اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

سهم مالیات از بودجه جاری سال آینده 65 درصد می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه قرار بود سهم مالیات از بودجه‌های جاری افزایش پیدا کند، گفت: سهم مالیات از بودجه جاری سال آینده 65 درصد می‌شود.

سهم مالیات از بودجه جاری سال آینده 65 درصد می‌شود

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، داوود منظور امروز در حاشیه رونمایی از نرم‌افزار جدید مالیاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بر اساس قانون برنامه که قرار بود سهم مالیات از بودجه‌های جاری افزایش پیدا کند، سهم درآمد مالیاتی و گمرکی در 8 ماه سال گذشته 48 درصد از بودجه جاری بود، این رقم در 8 ماه سال جاری به 58 درصداز بودجه جاری افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود درآمد مالیات و گمرک در بودجه سال آینده بتواند 65 درصد بودجه جاری کشور را تامین کند.

منظور همچنین با بیان اینکه مالیاتی که در سال آینده گرفته می‌شود مربوط به عملکرد سال 1401 است، گفت: امسال تورم کشور حدود 40 درصد است بنابراین با لحاظ کردن نرخ تورم در لایحه بودجه سال آینده، پیش‌بینی شده است درآمد مالیاتی در سال آینده 54 درصد رشد کند که بخش عمده آن مربوط به تورم سال جاری است که خودش را در افزایش قیمت کالاها و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده، همچنین تورم در عملکرد واحدهای اقتصادی هم به عنوان افزایش درآمد خودش را نشان خواهد داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: سیاست ما تحقق عدالت مالیاتی از طریق شناسایی مالیات‌دهندگان جدید است و ما می‌خواهیم عدالت استانی هم در دریافت مالیات رعایت شود. استان‌هایی که از نظر رشد اقتصادی کمتر بوده‌اند مانند خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و دیگر استان‌ها که کمترین رشد اقتصادی را داشتند، به همان نسبت کمترین رشد درآمد مالیاتی هم برایشان پیش‌بینی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سیاست دولت حمایت از تولید است، گفت: نرخ مالیات بر تولید شرکت‌ها در لایحه بودجه سال آینده 7 درصد کاهش پیدا خواهد کرد که به رونق تولید کمک می‌کند و ما تلاش می‌کنیم افزایش کل درآمد مالیاتی را از محل شناسایی واحدهای جدید جبران کنیم.

منظور افزود: طبق بررسی امسال مشاهده کردیم 3.5 میلیون فعال اقتصادی در مشاغل اظهارنامه مالیاتی نداده‌اند و ما برای آنها اظهارنامه برآوردی صادر و مالیات از آنها مطالبه خواهیم کرد. همچنین در مورد اشخاص حقیقی و شرکت‌ها هم حدود 300 هزار شرکت حقوقی شناسایی کرده‌ایم که اطلاعات فعالیت اقتصادی خود در سال‌های 98، 99 و 1400 نداده و اظهارنامه مالیاتی تسلیم نکرده‌اند و مجموع برآورد ما این است که بتوانیم برای سال آینده از این محل 90 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول کنیم که گامی در جهت تحقق عدالت مالیاتی خواهد بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در حال حاضر کارگران و کارمندان با درآمد ماهانه 6 تا 7 میلیون تومان مالیات خود را می‌پردازند اما برخی دارندگان مشاغل و حتی اشخاص حقوقی اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند.

وی در مورد مالیات از خانه‌های خالی و گران‌قیمت گفت: مهم‌ترین مانع در این زمینه اطلاعات خانه‌های خالی، خانه‌های گران‌قیمت و خودروهای گران‌قیمت است. باید دستگاه‌هایی که این اطلاعات را دارند در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند. در این رابطه تضامینی در قانون پیش‌بینی شده است که دستگاه‌ها ملزم باشند اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند و اگر از دادن اطلاعات سرپیچی کنند مشمول جریمه خواهند شد.

منظور در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم گفت: این طرح تکمیل‌کننده پایه‌های مالیاتی که در جهت جلوگیری از سوداگری در زمینه زمین، مسکن، طلا، خودرو، و ارز خواهد بود و طرح مالیات بر عایدی در مجلس مطرح می‌شود. هرگونه ابهامی که در کمیسیون اقتصادی مجلس بر آن وارد می‌شود، با کمک دولت ابهامات رفع می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: امروز از یک سکوی نرم‌افزاری مهم، به نام «مالیات من» رونمایی می‌شود که با این نرم‌افزار مردم می‌توانند از طریق گوشی تلفن همراه خود خدمات مالیاتی از طریق کافه بازار و یا سیبچه دریافت و خدماتی مانند ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد، ارزش افزوده،‌ مالیات بر ارث و سایر کارهای مالیاتی را با گوشی تلفن خود انجام دهند و حتی استعلام ماده 186 قانون مالیاتی را از این طریق انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: در این نرم‌افزار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبکه اجتماعی هم در نظر گرفته شده است که فعالان مالیاتی می‌توانند با هم گفت‌وگو کنند و حتی از رادیوهای ارتباطی و پادکست‌ها از آموزش مالیاتی استفاده کنند و ارتباط دوسویه بین سازمان مالیاتی و مودیان برقرار می‌شود.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول