اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

روایت درخواست سازمان سنجش برای صیانت از تلاش کنکوری‌ها

مسوولان برگزاری کنکور از قطع نقطه‌ای اینترنت در روزهای برگزاری این آزمون برای صیانت از تلاش داوطلبان کنکور خبر می‌دهند.

روایت درخواست سازمان سنجش برای صیانت از تلاش کنکوری‌ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در نوبت اول در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود و این در حالی است که مسوولان برگزاری آزمون از قطع اینترنت در محدوده برخی حوزه‌ها خبر می‌دهند.

اما چرا این درخواست از سوی مسوولان برگزاری آزمون از وزارت ارتباطات صورت گرفته است؟

داستان در این باره است که برخی داوطلبان با ترفندهای مختلف، گوشی موبایل و هندزفری به جلسه آزمون می‌برند، از روی برگه سؤالات عکس می‌گیرند و پس از ارسال عکس‌ها به کانال‌های متخلف پاسخ‌ها را از همان طریق دریافت می‌کنند، عده‌ای هم فقط با خود فقط هندزفری به جلسه می‌برند که آنها هم در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در همان کانال‌های متخلف عرضه می‌شود. 

با توجه به اینکه درصد تاثیر نمرات امتحانات نهایی نیز در کنکور افزایش یافته این مسأله را در امتحانات نهایی نیز شاهد هستیم، به طوریکه در امتحانات نهایی دروس «ریاضیات گسسته» برای رشته ریاضی و فیزیک، «ریاضی ۳» برای رشته علوم تجربی و «ریاضی و آمار ۳» برای رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی این اتفاق رخ داد و در کمتر از ۲۰ دقیقه پس از شروع آزمون، پاسخ‌ها در کانال‌های فروش سؤالات منتشر شد.

مسوولان چه در آموزش و پرورش و چه در سازمان سنجش اعلام می‌کنند که به هیچ عنوان پیش از شروع آزمون و پخش شدن سوالات بین داوطلبان امکان لو رفتن سوالات نیست و سوالات پس از پخش شدن منتشر می‌شود به طوریکه کانال‌های فروشنده از روز قبل و حتی ساعتی قبل از شروع امتحان، از داوطلبان می‌خواهند سؤالات را برایشان بفرستند و در ازای آن پول یا پاسخ سؤالات را دریافت کنند.

 

البته برخورد با متخلفان به طرق مختلف انجام می‌شود، حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نیز از کشف یکی از شبکه‌های تقلب و  افشای آماری از این شبکه خبر می‌دهد که براساس این آمار ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت که برای تقلب در کنکور به کار می رود به خانواده ها و داوطلبان فروخته شده است.

مروتی می‌گوید: در سنوات گذشته ما سعی کردیم با دستگاه های سیگنال یاب و آشکار ساز برخی را در سر جلسه پیدا کنیم. اما با وجود بیش از ۲ هزار حوزه فرعی ما احتمال می دهیم که برخی از داوطلبان این وسایل را همراه داشته باشند بنابراین با بازرسی بدنی و دستگاههای آشکار ساز سعی در کشف آنها داریم.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز از یک تا ۱۰ سال محرومیت برای داوطلبان متقلب کنکور خبر می‌دهد و می‌گوید: ما درک می‌کنیم که یک خانواده سه سال آخر دبیرستان را با فرزندشان همکلاس هستند و محیط خاصی در خانواده حاکم می‌شود، مهمان‌ها و مسافرت‌هایشان تحت الشعاع قرار می‌گیرد و تمام امکانات را تا حد نیاز در اختیار فرزندانشان می‌گذارند، ما درک می‌کنیم و از این مسائل پاسداری می‌کنیم، داوطلبان اصلا نگران نباشند.

وی از افرادی که قصد تقلب دارند می‌خواهد که سرنوشت خود را تحت تاثیر قرار ندهند و می‌گوید:  ما بر روی شبکه‌های تخلف اشراف داریم و تمام کسانی که با این شبکه ها ارتباط دارند به راحتی لو می روند، خواهش ما از داوطلبان این است که از این شبکه ها فاصله بگیرند و از والدین می‌خواهیم از این موضوعات جلوگیری کنند چرا که گاهی والدین فرزندان را در دام تخلف می‌اندازند.

با تمام این تفاسیر سازمان سنجش برای صیانت از زحمات و تلاش‌های داوطلبان واقعی کنکور تمهیداتی اندیشیده و یکی از این تمهیدات خواهش از وزارت ارتباطات برای قطع نقطه‌ای اینترنت است.

چند روز پیش وزیر علوم نیز از قطع اینترنت در روزهای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۲ سخن گفته و اعلام کرد: قطع اینترنت نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد اما طبق سال گذشته اینترنت فقط برای محل‌هایی که کنکور برگزار می‌شود قرار است قطع شود تا فرزندانمان با خیال راحت به رقابت در کنکور بپردازند.

اما بلافاصله مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «پر واضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند؛ بنابراین جز در موارد خاصی که آن‌هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع نشر خبر قطع اینترنت را تکذیب کرده و اعلام کرد: تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است، برقراری ارتباطات مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در اغتشاشات چند ماه گذشته که شرایط کشور بسیار ملتهب بود نیز اینترنت به‌صورت سراسری قطع نشد.

آنچه مسلم است در گیر و دار تلاش متخلفان برای ایجاد تشویش در آزمون سراسری، مسوولان نیز می‌کوشند تا از زحمات داوطلبان حفاظت شود.

وزیر علوم در این باره گفته است: همانگونه که سیستم‌های فنی و الکترونیک روز به روز پیچیده‌تر و تقویت می‌شوند ما برای پاسداشت از حقوق عامه جوانان و برگزاری سلامت آزمون نیاز به جذب نیروهای فنی و متخصص در این زمینه داریم تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنیم.

در آخرین اخبار نیز شاهد صحبت‌های عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هستیم که در یک برنامه تلویزیونی از قطع نقطه‌ای اینترنت همراه در روزهای کنکور خبر داده و می‌گوید: حلقه‌های امنیتی زیادی را تعریف کردیم و آگاه هم هستیم که اینترنت با زندگی مردم گره خورده است. پیش بینی کردیم و از دولت خواستیم که امکان ارسال و دریافت فایل وجود نداشته باشد که مصوب شد در اینترنت همراه در حوزه‌های شبکه‌های پیام رسان محدودیت داریم، این محدودیت در شهرهای محل حوزه امتحانی است؛ این موضوع خواسته مردم هم است و از این بابت و به شکل نقطه‌ای محدودیت اعمال می‌شود. درباره اینترنت ثابت محدودیتی وجود ندارد.

به گزارش فارس، سازمان سنجش درخواست خود را برای قطعی اینترنت ارائه داده است اما تصمیم گیرنده اصلی وزارت ارتباطات است چرا که از نظر فنی آنها می توانند نظر بدهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول