. باید آن را طوری نگاه کنیم که علامه به قرآن نگاه می‌کرده است. ای کاش بتوانیم از بیانات رهبری، تفسیر «آقا با آقا» داشته باشیم و آن دیوان را با حفظ یک مصراع، ذبح نکنیم.

تشویق آمیختگی سرود و مداحی را در کنار بیانات قبلی رهبری ببینید

راحت بگویم: ای کاش اگر تشویق دیروز رهبریِ عزیزتر از جانمان را به آمیختگی مداحی و سرود می‌بینیم، «مداحی، موسیقی پاپ نیست» را هم از نظر دور نیندازیم. ای کاش به چند جمله بالاتر از این تشویق هم نگاه کنیم که فرمود: مداحی میراثِ بدون جایگزین شیعه است. ای کاش بفهمیم که یک میراث تاریخی، تنها زمانی تاریخی می‌ماند که شکل آن را حفظ کرده باشیم و هرچه را که خود می‌پسندیم، به آن اضافه نکنیم. ای کاش از مداحی، «شیرِ بی‌یال و دم و اِشکم»ـی نسازیم که به گذشته‌ شیعه هیچ شباهتی نداشته باشد. ای کاش «هیأت باید هیأت بماند» را هم از زبان آقا بشنویم. جدا کردنِ یک یا دو آجر از یک دیوار بلند، چه بسا بتواند موجبات فرو ریختن تمام آجرهای آن را فراهم آورد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول