اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دلایلی که می‌تواند به تغییر مدیریت سازمان حج و زیارت منجر شود

در حالی که یک سال و نیم از تغییر دولت می‌گذرد و وزیر ارشاد هم به ارزان و آسان شدن سفرهای زیارتی تأکید داشت، هنوز شاهد تحولات مثبتی به نفع زائران در حوزه زیارتی نیستیم.

دلایلی که می‌تواند به تغییر مدیریت سازمان حج و زیارت منجر شود

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با روی کار آمدن دولت انقلابی و حضور محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتظار می‌رفت تحولاتی در زمینه سفرهای زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت رخ دهد.

ابقای مدیران دولت قبل در سازمان حج و زیارت!

اکنون که حدود یک سال و نیم از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، موضوعات مختلفی در سازمان حج و زیارت همچنان بلاتکلیف باقی مانده است و با توجه به ابقای مدیران دولت قبلی، تحولاتی نیز در زمینه سفرهای زیارتی دیده نمی‌شود.

سفرهای زیارتی ارزان نشد

در جلسه معارفه حسینی، وزیر ارشاد از رئیس جدید سازمان حج و زیارت خواسته بود که سفرهای زیارتی برای همه اقشار جامعه ارزان و آسان شود، اما در سال جاری هزینه سفر عتبات نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است؛ تا جایی که هزینه سفر هوایی عتبات از سال گذشته که هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود با روند صعودی اکنون حتی تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ تومان هم رسیده است.

 

بارش باران در بین‌الحرمین

البته این افزایش قیمت سفر عتبات، مربوط به رشد نرخ دلار است و شاید سازمان حج و زیارت به صورت مستقیم امکان تغییر در آن را نداشته باشد، اما مسؤولان می‌توانستند با اختصاص ارز مناسب برای سفرهای زیارتی و ثبات در این زمینه، نوسان قیمت سفر عتبات را در هر دوره کاهش دهند تا زائران با اقبال بیش‌تری امکان تشرف به عتبات همراه با کاروان‌های حج و زیارت داشته باشند.

افزایش سفر انفرادی عتبات در سایه نبود بسته‌های متنوع زیارتی

علاوه بر این، ایجاد تنوع در بسته‌های زیارتی، موضوعی بود که حسینی در حاشیه مراسم معارفه به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد که البته این امر از سوی علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان حج و زیارت مطرح و برنامه‌ریزی شده بود. اکنون که یک سال از برقراری سفرهای زیارتی عتبات می‌گذرد، هنوز بسته‌های متنوع عرضه نشده و همه کاروان‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت با وجود تغییر در نحوه اعزام از طریق دفاتر زیارتی، هیچ بسته متنوعی ندارند و همه اعزام‌ها یک هفته‌ای صورت می‌گیرد.

در حالی که قرار بود بسته‌های متنوع کوتاه و بلندمدت در نظر گرفته شود و حتی سازمان حج و زیارت امکان تأمین بیمه، پرواز یا اسکان زائران را نیز در دستور کار قرار دهد تا زائران متناسب با سلیقه و توان مالی بتوانند به زیارت عتبات بروند.

درباره سفر زیارتی به سوریه نیز با وجود آمادگی همچنان اعزام به سوریه از تهران برقرار نشده است و فقط هر هفته حدود ۱۱۰ نفر از مشهد به زیارت حرم حضرت رقیه و زینب سلام الله علیها مشرف می‌شوند. در حالی که پیش‌بینی می‌شد با مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی سفر به سوریه از تهران نیز برقرار شود.

وقتی نیروهای سازمانی با حق مأموریت بالا همچنان جایگزین کارگزاران حج می‌شوند

در حوزه حج تمتع نیز با وجود پیشنهادهایی مبنی بر کاهش هزینه حج تمتع، سازمان حج و زیارت روند قبلی را در مناسک حج پیگیری کرد و تلاشی برای کاهش هزینه و حتی تحول نداشت و از طرفی نیز با ادامه روند گذشته موجب شد تا زائران متحمل هزینه بالایی شوند؛ تا جایی که از ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر سهمیه ایران برای حج تمتع ۱۴۰۱، حدود سه هزار نفر (حدود ۷ درصد) را نیروهای ستادی و اجرایی تشکیل دادند که از این بین بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای سازمان حج و زیارت بودند. در حالی که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی‌ حدود سه درصد سهمیه هر کشوری به عوامل اجرایی و ستادی باید اختصاص داده شود.

 

حج تمتع ۱۴۰۱

همچنین در حج گذشته شاهد بودیم که نقش مردم در قالب کارگزاران به حداقل رسید و نیروها و کارمندان سازمانی با حق مأموریت ارزی بالا به این سفر معنوی اعزام شدند که این امر به معنای نگرش یک سویه و استفاده نکردن از تجربه‌های نیروهای کارآمد در تنظیم راهبردها و سیاست‌های سازمان حج و زیارت و همچنین جبران حقوق نیروهای سازمانی از جیب مردم است.

حذف برخی کارگزاران باتجربه از گردونه حج تمتع به بهانه افزایش سن

همچنین خبرها حاکی است که در برنامه حج آینده نیز برخی از اقدامات هزینه‌زا بر زائران قرار است ادامه پیدا کند؛ تا جایی که شنیده می‌شود برخی از کارگزاران به بهانه بالا رفتن سن از گردونه خدمت به زائران حذف و نیروهای ستادی جایگزین آنها می‌شوند؛ در حالی که سعودی‌ها در حج آینده هم محدودیت بالا بودن سن را حذف کرده است.

علاوه بر این، اجاره ماشین‌های گران قیمت در ایام حج تمتع برای مسؤولان سازمان حج و زیارت و همچنین اعزام خارج از سهمیه برخی از متقاضیان حج تمتع از دیگر مواردی است که انتظار می‌رفت در دولت سیزدهم اصلاح شود.

نقش کمرنگ بانوان در تصمیم‌گیری‌ امور زیارتی

از دیگر موضوعاتی که در سازمان حج و زیارت انتظار می‌رفت مورد توجه قرار گیرد، حضور بانوان در بدنه امور زیارتی و مشاور است. چرا که هر ساله تعداد قابل توجهی از حجاج و حتی زائران عتبات را بانوان تشکیل می‌دهند. 

در دوره ۱۱ ماهه حسینی در سازمان حج و زیارت، معاونان این سازمان نیز تغییر نکرده و با همان نگاه گذشته روند حوزه زیارتی در حال طی شدن است. در حالی که انتظار می‌رفت با مشورت گرفتن از دلسوزان حوزه زیارت و کارگزاران این حوزه که تجربه زیادی در عرصه‌های مختلف زیارتی دارند، فعالیت‌های سازمان حج و زیارت متحول شده و اقداماتی برای کاهش هزینه سفر و دغدغه مردم اجرایی شود.

با توجه به جایگاه مهم سازمان حج و زیارت و حساسیت فعلی در ارتباط با سعودی‌ها، آن هم در زمان کنونی که ارتباط سیاسی با عربستان نداریم و تفاهم‌نامه حج از سوی مسؤولان حج و زیارت با سعودی‌ها منعقد می‌شود، این سازمان جای آزمون و خطا نیست و نمی‌توان با حضور افرادی که در زمینه حج تمتع تجربه موفقی ندارند، با منافع ملی بازی کرد. اکنون حدود ۲ سال و نیم از عمر دولت سیزدهم باقی مانده است و انتظار می‌رود مسؤولان دولت انقلابی به ویژه وزیر ارشاد که متولی امور فرهنگی است، به حوزه زیارت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول