اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گزارش میدانی از «تربت جام» پس از قطع گاز/ انتقادات جدی مردم از تعداد و نحوه توزیع اقلام گرمایشی

با قطع گاز 25 هزار مشترک در تربت جام، مردم این منطقه ساعات سختی را در حالی سپری می کنند که با تناقض گویی برخی مسؤولان متولی، توزیع ناعادلانه وسایل گرمایشی و نیز سوخت جایگزین مواجهند.

گزارش میدانی از «تربت جام» پس از قطع گاز/ انتقادات جدی مردم از تعداد و نحوه توزیع اقلام گرمایشی

خبرگزاری فارس؛ تربت جام: ورود سامانه سرد از روز سه‌شنبه هفته گذشته در استان خراسان رضوی به خصوص تربت جام سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند و افت فشار گاز و قطع حدود بیش از  ۲۵ هزار مشترک گازی در این شهرستان در پی قطع گاز وارداتی و زیر ساخت های ضعیف به یک تراژدی تبدیل شده است تا مردم فهیم و صبور خطه جام برای سومین شب متوالی شب و روز سختی را سپری کنند.

گزارش میدانی خبرنگار فارس در تربت جام در گفت و گوی چهره به چهره با مردم  این شهرستان حکایت از درددلی است که در ادامه این گزارش می خوانید.

یکی از شهروندان تربت جام گفت: چرا این شهرستان مرزی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی به عنوان شاهراه ارتباطی و مرکز ثقل داد و  ستد چندین شهر،  به ویژه دو کشور همسایه افغانستان و ترکمنستان قرار دارد، چرا باید در انتهای خط انتقال گاز آنهم با زیر ساخت ضعیف و  ۱۰ اینچ ظرفیت باشد؟

 مردم در تربت جام سهم اندکی از «هر خانه، یک اتاق گرم» دارند

دیگر شهروندان تربت جامی با اشاره به تبعیض در نحوه قطعی گاز در مناطق مختلف، گفت:  در روز نخست گاز 4 روستای حاشیه شهر قطع شده بعد اعلام کردند که از نقاط حاشیه نشین شروع و به تدریج مرکز شهر هم قطع می شود اما طی شب و روز گذشته این رقم در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین به ۲۵ هزار مشترک رسید.

وی افزود: مردم با تناقض گویی برخی مسئولان متولی اعم از وزیر و وکیل در عدم پاسخگویی مناسب، توزیع ناعادلانه وسایل گرمایشی و نیز سوخت جایگزین و ....مواجه اند به طوری که ۶۰ درصد مشترکان گاز و به خصوص حاشیه نشینان شهرستان، سهم اندکی از «هر خانه، یک اتاق گرم» در این سرمای طاقت فرسا دارند!

فرد دیگری در همین خصوص اضافه کرد: چرا اُفت فشار گاز و قطعی برای حاشیه نشینان شهر تربت جام باشد ولی خیابان های منتهی به مرکز شهر طی این سه روز با توجه به امکانات بیشتر، هیچ گونه قطعی نداشتند؟ 

وی افزود: اگر خدای نکرده در پی برودت هوا، فردی فوت نماید، مگر خداوند متعال میان مرگ فقیر و غنا تفاوتی قائل است که باید حاشیه نشینان نسبت به مرکز نشینان شاهد تبعیض های مختلف دولتمردان و سایر مسئولان خدمت رسان شهری در ادوار مختلف باشند.

تغییر آرایش شبکه گاز، به ضرر مردم تربت جام تمام شد!

فرد دیگری با اشاره سفر غیر منتظره وزیر نفت به شهرستان تربت جام در رفع مشکل گاز منطقه، گفت: مردم برای اطمینان از نحوه اطلاع رسانی مدیران به رسانه ملی و شبکه های اجتماعی محلی مراجعه می کنند تا هم درد و دل خود را بگویند و هم از  حرف و وعده مسئولان آگاهی پیدا کنند.

وی ادامه داد: اظهارات و دستور جواد اوجی وزیر نفت مبنی بر تقویت ظرفیت شبکه گاز رسانی این منطقه و تغییر آرایش در پایداری شبکه گاز رسانی کشور در برنامه زنده رسانه ملی، به ضرر مردم شهرستان تربت جام تمام شد! چرا حالا مسئولان متولی به فکر تقویت ظرفیت شبکه گازرسانی باشند و چرا وعده به نسیه می‌دهند؟ ما الان به گاز نیاز مبرم داریم.

مردم منطقه علاوه بر برودت هوا، با گاز مونوکسیدکربن هم دست و پنجه نرم می کنند

شهروند دیگری با اشاره به اعلام مسئولان پزشکی مبنی بر مراجعه برخی افراد بر اثر مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن مراکز درمانی، گفت: کمبود وسایل گرمایشی باعث شده مردم برای گرم کردن خود و خانواده به خصوص اقشار ضعیف دست به ابتکارات جدیدی از جمله درست کردن منقل و... روی بیاورند.

وی در همین باره افزود: خیلی از خانواده های فقیری را می شناسم که می گفتند پس از استفاده از آتش منقل و... با علائمی از جمله ضعف و بی حالی، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و... به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه داشته اند و در کنار نبود مشکل گاز، مردم شهرستان علاوه بر برودت هوا با گاز مونوکسیدکربن هم دست و پنجه نرم می کنند.

ازدحام مردم برای خریدبخاری برقی در ساعت یک و نیم نیمه شب

دیگر شهروند تربت جامی گفت: عصر روز گذشته اعلام کردند که وسایل گرمایشی با قیمت مصوب در سه نقطه شهر به فروش می رسد که واقعاً برخی از افرادی که با ساختمان فرمانداری مراجعه کردند از قشر ضعیف جامعه بودند که توان پرداخت این مبلغ را نداشتند اما در میان صفوف مردم همچنان چشم انتظار عنایت مسئولان بودند.

 وی با اشاره به اینکه اگر گاز مردم حاشیه شهر قطع شده چرا از همه محلاتی که انشعابشان وصل است، داخل صف قرار داشتند؟ چرا همین وسایل گرمایشی را که در اختیار دولتمران بود توسط گروه های جهادی به درب منازل کسانیکه گازشان قطع شده، توزیع نکردند.

وی اضافه کرد: در این گرانی های افسار گسیخته، بیکاری و حقوق پایین کارگری و مستاجری؛ از کجا وسایل گرمایشی ارزان قیمت بخرند؟ به خاطر عدم مدیریت صحیح و توزیع ناعادلانه بعد از اینکه توان مالی نداشتند از صفوف خرید با نرخ مصوب هم کناره گیری کردند.

این شهروند با اشاره به اینکه مردم در سردی هوا با سردی برخی مسئولان هم مواجه شدند، یادآور شد: با وجود همه نواقصی که در توزیع وسایل گرمایشی بود، یکباره از سوی فرماندار تربت جام در ساعت ۱۰:۳۰ شب گذشته اعلام شد که طبق دستور وزیر نفت، اقلام گرمایشی رایگان است و هزینه پرداختی به حساب پرداخت کنندگان در روزهای آتی برگشت داده می شود، من خود شاهد انصراف خیلی از مردم ضعیف در صفوف بودم که از داشتن یک بخاری برقی محروم بودند، اما افرادی که گاز منطقه‌شان قطع نبود، بخاری به دست به منزل بازگشتند.

با توجه به عزم مسئولان محترم برای برطرف کردن کمبودهای مناطق کمتر برخوردار، این نکته قابل توجه است که رسیدگی به نیازمندی های اضطراری نقاطی همچون تربت جام باید در صدر اولویت ها قرار گیرد و با برنامه‌ریزی دقیق، مانع از غافل‌گیری و خدمت رسانی به موقع و مقتضی شد.

پایان پیام/ ت 63

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول