اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

اخبار جعلی در مورد بودجه سریال «حضرت موسی» از کجا نشأت می‌گیرد؟/ ردپای یک تسویه حساب سیاسی

آنچه در روزهای گذشته در خصوص سریال حضرت موسی رخ داد، انتشار ناخواسته شایعه و گمانه‌زنی نبود، بلکه شاهد انتشار اخبار جعلی عمدی و گمراه کننده با هدف خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی بودیم؛ خبر جعلی از اساس برای گمراه کردن مخاطب تولید می‌شود و با متزلـزل کردن جایگاه منابع اصلی خبـر، گردش صحیـح اطلاعـات را مختـل می‌کند.

اخبار جعلی در مورد بودجه سریال «حضرت موسی» از کجا نشأت می‌گیرد؟/ ردپای یک تسویه حساب سیاسی

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون - علی عبدالهی: بیش از 2 سال از پذیرش ساخت سریال تاریخی «حضرت موسی» یا «موسی کلیم الله» توسط ابراهیم حاتمی کیا گذشته است. در همین مدت زمان سپری شده، حاتمی‌کیا بازنویسی فیلمنامه سریال «حضرت موسی» را آغاز کرد و تاکنون تحقیقات مربوط به این اثر تاریخی به اتمام رسیده و فیلمنامه آن بازنویسی شده است. این خبر را احمد میرعلایی تهیه کننده سابق این مجموعه تلویزیونی، ابتدای امسال اعلام کرده بود.

میرعلایی همچنین درباره نحوه گزینش هنرمندان این سریال که بالغ بر 800 نفر تخمین زده شده، از همکاری با هنرمندانی با ملیت‌های مختلف به‌اقتضای فیلمنامه خبر داده بود که قرار است چیدمان آن شامل ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و هنرمندان غیرحرفه‌ای و آماتور باشد. 

پروژه الف ویژه «حضرت موسی» که مسئولیت کارگردانی‌ آن را پس از درگذشت مرحوم سلحشور و بیماری جمال شورجه، ابراهیم حاتمی‌کیا بر عهده گرفته است، یکی از 2 اثر فاخر و ویژه مرکز سیمافیلم به شمار می‌رود که بر مبنای قواعد یک اثر قرآنی نگارش شده و در حال حاضر مراحل بازنویسی و تحقیقات مربوط به آن زیر نظر حاتمی‌کیا به پایان رسیده است. 

خردادماه امسال نیز در حالی که سریال حضرت موسی(ع) در حال سپری کردن مراحل پیش تولید خود بود، تهیه کننده آن با نظر مدیران سازمان صداوسیما تغییر کرد. بر همین اساس در ادامه کار تهیه کنندگی این سریال از سیداحمد میرعلایی به سید محمود رضوی سپرده شد.

تهیه کننده سابق سریال «حضرت موسی» پیشتر در خصوص اینکه چه زمانی قرار است مراحل تولید سریال آغاز شود گفته بود: ما آماده‌ایم سریال را کلید بزنیم و منتظر دستور رئیس صداوسیما هستیم. امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد. باید طراحی‌ها کامل بشوند و البته سیستم برنامه‌ریزی و کنترل پروژه توأمان پیش می‌رود.

 در همین خصوص یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار فارس از کذب بودن اخبار و حواشی درباره سریال «حضرت موسی» خبر داد. وی با رد اختصاص بودجه 2 هزار میلیارد تومانی برای این پروژه گفت: اغلب حواشی موجود، خبرسازی‌هایی است که با هدف جلوگیری از پیشرفت کار منتشر می‌شود. عددی که در بودجه سال گذشته مطرح شده، رقمی مشخص است که هنوز هم محقق نشده است. ارقامی که اخیرا مطرح شده تخیلاتی است که برخی پایگاه‌های خبری آفریده‌اند.

او همچین در خصوص گمانه زنی‌ها درباره رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان اظهار داشت: نمی‌دانم این اعداد از کجا نشأت گرفته است، شاید بخشی از آن به گفته‌های نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگردد که در آن مقطع رقمی مغایر با واقعیت موجود عنوان شده بود.

سید محمود رضوی تهیه کننده سریال حضرت موسی نیز اخیرا در صفحه توئیتر خود به این هجمه‌ها و حاشیه‌سازی‌ها واکنش نشان داده بود. او در صفحه توئیتر خود نسبت شایعه‌ها درباره این سریال نوشت: «‏حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت: ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمیدانی چقدر است! حالا داستان همین است یا سریال نساختید یا 10 هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است! شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل 10 هزار میلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!».

گذشته از این‌ها، آنچه در روزهای گذشته در خصوص سریال حضرت موسی رخ داد، انتشار ناخواسته شایعه و گمانه‌زنی نبود، بلکه شاهد انتشار اخبار جعلی عمدی و گمراه کننده با هدف خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی بودیم. خبر جعلی از اساس برای گمراه کردن مخاطب تولید می‌شود و با متزلـزل کردن جایگاه منابع اصلی خبـر، گردش صحیـح اطلاعـات را مختـل کند.

از آنجا که هسته اخبار جعلی اخیر در خصوص سریال حضرت موسی از اساس مبنایی ندارد، رنگ و بوی تسویه حساب سیاسی با عوامل فعلی این مجموعه در آن به وضوح دیده می‌شود. کافی است به نخستین منبع انتشار خبرهای جعلی اخیر و گسترش طراحی شده آن در یک موج رسانه‌ای دقت کنید.

پایان پیام/ ت 50

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول