اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

گردهمایی بزرگ عاشقلار آذربایجان شرقی برگزار شد/اهدای نشان درجه یک هنری به هنرمند پیشکسوت+عکس

سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی با حضور هنرمندان عاشیقی سراسر استان آذربایجان شرقی، منطقه ارسباران و برخی شهرهای استان اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان اهر برگزار شد.

گردهمایی بزرگ عاشقلار آذربایجان شرقی برگزار شد/اهدای نشان درجه یک هنری به هنرمند پیشکسوت+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس، سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی با حضور هنرمندان عاشیقی سراسر استان آذربایجان شرقی، منطقه ارسباران و برخی شهرهای استان اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان اهر برگزار شد.

این برنامه موسیقایی به فعالیت، فرهنگ موسیقایی و حفظ و اشاعه نغمات و شیوه نوازندگی و قرائت موسیقایی بویژه به صورت سینه به سینه و شفاهی و تداوم این هنر و سنت به نسل‌های بعدی می‌پردازد.

در برنامه دیشب، از پیشکسوتان هنر عاشیقی استاد «ولی‌اله عبدی» و استاد «محمد محمدی مزرعه» تجلیل و نشان درجه یک هنری برای اولین بار در منطقه ارسباران با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اهر و جمعی از مسئولان و هنرمندان به استاد عاشیق ولی اله عبدی اهدا شد.

عاشیق، عاشق یا آشیق، عارف و نغمه‌سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. پیش از جا افتادن لغت «عاشیق» این صنف با کلمه ترکی اوزان شناخته می‌شد. عاشیق‌ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند.

نظیر عاشق‌های آذربایجان در میان دیگر ترک‌زبانان، با نام‌های عاشوق، بامسی، باکسی، بخشی و … مشهور بوده‌اند و برخی اقوام و ملل غیر ترک نیز عاشق را با همین مشخصات و گاه با همین نام و گاه با نام‌های دیگر دارند. بخشی‌ها و بخشوهای جنوب ایران و دیگر مناطق و نواحی ایران از آن جمله‌اند.در طول تاریخ اقوام ترک، فرمان‌روایان همواره در سفرهای جنگی اوزان‌ها را به همراه می‌بردند تا با بیان اشعار حماسی لشکریان را تشجیع کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول