اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

44سال افتخار| مروری بر دستاوردهای ایران در حوزه ارتباطات پس از انقلاب/ از افزایش ضریب نفوذ اینترنت تا پرتاب ماهواره خیام

بیش از 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد و کشور در تمامی این چهل و اندی سال در مسیر پیشرفت قرار داشته است. یکی از حوزه های مهمی که کشور در آن پیشرفت قابل توجهی داشته و دستاوردهای آن به وضوح در زندگی مردم کاربرد دارد،‌ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

44سال افتخار| مروری بر دستاوردهای ایران در حوزه ارتباطات پس از انقلاب/ از افزایش ضریب نفوذ اینترنت تا پرتاب ماهواره خیام

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ بیش از 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد و کشور در تمامی این چهل و اندی سال در مسیر پیشرفت قرار داشته است. یکی از حوزه های مهمی که کشور در آن پیشرفت قابل توجهی داشته و دستاوردهای آن به وضوح در زندگی مردم کاربرد دارد،‌ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

در این گزارش به برخی از دستاوردهای کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شده است:

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هر ۳ ماه یکبار گزارشی از ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار و تلفن همراه در کشور منتشر می‌کند. به استناد این گزارش اکنون ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور به بیش از ۱۲۰ درصد و تعداد مشترکین به بیش از ۱۰۱ میلیون مشترک رسیده که نشان می دهد حدود 3 میلیون مشترک به تعداد مشترکان اینترنت سیار اضافه شده است. این آمار حکایت از ضریب نفوذ بیش از ۱۳۳ درصدی اینترنت سیار و ثابت در کشور دارد.

اینترنت ارزان و سریع دستاورد یک شبکه ملی

در سال 1384 ایده اولیه شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات با نام «اینترنت ملی» و «شبکه ملی اینترنت» مطرح شد. سال ۱۳۸۹ بود که این ایده با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» وارد قانون برنامه پنجم توسعه شد و قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۵ کامل شود. در دولت سیزدهم، روند اجرای شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه شدت گرفت. طرح شتاب‌ بخشی به روند اجرای این طرح، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و اکنون نیز در مرحله اجرا قرار دارد. این‌ طرح در ابتدای دولت سیزدهم، پیشرفت حدود ۳۰ درصدی داشت و براساس هدف‌گذاری های انجام شده دست‌یابی به پیشرفت ۶۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۱ مورد انتظار است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که اکنون ۸۷ درصد روستاهای بالای بیست خانوار کشور به شبکه متصل شده، اقدامی که باعث شده همه مردم در سراسر کشور به اینترنت دسترسی داشته باشند. زارع‌ پور اضافه کرد: در ادامه این مسیر و مطابق برنامه، میزان پوشش روستاهای کشور تا دهه فجر امسال به ۹۵ درصد می‌رسد و تا سال آینده دیگر هیچ روستای بالای بیست خانواری بدون ارتباطِ باکیفیت در کشور نداشته باشیم.

فضا برای‌ کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال امیدبخش‌تر می‌شود

یکی دیگر از دستاوردهای وزارت ارتباطات راه اندازی مرکز تماس ۱۶۴۹ برای تسهیل فضای کار کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال است. گفتنی است سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است. افزون بر آن ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و سکوهای مشمول و پیگیری آن‌ها، دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز، دنبال می‌شود.

ایران یکی از کشورهایی است که از نظر وضعیت توسعه اینترنت همراه طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بیشترین سرعت رشد را تجربه کرده‌ است.

عیسی زاع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که اکنون ۸۷ روستاهای بالای بیست خانوار کشور به شبکه متصل شده، اقدامی که باعث شده همه مردم در سراسر کشور به اینترنت دسترسی داشته باشند. زارع‌پور اضافه کرد: در ادامه این مسیر و مطابق برنامه، میزان پوشش روستاهای کشور تا دهه فجر امسال به ۹۵ درصد می‌رسد و تا سال آینده دیگر هیچ روستای بالای بیست خانواری بدون ارتباطِ باکیفیت در کشور نداشته باشیم.

پیام‌رسان‌های ایرانی

طراحی سیستم عامل بومی

ایران تنها کشور در منطقه است که سیستم عامل بومی خودش را دارد. موضوع سیستم عامل بومی بار دیگر در دولت سیزدهم مطرح شده و اخیرا هم از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراخوانی در این زمینه منتشر شد. طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید سیستم عامل بومی یکی از تکالیفی است که شورای عالی فضای مجازی در سند معماری شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته است. در راستای اجرای این تکلیف قانونی با استفاده از نخبگان کشور و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه، قصد داریم این تکلیف را انجام دهیم. درباره تعداد داوطلبانی که تاکنون ثبت نام کرده اند، هنوز آمار دقیقی وجود ندارد.

تولید انواع نرم افزارهای کاربردی، پیام رسان ها، ویروس کش‌های بومی بیانگر سطح بالای پیشرفت فناوری اطلاعات در کشور است. استفاده میلیونی کاربران از پیام رسان های بومی نشان دهنده سطح کیفیت بالای این پلتفرم هاست که می توان این موضوع را دستاورد دیگری به حساب آورد.

ایران پیشتاز پرتاب ماهواره

یکی دیگر از دستاوردهایی که پس از انقلاب در کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آمد، پرتاب ماهواره خیام است. خیام یک ماهواره سنجش از دور است که در ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ توسط موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار نزدیک زمین پرتاب شد.

ماهواره خیام

علاوه بر خیام دو ماهواره ناهید ۱ و ۲ نیز در حال آماده شدن هستند و تا پایان سال پرتاب‌ خواهند شد. سری ماهواره‌های «ناهید» ماهواره‌های مخابراتی هستند که در کشور و توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند. 

فعالیت شرکت های دانش بنیان در کشور رشد داشته و این شرکت ها اکنون در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت هستند. طبق آمار سایت دانش بنیان، تعداد شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای،‌ 1763 شرکت است. از این تعداد 122 شرکت نوع 1، 1454 شرکت نوع 2 و 187 شرکت نوع 3 هستند.

به استناد پایگاه استنادی اسکوپوس ایران هم اکنون در رتبه هشتم دنیا در بخش علم هوافضا قرار دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول