اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خداحافظی با «الباسی» یا روند تقویت قدرت حاکم در قزاقستان

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات پساشوروی آکادمی علوم روسیه با اشاره به تصمیم پارلمان قزاقستان نسبت به لغو قانون در مورد «نخستین رئیس جمهور – الباسی» گفت: این اقدام در جهت کاهش قدرت «نظربایف» و در راستای تقویت قدرت حاکم این کشور صورت گرفته است.

خداحافظی با «الباسی» یا روند تقویت قدرت حاکم در قزاقستان

«استانیسلاو پریتچین» پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات پساشوروی وابسته به موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌المللی آکادمی علوم روسیه ضمن گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دیدگاه‌های خود در مورد اهداف لغو قانون در مورد «نخستین رئیس جمهور – الباسی» توسط پارلمان قزاقستان را مطرح کرد.

وی گفت: از دیدگاه سیاست داخلی قزاقستان، این یک اقدام بسیار جدی است، زیرا با لغو قانون در مورد «نخستین رئیس جمهور – الباسی» در حقیقت اعضای خانواده «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان از حق مصونیت اموال و حساب‌های بانکی محروم می‌شوند. با این حال ممکن است امنیت اموال دارایی‌های خود نظربایف نیز در معرض خطر قرار گیرد.

از سوی دیگر با این تصمیم، رئیس جمهور سابق قزاقستان از بسیاری از ابزارهای تاثیرگذاری بر سیاست داخلی محروم می‌شود. وی فرصت پخش بیانیه‌های رسمی در مورد مسائل مهم اجتماعی و سیاسی داخلی و خارجی کشور را که به عنوان «نخستین رئیس جمهور» و «سناتور افتخاری مادام العمر» در اختیار داشت، از دست خواهد داد. به عبارت دیگر هر نوع مبانی را که نظربایف به لحاظ قانونی در مرحله انتقال قدرت برای تضمین جایگاه ویژه و اموال و دارایی‌های خود و نزدیکانش فراهم کرده بود، توسط رهبری جدید از بین برده شد.

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات پساشوروی آکادمی علوم روسیه ادامه داد: البته با اینکه ابزارهای رسمی اعمال نفوذ نظربایف بر سیاست داخلی و خارجی قزاقستان مسدود شدند، اما همچنان وی از ابزارهای غیر رسمی فوق العاده تاثیرگذاری برخوردار است. اقتدار و نفوذ معنوی وی همچنان در میان جامعه قزاقستان بالاست (حضور در مراسم افتتاحیه مسجدی که با مشارکت وی در پایتخت قزاقستان ساخته شد و همچنین حضور در برخی از نمازهای جمعه و...) و علاوه بر آن از امکانات تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور نیز برخوردار است.

بخش زیادی از نخبگان مالی قزاقستان ثروت و دارایی‌های بزرگ خود را در دوران ریاست جمهوری نظربایف به دست آوردند و نمی‌خواهند به اصطلاح «نمک‌نشناس» باشند. علاوه بر آنها همچنین تعدادی از اعضای خانواده و نزدیکان نظربایف نظیر «دینارا کولی بایوا» (دخترش) و «تیمور کولی بایف» (دامادش) تاثیر بالای بر اقتصاد و «داریغا نظربایوا» (دخترش) بر رسانه‌های قزاقستان دارند. علاوه بر آن همچنین حمایت مقامات بلندپایه سابق سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی از نظربایف که با به قدرت رسیدن تاکایف پست‌های خود را از دست داده ولی از سطح نفوذ خاصی بر بخش‌های از جامعه برخوردارند، محتمل دانسته می‌شود.  

پریتجین در بخش پایانی این گفت‌وگو تبیین کرد: با اشاره به موارد فوق، لغو قانون در مورد «نخستین رئیس جمهور – الباسی» را می‌توان فقط یکی از مراحل مبارزات سیاسی داخلی در قزاقستان دانست و احتمالا در آینده اقدامات دیگری هم به صورت رسمی و غیر رسمی جهت کاهش حداکثری نفوذ نظربایف بر فضای سیاسی و اقتصادی داخلی قزاقستان دنبال خواهد شد.

بنابراین این احتمال که نخستین رئیس جمهور قزاقستان نیز برای حمایت از میراث خود و منافع خانواده و نزدیکانش از ابزارهای داخلی و خارجی استفاده خواهد کرد، بعید نخواهد بود. بدین معنی است رقابت قدرت در قزاقستان همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول