اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان در آنکارا: روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خودش قرار دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت که روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خودش قرار دارد.

امیرعبداللهیان در آنکارا: روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خودش قرار دارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای ظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۷ دی ماه در رأس هیأتی وارد آنکارا شد، در بدو ورود پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه با توجه به سطح ممتاز روابط ایران و ترکیه و موضوعات متنوعی که در دستورکار است را از جمله اهداف این سفر خواند.

وی افزود: خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درست خودش قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با جمهوری اسلامی ایران را دارد یاد کنیم.

وزیر خارجه همچنین گفت: امروز فرصتی است در دیدار با همتای خود و آقای اردوغان در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله موضوعات غرب آسیا، قفقاز جنوبی و موضوعات بین‌المللی رایزنی داشته باشیم.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه به ترکیه سفر خواهد کرد تا درباره موضوعات مختلف به رایزنی بپردازد.بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، «حسین امیرعبداللهیان»‌ در این سفر با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه دیدار خواهد کرد و دو دیپلمات در این دیدار درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه به تبادل نظر خواهند پرداخت.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه پس از تصدی سمت وزارت امور خارجه است. ششم تیر ماه ۱۴۰۱ بعد از آنکه چندین بار خبر سفر حسین امیرعبداللهیان به ترکیه مطرح شده بود، این سفر انجام شد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا رفت و ضمن دیدار با وزیر خارجه ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و به گفت‌وگو نشست. یکی از مباحثی که در این گفت‌وگوها مطرح شد عملیات احتمالی نظامی ترکیه در شمال سوریه بود.

وزیر امور خارجه پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در سفرش به آنکارا درباره مناسبات دوجانبه، دعوت اردوغان از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به ترکیه و تحولات حوزه شامات و غرب آسیا و همچنین قفقاز جنوبی به رایزنی خواهد پرداخت و سفرش به مسکو هم با قدری تاخیر انجام خواهد شد.

وی افزود: در سفر به آنکارا آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آقای دکتر رئیسی برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آورده که هماهنگی‌های اولیه این سفر در سطح عالی در آنکارا انجام خواهد شد.علاوه بر این، به دلیل تحولات سریعی که هم در حوزه شامات و هم در غرب آسیا جریان دارد، دو روز پیش در سوریه با آقای بشار اسد و در لبنان با مقامات عالی این کشور گفت‌وگو کردیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۲۲ دی ماه به لبنان و از آنجا به سوریه سفر کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول