اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ماجرای برپایی علم یک هیأت

ماجرای برپایی علم هیأت را از زبان این بانوی خستگی‌ناپذیر می‌شنویم که مسیر زندگی خود را در یک اتفاق پیدا کرد؛ آن هم زمانی‌که همسرش در سال ۵۹ به جبهه رفت و درسال ۶۴ که از کردستان بر می‌گشت به همراه خود کتاب رساله حضرت امام (ره) را آورد.

ماجرای برپایی علم یک هیأت

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی|جهادگران برای خدمت، سر از پا نمی‌شناسند و این خصلت جهادگران است که در بحران‌ها و مشکلات نمی‌توانند دست روی دست بگذارند، در مورد جهادگران و خدمات آنان زیاد شنیدیم فرقی ندارد از جهادگران که وارد میدان نبرد با دشمن می‌شود تا جهادگری که آموزش می‌دهد فرقی ندارد در سنگر علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی باشد یا اقتصادی مهم خدمت و دادن امید به مردمی است که ناامید هستند.

همین که بتوان دست کسی را گرفت و لبخند را بر روی لب‌هایش نشاند، یک دنیا ارزش دارد و خستگی را از تن جهادگران دور می‌کند.

*ماجرای جالب برپایی علم هیأت

در این گزارش به سراغ خانم عالیه صراحتی رفتیم که متولد ۱۳۳۶ است و در سال ۵۷ ازدواج کرده و حاصل ازدواجش۶ فرزند یک دختر و ۵ پسر است، ماجرای برپایی علم هیأت را از زبان این بانوی خستگی‌ناپذیر می‌شنویم که مسیر زندگیش را در یک اتفاق پیدا کرد؛ آن هم زمانی‌که همسرش در سال ۵۹ به جبهه رفت و درسال ۶۴ که از کردستان بر می‌گشت به همراه خود کتاب رساله حضرت امام (ره) را آورد.

این کتاب موجب شد این بانوی مازندرانی راهش را پیدا کند، چرا که به عینه بسیاری از مردم در نماز، روزه، واجب خود شک دارند و نیاز است در جریان قرار گیرند.

خانم صراحتی این بانوی مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: از همان سال ۶۴ از طریق همین رساله‌ای که همسرشان از جبهه آوردند با تعداد ۱۰ نفر از خانم‌ها هیاتی تشکیل دادند.

اولین هیات را به نام حضرت رقیه (س) تاسیس کردند و با همین رساله خانه به خانه می‌رفتند و با همین فعالیت مجموعاً ۵ هیات تشکیل دادند.

وی اضافه می‌کند: سه هیات دیگر به نام حضرت فاطمه زهرا (س) و یک هیات به نام حضرت ام‌البنین (س) بوده، جلسات هیاتی خیلی ساده و مختصر شروع شد ولی در ادامه خود مردم با هزینه خود برای مراسمات سنگ تمام گذاشتند.

*بانوانی در لباس جهاد

اولین جلسه روز سه‌شنبه بود، دیدم تعداد خانم‌ها زیاد بود چهارشنبه‌ها ادامه داشت با این شرایط باید به فکر می‌افتادیم که برای مکان هیات فکری کنیم به هنیت دلیل عمه بنده بانی کار خیر شد و زمینش را وقف ساخت حسینیه کرد.

این بانوی مازندرانی بیان می‌کند: بعد از وقف زمین همه گویی گوشه‌ای کار را می‌گرفتند و ساخت این مکان به اتمام رسید و خاطرمان آسوده شد.

در هیات‌مان همه روزه مراسم داریم از دعای ندبه، مراسم محرم و صفر، رمضان گرفته تا دوخت ماسک و کمک‌های مومنانه.

*از برپایی هیات تا تهیه جهیزیه و کمک مومنانه

صراحتی تصریح می‌کند: در همین هیات خانم‌های محله‌ها دور هم جمع می‌شدیم و دست به کارهایی ازجمله تهیه جهیزیه برای نوعروسان، بسته معیشتی در روزهای کرونایی برای افراد نیازمند، دوخت ماسک و سایر انجام می‌دادیم.

*کشف حجاب مرا از تحصیل منصرف کرد

وی یادآور می‌شود: یادم می‌آید از ابتدا روی حجابم حساس بودم به‌طوری‌که باوجود اینکه خیلی درس‌خوان بودن ولی باتوجه به کشف حجاب در مدارس به مکتب‌‌خانه می‌رفتم و درسم را خودم می‌خواندم درس‌های ششم و هفتم را خودم خواندم ولی به مدرسه نرفتم.

خیلی درس‌خوان و عاشق درس بودم ولی سرنوشت برای من اینگونه رقم خورد بعد هم که صاحب فرزند شدم دیگر فرزندان مانع از حضور من برای شغل شدند و تمام دلخوشی‌ام حضور در هیات‌ها است.

این بانوی مازندرانی یادآور می‌شود: یادم می‌آید آنقدر عاشق درس خواندن بودیم که زمانی‌که همه ۶ فرزندم محصل بودند ولی خانه ما ۸ محصل داشت چراکه من و همسرم هم به مدرسه می‌رفتیم و کلاس‌ها را تکرار می‌کردیم و ادامه می‌دادیم.

در اولین مراسم آیین تکریم مادران فاطمی از سوی بنیاد دعبل خزاعی در استان مازندران با حضور حجت‌الاسلام شریف‌تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، محمود نقویان مسؤول بنیاد دعبل خزایی همزمان در سراسر کشور خانم حاجیه عالیه صراحتی در شهرستان جویبار تقدیر شد.

*تقدیر از هیات‌ها

حجت‌الاسلام شریف‌تبار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران نیز در این‌باره می‌گوید: تلاش مبلغان، اساتید و چه آنهایی که علم هیات را بر پا می‌کنند و همه همه امر اهل بیت را اهدا می‌کنند جای تقدیر دارد.

 همین روضه‌های خانگی و دور هم در وصف اهل بیت جمع می‌شوند براساس فرموده امام جعفر صادق(ع) بهترین مردم کسانی هستند و مجالسی را برپا می‌کنند ذکر و دستورات اهل بیت (س) ارزشمند است.

*جمع‌هایی ایمانی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران اضافه می‌کند: بزرگوارانی مثل حاجیه خانم صراحتی و همسر بزرگوارشان و آنهایی که همراهی کردند و زحمت می‌کشند در این مسیر نشان از اعتقاد و در خانه‌ای بنام هیات یکی یکی محل تربیت انسان‌هایی می‌شود یاری‌کننده امام زمان هستند جمع های ایمانی ، حاصل این جمع‌ها است.

مقام معظم رهبری در این چند روز اخیر فرمودند زن مسلمان ایرانی باب جدید از مقام و جایگاه زن معرفی کرده ، زنی که در خانه تربیت کننده فرزند است الگوهای مختلف شامل الگوی اول زن شرقی و زن در حاشیه رانده و الگوی زن غربی است زن را بعنوان دست دوم نگاه کردن و ابزار نگاه کردن ولی در مقابل الگوی تحسینی انقلاب اسلامی است که زن را اثرگذار و تاریخ ساز معرفی می‌کند؛ چرا که زن مسلمان ایران تاریخ‌سازی را از حضرت زهرا (س) تبعیت می‌کند.

شریف‌تبار خاطرنشان می‌کند: تجلیل از بانوانی همانند خانم صراحتی که با عنایت حضرت زهرا (س) خانه‌هایشان محل رفت و آمد و تربیت انسان‌ها شده و از دهه ۶۰ تاکنون در امر تاسیس هیات‌های مختلف و تربیت نوجوان و جوانان آینده‌ساز دست به کار شدند تا در مسیر اهل بیت ثابت قدم باشند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول