اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به آنکارا سفر کرده با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین سفرش به ترکیه پس از تصدی این سمت و در پاسخ به دعوت همتای ترکیه‌ای ظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۷ دی ماه وارد آنکارا شد، در بدو ورود با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وزیر امور خارجه در دیدار با مقامات ترکیه در خصوص مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو می‌کند.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به ترکیه گفته بود که با همتای خود و همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات شامات، غرب آسیا و قفقاز جنوبی به بحث و رایزنی خواهد پرداخت.

وزیر خارجه درباره سفرش به ترکیه گفت: در سفر به آنکارا آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آقای دکتر رئیسی برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آورده که هماهنگی‌های اولیه این سفر در سطح عالی در آنکارا انجام خواهد شد.علاوه بر این، به دلیل تحولات سریعی که هم در حوزه شامات و هم در غرب آسیا جریان دارد، دو روز پیش در سوریه با آقای بشار اسد و در لبنان با مقامات عالی این کشور گفت‌وگو کردیم.

گفتنی است چاووش اوغلو پیش از این از دیدارش با امیرعبداللهیان در روز سه‌شنبه خبر داده بود. وی روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه در رواندا گفت که سه‌شنبه آینده با امیرعبداللهیان دیدار خواهد کرد. او همچنین گفت: «رئیس‌جمهور ایران نیز ممکن است در روزهای آینده به ترکیه سفر کند.»

وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه به ترکیه سفر خواهد کرد تا درباره موضوعات مختلف به رایزنی بپردازد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، «حسین امیرعبداللهیان»‌ در این سفر با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه دیدار خواهد کرد و دو دیپلمات در این دیدار درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه به تبادل نظر خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است وزرای خارجه ایران و ترکیه نهم آذر ماه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای در پی تشدید تنش در مرزهای ترکیه و سوریه گفت: توسل به عملیات نظامی زمینی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه باعث خسارت‌ و پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان پنجشنبه شب ۲۲ دی ماه سفری به بیروت و از آنجا به دمشق داشت. 

وی در بیروت و در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی سوریه و ترکیه اظهار داشت: از گفت‌وگوهای سوری و ترکی و گفت‌وگوهای به عمل آمده بین مقامات سوریه و ترکیه خرسندیم و از مسیر گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکلات این دو کشور استقبال می‌کنیم. معتقدیم برای تمرکز بر راه‌حل سیاسی قوی‌تر بین سوریه و ترکیه فرمت آستانه را با مشارکت دادن سوریه باید تقویت کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی ترکیه و سوریه را دو کشور مهم در منطقه خواند و گفت: ایران با هر دو کشور روابطی مهم دارد. زمانی در جریان قرار گرفتیم که احتمال دارد نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه حمله نظامی انجام دهند، وارد معادله برای جلوگیری از ورود به جنگ جدید و حمله نظامی شدیم. خرسندیم که تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگوهای روسای جمهوری ایران ترکیه و سوریه به این منجر شد که گفت‌‌وگو جای جنگ را بگیرد. معتقدیم حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باید مورد اهتمام قرار بگیرد. به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول