اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

فیصل مقداد: اگر همپیمانی مانند ایران نداشتیم، مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از حمایت های تهران از دمشق، گفت 2 کشور قصد دارند برای مقابله با تحریم های غرب، روابط اقتصادی و بازرگانی خود را گسترش دهند.

فیصل مقداد: اگر همپیمانی مانند ایران نداشتیم، مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سوریه حضور دارد با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل مقداد وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقداد پس از این دیدار، در یک نشست خبری مشترک گفت: این دیدار پس از تحولات جدید در منطقه و دو کشور و همچنین چالشهای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی و در صدر آن آمریکا برگزار شد.

شبکه خبری الاخباریه گزارش داد، مقداد تأکید کرد که «روابط ایران و سوریه، راهبردی است و طی روزهای آتی نیز شاهد عمیقتر شدن آن خواهیم بود. ما با هم دیدار می‌کنیم تا ریل جدیدی برای روابط ایران و سوریه راه‌اندازی کنیم».

وی ادامه داد: تصور کنید که اگر سوریه، کشور همپیمانی مانند جمهوری اسلامی نداشت، چه اتفاقی رخ می‌داد. ما راههای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها را بررسی خواهیم کرد تا با تحریمهای غیر قانونی و ظالمانه غرب علیه دو کشور مقابله کنیم.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه هر گونه دیدار دمشق و آنکارا باید بر مبنای احترام به حاکمیت سوریه باشد، خاطر نشان کرد: از تلاشهای ایران برای اصلاح روابط ترکیه و سوریه قدردانی می‌کنیم. ایران نیز حامی حق و اصولی است که در سیاست خود بدان پایبند است. 

مقداد با اشاره به اینکه سیاست ایران، حفظ تمامیت ارضی سوریه است، عنوان کرد: ما در کنار ایران، از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم. آنچه اسرائیل در اراضی فلسطین انجام می‌دهد، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی می‌داند که سوریه در زمان مناسب، به حملات این رژیم پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: منطقه با مشکلات زیادی روبروست. دشمنان نمی‌خواهند ملت سوریه پیشرفت کند.

وزیر خارجه سوریه همچنین گریزی به دزدی منابع این کشور توسط آمریکا زد و تأکید کرد: غارت منابع نفتی و کشاورزی ما توسط آمریکا، مانع از تأمین نیازهای مردم سوریه می‌شود.

 امیرعبداللهیان  امروز شنبه ۲۴ دی ماه در پاسخ به دعوت فیصل مقداد وارد دمشق شد و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مقداد،سبحانی سفیر ایران در دمشق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه حضور داشتند.

این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد. سومین سفر امیرعبداللهیان به دمشق فروردین سالجاری و پس از سفرش به بیروت انجام شد. وی برای بار چهارم ۱۱ تیر ماه سالجاری به دمشق سفر کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این درباره سفرش به دمشق گفته بود: در این سفر با آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره آخرین تحولات منطقه و گفت‌وگوهای دوجانبه به رایزنی خواهیم پرداخت و علاوه بر آن با وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

پایان پیام/./ ت 64

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول