اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استقرار آواکس‌‌های ناتو در رومانی برای پایش روسیه

ائتلاف ناتو برنامه‌ای را برای استقرار هواپیماهای «آواکس» در رومانی و رصد تحرکات روسیه و بلاروس دارد.

استقرار آواکس‌‌های ناتو در رومانی برای پایش روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف ناتو برنامه‌ای را برای استقرار چندین هواپیمای «آواکس»  در رومانی اعلام کرده و قصد دارد این هواپیماهای جاسوسی  را در مرز شرقی رومانی مستقر کند.

به نوشته وبگاه »اروتایمز» این هواپیما‌ها در پایگاه هوایی رومانی در فرودگاه بین‌المللی «هنری کونادا» در بخارست مستقر خواهد شد.گفته می‌شود این هواپیما‌ها قرار است در 1۷ ژانویه ۲۰۲۳ (سه شنبه ۲۷ دی) به این پایگاه هوایی برسند.

«اوآنا لانژسکو» سخنگوی ناتو گفت: «از آنجایی که جنگ روسیه در اوکراین همچنان صلح و امنیت اروپا را تهدید می‌کند، نباید در عزم ناتو برای حفاظت و دفاع از هر وجب از خاک متحدان تردید داشت».

این هواپیما‌ها اغلب در امتداد مرز شرقی رومانی پرواز می کند و وضعیت را بر فراز حریم هوایی روسیه، اوکراین و بلاروس زیر نظر دارد.

این گزارش حاکیست، ناتو فاش نکرده  که چه تعداد از این  هواپیما قرار است در رومانی مستقر شوند.  قرار است همراه با این هواپیماها، ۱۸۰ پرسنل نظامی پشتیبان در رومانی مستقر شوند.

پیشتر نیز اسپانیا از اعضای ائتلاف ناتو از اعزام شماری نیرو و جنگنده به رومانی برای تقویت جناح شرق این ائتلاف خبر داده بود. اسپانیا  ۱۳۰ نظامی و ۸ فروند جنگنده «اف-۱۸» را  به رومانی اعزام کرد تا جناح شرقی ناتو را تقویت کند.

کشورهای غربی از زمان شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین در ماه فوریه که در واکنش به نادیده گرفته شدن منافع امنیتی مسکو توسط ناتو و ادامه سیاست تحریک آمیز گسترش این ائتلاف نظامی به اجرا در آمد، به ارائه انواع کمک‌ها به اوکراین  و متحدان اروپایی ناتو با هدف مقابله با روسیه پرداختند.

در این بین، آمریکا مدت‌هاست با بهانه مقابله با روسیه و کمک به ناتو به رومانی،کشور واقع در شرق اروپا کمک نظامی می‌کند. نیروی هوایی آمریکا چندی قبل در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، بمب افکن راهبردی خود را بر فراز حریم هوایی رومانی به پرواز درآورد. ارتش آمریکا سپس اعلام کرد که جنگنده‌های «اف-۱۶ » خود را با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای در بحبوحه تنش‌های روسیه با اوکراین، از آلمان به رومانی منتقل می‌کند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول