اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

سلبریتی‌ها چگونه پناهنده شیطان می‌شوند؟/ نظر قرآن درباره وطن‌فروشان

خداوند در قرآن کریم چند ویژگی برای وطن‌فروشان بیان کرده و می­‌فرماید: مانند کسانى نباشید که از دیارشان با حالت سرمستى و هواپرستی و با حرکتی نمایشی خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمى‏‌دارند.

سلبریتی‌ها چگونه پناهنده شیطان می‌شوند؟/ نظر قرآن درباره وطن‌فروشان

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود، در ۲۲ دی‌ماه، نقشه­‌ها و برنامه­‌های دشمن در جریان اغتشاشات اخیر را مورد تحلیل قرار دادند. ایشان در بخشی، به این نکته اشاره داشتند که یکی از نقشه­‌های دشمن، تشویق چند عنصر خودفروخته برای خروج از کشور، پناهنده­ شدن به آنها و لجن‌پراکنی علیه کشور بود. هدف از این نقشه در محاسبات خیالی­ آنها ناامید کردن جوانان بود که از این نقشه نیز به فضل الهی ناکام ماندند.

این نقشه شوم، یادآور آیه­‌ای از قرآن کریم است، آنجا که خداوند می­‌فرماید: «مانند کسانى نباشید که از دیارشان با حالت سرمستى و هواپرستی و با حرکتی نمایشی، خارج شدند و مردم را از راه خدا باز مى‏‌دارند و خدا به آنچه مى‏‌کنند احاطه دارد و یاد کن‏ هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست و به آنها گفت: امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم». (انفال/ ۴۷- ۴۸)

از آنجا که قرآن همچون خورشید و ماه در تمامی دوران‌ها در چرخ گردون، جاری است (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص: ۴۶) و در هر دوره و زمانی، برای هر جمعیت و گروهی، سخن نو و تازه دارد (بحار الأنوار، ج‏۱۷، ص: ۲۱۳) گویا آیات بالا همین امروز و در وصف حال این چند عنصر خودفروخته و خودباخته­‌‌ای که کشور را در بحبوحه اغتشاشات ترک گفتند نازل شده است. خداوند در این آیات چند ویژگی برای کار آنها ذکر می­‌کند که همه آن ویژگی­‌ها دقیقا بر این چند سلبریتیِ دوران ما هم صدق می‌­کند.

ویژگی نخست از روی سرمستی و خوش­گذرانی بودن این کار است که البته همراه با نوعی خودبرتربینی و احساس ریاست هم هست. تعبیر «خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِم بَطَرًا» در قرآن کریم اشاره به این ویژگی دارد (تفسیر المنار، ج‏۱۰، ص: ۲۶). این آیه درباره کسانی نازل شد که با ترک دیار خود، به دنبال به راه­ انداختن محفلی برای شراب­‌خواری و رقص و آواز و پای­کوبی بودند (تفسیر مجمع البیان، ج‏۴، ص: ۸۴۲).

ویژگی دوم نمایشی بودن کار آنها است. که تعبیر «رِئَاءَ النَّاسِ» اشاره به آن است. این افراد، ریاکارانه، در ظاهر چیزی را وانمود می­‌کنند که برعکس باطن پلیدشان است (همان).

ویژگی سوم آن است که هدف آنها از این کار، به انحراف کشاندن و بازداشتن مردم از راه خدا است. آنها با گفتار و رفتار خود مردم را به غوطه­‌ور شدن در گناهان و فراموش کردن خدا و دستوراتش فرا می­‌خوانند (تفسیر المیزان، ج‏۹ ۹۶).

ویژگی چهارم تأکید بر نقش و تحریک شیطان در این جریان است. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاس‏». شیطان کار آنها را زیبا جلوه داد و آنها را به این پندار باطل انداخت که با این همه امکانات و لشگریان و اسباب لهو و لعب و خوش­گذرانی که برای خود مهیّا کرده­‌اند پیروز ماجرا خواهند بود (تفسیر المیزان، ج‏۹، ص: ۹۷).

ویژگی پنجم پندارِ خیالیِ «پناهندگی» است که شیطان به عنوان یک امتیاز به آنها می­‌دهد. شیطان به آنها گفت: «وَ إِنِّی جارٌ لَکُمْ» یعنی من به شما پناه می­‌دهم. «جوار» یا همان پناهندگی از سنن قدیمی عرب جاهلیت بود که یک قبیله به شخص غریبه، پناهندگی می­‌داد و در این صورت، از او مانند یکی از افراد خود حمایت می­‌کرد. این سنّت پناهندگی امروزه هم به گونه­‌ای در جهان وجود دارد (همان).

هر چه بیشتر در دو آیه ۴۷ و ۴۸ سوره انفال تأمل می­‌کنیم هم­سویی و ارتباط آن را با جریانات امروز خود بیشتر می‌یابیم.

در ویژگی نخست، خروج این چند عنصر خودفروخته هم مانند پیشینیانِ خود، همراه با نوعی سرمستی، خودبرتربینی و گونه­‌ای از رهبری­‌پنداری و پمپاژ تنفس مصنوعی به اغتشاشگران بود.

ویژگی دوم، نمایشی­ بودن این حرکات بود که این فقره را بازتاب گسترده و پررنگ و لعاب اخبار آنها در فضای مجازی و رسانه­‌های معاند برعهده داشتند.

ویژگی سوم، هدف مشترک آنها در بازداشتن مردم از راه خدا بود. سرود «برای توی کوچه رقصیدن...» که به نوعی، منشور اغتشاشات شده بود و دعوت به برداشتن روسری­‌ها و در نهایت، مخالفت با نظام سیاسی مبتنی بر مبانیِ دینی، هدف روشن اغتشاشات بود و همه آنها مصادیقِ بارزِ «صدّ عن سبیل الله» و بازداری از راه خدا است.

ویژگی چهارم، نقش شیطان و وسوسه­‌هایی است که آنها را پیروز ماجرا جلوه می­‌داد. این نکته نیز از همان ابتدا از نگاهِ واهیِ از بالا به پایینِ آنها و از ادبیات متکبرانه­‌شان و از اعلام پیروزیِ هر روزه­‌شان پیدا بود.

ویژگی پنجم وعده خیالیِ اعطای پناهندگی از سوی شیطان بود. می­‌دانیم که در نگاه قرآنی، شیاطین اعمّ از شیاطینِ جنّ و انس هستند. از سوی دیگر، دولت استکباری آمریکا، شیطان بزرگ دوران ما است. چند سلبریتی خودفروخته مملکت ما، دل­خوش به وعده پناهندگی شیطان بزرگند و از این هشدار خداوند غافلند که فریب وعده پناهندگی به شیطان را نخورید.

کوتاه سخن آن که این نقشه­‌ها که دشمن، پس از آزمون و خطاهای چندین و چند ساله، تازه به آن رسیده است، چندان هم جدید و ابتکاری نیست و در واقع این افراد، دنباله­‌رو همان کسانی هستند که در صدر اسلام نیز با نقشه­‌های مشابه، سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در مقابله با مشرکان داشتند.

به فضل و رحمت خداوند متعال و به عنایت امام زمان علیه‌السلام و تحت رهبری نایب ایشان مقام معظم رهبری، این گونه حرکت­‌های نمایشی و حساب شده که از سوی شیاطین انس و جنّ طرح­‌ریزی و اجرا می­‌شود تا آنگاه که مردم دل در گرو رهنمودهای روشنگرانه خداوند در قرآن کریم دارند راه به جایی نخواهد برد.

نویسنده: محمد میری

پایان پیام/ ت 46

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول