اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دوپینگ گیشه با تازه‌واردها/ عبور «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» از رقبا

«ملاقات خصوصی» و «چپ راست» به عنوان فیلم‌هایی که تازه به چرخه اکران اضافه شده‌اند و مدت زیادی از آغاز نمایششان نمی‌گذرد، توانسته‌اند جایگاه نسبتا خوبی در جدول فروش به دست آورند و امیدهای احیای گیشه را زنده کنند.

دوپینگ گیشه با تازه‌واردها/ عبور «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» از رقبا

خبرگزاری فارس- گروه سینما: در سال جاری که با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و بازگشتن به شرایط عادی انتظار می‌رفت جدول فروش سینما نیز پس از دو سال رکود، به روزهای اوج خودش بازگردد اما این انتظار برآورده نشد. بهار امسال که اولین بهار پساکرونا بود، نسبت به آخرین بهار پیش از کرونا یعنی بهار 98، کاهش 60 درصدی مخاطب را تجربه کرد. گیشه البته پس از ثبت این سقوط ناگهانی، رو به رشد و جذب تماشاگر رفت اما هرگز به بازه مشابه خود در سال 98 نرسید. ناگفته نماند که سهم دلایل غیرسینمایی از جمله افزایش قیمت بلیط سینما و شرایط ناآرام اجتماعی نیز در شکل‌گیری این وضعیت قابل انکار نیست.

از همان زمان، شورای صنفی نمایش تمهیدات ویژه‌ای برای بهبود وضعیت فروش سینماها اندیشید و با باور به اینکه ترکیب متنوع و جذاب فیلم‌ها می‌تواند بر همه دلایل غیرسینمایی فائق آید، هر بار برگ برنده‌ای تازه رو کرد تا اوضاع را بهبود بخشد. از «دوزیست» و «تی‌تی» گرفته تا «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» فیلم‌هایی هستند که این شورا هر بار تلاش می‌کرد از آنها به عنوان احیاگر گیشه کمک بگیرد. در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد که هر کدام از این فیلم‌ها در آغاز ورودشان با چه میزان استقبالی روبرو بودند و این استقبال و دیده شدن چقدر برای هر کدام از آنها تداوم داشته است.

1-علف‌زار

فیلم «علف‌زار» به کارگردانی «کاظم دانشی» از اوایل خردادماه امسال رنگ پرده دید و توانست در سه روز ابتدایی خود بیش از 283 میلیون تومان بفروشد که آماری امیدبخش در آن شرایط بود. این فیلم هر چند کار یک کارگردان فیلم‌اولی بود اما استقبالی که در جشنواره فیلم فجر از آن شده بود بعلاوه چهار جایزه کسب‌شده از این جشنواره، انتظارات را بالا می‌برد و «علف‌زار» به خوبی توانست پاسخگوی این انتظارات باشد. اکران این فیلم در حال حاضر خاتمه یافته است اما این فیلم در حالی از پرده پایین آمد که بیش از 22 میلیارد و 112 میلیون فروخته بود و به عنوان یکی از فیلم‌های موفق در گیشه شناخته می‌شد.

2-تی‌تی

فیلم «تی‌تی» به کارگردانی «آیدا پناهنده» یکی از امیدهای شورای صنفی نمایش برای سر و سامان دادن گیشه بود. این فیلم در افتتاحیه خود نزدیک 1 میلیارد و 360 میلیون تومان فروخت تا در آن زمان پس از «انفرادی» دومین افتتاحیه پرفروغ سال باشد. این فیلم هم به رغم تبلیغات ضعیف‌تر از «علف‌زار» توانست فروشی تقریبا مشابه همان فیلم داشته باشد و در مدت زمان حضور خود بر روی پرده سینما، حدود 21 میلیارد و 545 میلیون تومان بفروشد.

3-بدون قرار قبلی

فیلم «بدون قرار قبلی» که در ایامی خاص اکران خود را آغاز کرد و با شروع نمایش از سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) آن هم به صورت نیم‌بها، انتظار می‌رفت دست کم افتتاحیه پررونقی را رقم بزند هم نتوانست ناجی جدول فروش سینماها باشد. این ساخته بهروز شعیبی در سه روز ابتدایی خود نیز نتوانست درخشش چندانی داشته باشد و فروشی کمتر از 100 میلیون تومان را پشت سر گذاشت. «بدون قرار قبلی» در ادامه هم توفیق چندانی در گیشه کسب نکرد و با فروشی حدود 3 میلیارد و 400 میلیون با چرخه اکران خداحافظی کرد.

4-دوزیست

سابقه اکران آثار کمدی در دو سال اخیر نشان داده بود این ژانر از ژانرهای موفق در جذب مخاطب در سینمای ایران است. تجربه «دینامیت» و «انفرادی» سبب شده بود عده‌ای راه نجات گیشه را اکران کمدی بدانند. به همین سبب اکران «دوزیست» که علیرغم اجتماعی بودنش فضایی مفرح داشت، اهمیت ویژه‌ای می‌یافت. «دوزیست» به روی پرده نقره‌ای آمد و در سه روز اول نمایش 1 میلیارد و 402 میلیون تومان فروخت و هر چند در افتتاحیه خود به رکورد «انفرادی» نرسید اما «تی‌تی» را پشت سر گذاشت. این شروع خوب به همراه ستاره‌هایی که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده بودند، برای سینما امیدوارکننده بود. هنوز هم اکران این فیلم ادامه دارد اما آنچه تاکنون رقم زده، از جمله قرار گرفتن در رده دهم فیلم‌های پرفروش در حال اکران، با جایگاه «دینامیت» و «انفرادی»‌ای که با آنها مقایسه می‌شد، فاصله زیادی داشت. این فیلم  تا ساعت 13 امروز حدود 19 میلیارد و 650 میلیارد تومان فروخته ولی این میزان فروش، در این مدت زمان اکران و برای چنین فیلمی آمار عجیب و غریبی نیست.

5-بخارست

پس از تجربه ناموفق «دوزیست»، وقت آن بود که گیشه شانسش را با یک فیلم کمدی (نه کمدی-اجتماعی) امتحان کند و قرعه به نام «بخارست» افتاد. «بخارست» سومین فیلم مسعود اطیابی است که در دو سال اخیر روی پرده می‌رود اما این فیلم بر خلاف دو فیلم قبلی، نتوانست درخشش را از همان ابتدا آغاز کند. این فیلم در سه روز ابتدایی نمایش خود نزدیک 200 میلیون تومان فروخت. اکران این فیلم از یک حیث دیگر نیز حائز اهمیت بود و آن اینکه «بخارست» پس از فروکش کردن ناآرامی‌های اجتماعی پا به سالن‌های سینما گذاشت و قرار بود پس از شوکی که به سینماها وارد شده بود، یک تکان اساسی به آنها بدهد. افتتاحیه این فیلم اگر چه تحت تاثیر فضای اجتماعی موجود چنگی به دل نزد اما «بخارست» در ادامه مسیر اکران خودش توانست در عرض دو ماه به فروش 20 میلیارد و 330 میلیون تومانی برسد.

*جولان انیمیشن‌ها در فضایی غیررقابتی

سینماهای سراسر کشور هم‌اکنون در کنار فیلم‌های متنوع خود برای بزرگسالان، میزبان دو اثر پویانمایی نیز هست. «پسر دلفینی» و «لوپتو» دو انیمیشن سینمایی در حال اکران هستند که توانسته‌اند به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم پرفروش‌های سینما قرار گیرند. دو اثری که توانسته‌اند نور تازه‌ای بر انیمیشن کشور بتابانند.

البته فضای انیمیشن در کشور ما به اندازه فضای دیگر فیلم‌هایمان رقابتی نیست و به علت بالا نبودن تعداد آثار در این حوزه، ناچاریم آنها را در جدول فروش در کنار فیلم‌های بزرگسال ببینیم. شاید اگر تعداد بیشتری انیمیشن در حال اکران داشتیم، بهتر می‌توانستیم درباره علت استقبال مخاطبان از آن‌ها صحبت کنیم.

*تازه‌واردها رقبا را کنار زدند

به تازگی دو فیلم دیگر به چرخه اکران اضافه شده‌اند و خیلی زود هم توانسته‌اند رقیبانشان را پشت سر بگذارند. فیلم «ملاقات خصوصی» یکی از این فیلم‌هاست که توانسته در طول 12 روز، 2 میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته باشد و با دو پله صعود در جدول فروش در ابتدای این هفته، دومین فیلم پرفروش در حال اکران باشد.

«چپ راست»‌ دیگر فیلمی است که اخیرا به گیشه اضافه شده و کمدی بودنش، شرایطی خاص برای آن ایجاد کرده و انتظارات را بالا برده است. «چپ راست» در 5 روز ابتدایی فروش خود، نزدیک 760 میلیون تومان فروخت و با این میزان فروش، از رقیب کمدی خود یعنی «انفرادی» عبور کرد و در جایگاه پنجم فهرست فیلم‌های پرفروش قرار گرفته است.

در بین فیلم‌هایی که در شش ماهه اخیر، هر کدام در نقش ناجی گیشه در سالن‌های سینما ظاهر شده‌اند، هم مواردی دیدیم (مانند دوزیست) که شروعی پرفروغ داشته‌اند و در ادامه روندی نزولی را در میزان استقبال تجربه کرده‌اند و هم مواردی مشاهده شد (مثل بخارست) که در ابتدا از سوی مخاطب چندان جدی گرفته نشدند اما در ادامه به صدر جدول پرفروش‌ها دست یافتند.

حال باید دید «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» یکی درام اجتماعی و دیگری کمدی، که هر دو پتانسیل بالایی برای ادامه دادن روند صعودی جذب تماشاگر دارند، چه سرنوشتی در گیشه خواهند داشت.

پایان پیام/ ت 18

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول