اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: آمریکا دست از شروط جدید بردارد، توافق در دسترس است/ ایران و ترکیه قوی‌ترین دموکراسی در منطقه

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور منطقه هستند که از قوی‌ترین دموکراسی برخوردارند، گفت: اینکه یک دختر ایرانی با مرگ طبیعی از دنیا رفت باعث تاسف ما شد، ولی مداخله گران خارجی هجمه سازماندهی شده‌ای را با اهداف سیاسی و امنیتی خاص علیه ایران ترتیب دادند.

امیرعبداللهیان: آمریکا دست از شروط جدید بردارد، توافق در دسترس است/ ایران و ترکیه قوی‌ترین دموکراسی در منطقه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به ترکیه سفر کرده، امشب (سه‌شنبه) ۲۷ دی ماه پس از دو دور دیدار و گفت‌وگو با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در آنکارا در نشست خبری مشترک با وی حضور یافت.

* بیش از ۹۰ دقیقه با رئیس جمهور ترکیه رایزنی کردیم

وی در تشریح رایزنی‌های انجام شده گفت: امروز در دو مرحله به صورت خصوصی و در جلسه‌ای با حضور یکایک همکاران در وزارت خارجه ایران و ترکیه گفت‌وگوهای مهم و متنوعی داشتیم بیش از ۹۰ دقیقه با رئیس جمهور اردوغان در مباحث دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کردیم. موضوعات دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. 

وزیر خارجه عنوان کرد: یکی از محورهای اساسی گفت‌وگوهای ما تمرکز بر اجرای هر چه سریع‌تر و کامل‌تر برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه بود. این برنامه در جریان سفر ماه‌های گذشته آقای اردوغان به تهران به امضا رسید. 

* امیدواری به انجام سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه در آینده نزدیک

وی افزود: در خصوص برنامه ریزی برای سفر آتی آقای دکتر رئیسی به ترکیه گفت‌وگو کردیم. آقای رئیسی برنامه‌ای را برای سفر به ترکیه در روزهای پایانی سال میلادی داشتند و هماهنگی‌های لازم از سوی همکاران ما در ترکیه به عمل آمده بود، ولی به دلیل تراکم کار روزهای پایانی سال از برادرم چاووش اوغلو درخواست کردم این سفر با قدری تاخیر و در زمانی خارج از ایام پرترافیک کاری آقای رئیس جمهور و مقامات کشور دوست و برادر ترکیه انجام شود.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: امیدواریم بزودی شاهد انجام این سفر و تحولاتی که در پی آن قرار است در مناسبات ایجاد شود و شتاب هر چه بیشتری به همکاری‌ها داده شود ،باشیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، تجاری، فرهنگی، گردشگری،تعاملات مالی و زیست محیطی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرده و اتفاق نظر داریم و در خصوص رفع برخی از موانع نسبت به راه‌حل‌‌ها تمرکز داشتیم. همکاری در حوزه امنیتی، انتظامی و مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعاتی بود که با هم همفکری و همکاری لازم را در بهترین سطح داریم. 

* فعال سازی سه بازارچه مرزی بین ایران و ترکیه در آینده نزدیک

امیرعبداللهیان با اشاره به حجم تبادل تجاری بین دو کشور افزود: علیرغم اینکه مناسبات دو کشور در حوزه تجارت و اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد، ولی همچنان متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست. هدفگذاری در این رابطه بین دو کشور وجود دارد که در دیدار با رئیس جمهور مورد تأکید ایشان قرار گرفت و علاوه بر آن آقای اردوغان راهکارهایی را برای رسیدن به سقف هدفگذاری شده حجم تبادل تجاری ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های استانی از دیگر موضوعات مورد توجه ما بود و اتفاق نظر داریم بتوانیم در آینده نزدیک سه بازارچه مرزی بین ایران و ترکیه را فعال سازی کنیم. 

امیرعبداللهیان افزود: به موضوع همکاری در حوزه محیط زیست و آب اشاره و تأکید کردیم که ضروری است تدابیر لازم در خصوص استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس مورد توجه قرار بگیرد و حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی مناطق پایین دست به صورت کامل رعایت شود و در این موضوع با همکاران در ترکیه اتفاق نظر داریم.

وی گفت: در هفته جاری کمیسیون مشترک کنسولی را با نتایج خوب با نگاه به تسهیل هر چه بیشتر گردشگری، تجارت و تردد اتباع دو کشور در تهران برگزار کردیم و این کمیسیون با نتایج و دستاوردهای خوبی همراه بود و از جمله موضوعات مورد توجه تبادل محکومان است که می‌تواند باعث کاهش نگرانی‌های خانواده‌ها شود و پیشرفت محسوسی را در مذاکرات در این موضوع احساس می کنیم.

* خرسندی از تحول در مناسبات سوریه و ترکیه

به گزارش فارس، وزیر خارجه با بیان اینکه در خصوص مسائل منطقه با برادران در ترکیه به صورت مستمر در مشورت و همفکری هستیم، افزود: از اینکه مناسبات دمشق و آنکارا شاهد تحول است و با توجه به تلاش‌هایی که از سال‌های قبل توسط ایران شروع شد و شاهدیم این روزها در حال رسیدن به نتیجه است استقبال می‌کنیم و هرگونه پیشرفت در مناسبات ترکیه و سوریه را اقدامی به نفع امنیت دو کشور و منطقه می‌دانیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباط نزدیک با این دو کشور (سوریه و ترکیه) همه تلاش و مساعی جمیله خودش را برای به نتیجه رسیدن این هدف به کار خواهد گرفت.

* روایت سازی‌های جعلی برخی از کشورهای غربی از بحران اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و مردود می‌دانیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: در خصوص تحولات در اوکراین صحبت کردیم. موضع ایران در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح مطرح شده است. ما مخالف جنگ هستیم و بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم. روایت سازی‌های جعلی برخی از کشورهای غربی از بحران اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و مردود می‌دانیم.

* ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان 

امیرعبداللهیان ادامه داد: در خصوص تحولات در افغانستان نیز گفت‌وگو کردیم. ما رفتار هیأت حاکمه موقت افغانستان در محروم کردن زنان و دختران از تحصیل و اشتغال را در تعارض با دین رحمانی اسلام می‌دانیم. بر این موضوع تأکید داریم که در افغانستان تشکیل دولت فراگیر یک ضرورت است و این راه‌حل سیاسی است که می‌تواند به وضعیت افغانستان بیش از پیش کمک کند. 

وی ادامه داد: در خصوص قفقاز گفت‌وگو کردیم و معتقدیم ضمن حفظ تمامیت ارضی کشورها هیچگونه تغییری در ژئوپلتیک منطقه و ترتیبات مرزی نباید به وجود بیاید. باز بودن مسیرهای مواصلاتی بین کشورهای منطقه یکی از موضوعات مهم در این خصوص است که آن را موجب شکوفایی تجارت و تثبیت امنیت پایدار در این منطقه می‌‌دانیم.

* اگر آمریکا دست از طرح شروط جدید بردارد توافق دست یافتنی است

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در خصوص توافق برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کردیم آقای چاووش اوغلو همواره این موضوع را با من پیگیری می‌کند و گاهی اوقات بین طرف‌های برجامی و ایران پیام‌هایی تبادل می‌شود. برداشت ما این است که اگر طرف آمریکایی دست از اظهارات متناقض بردارد و اگر دست از طرح شروط جدید در قبال برجام و رسیدن به نقطه توافق بردارد و واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

* ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در منطقه از قوی‌ترین دموکراسی برخوردارند

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت زنان در ایران گفت: در ایران زنان از آزادی و حقوق بالایی برخوردارند اینکه یک دختر ایرانی با مرگ طبیعی از دنیا رفت باعث تاسف ما شد، ولی حقیقت این است که مداخله گران خارجی و فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه سازماندهی شده را با اهداف سیاسی و امنیتی خاص علیه ایران ترتیب دادند.

وی پرسید: به راستی اگر غرب مدافع حقوق زنان در جهان و منطقه است چرا در خصوص قتل خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار زن مسیحی فلسطینی به دست رژیم  جعلی اسرائیل هیچ واکنشی نشان نداد؟ چرا در  قبال کشتار زنان و کودکان در مداخلات آمریکا و غرب در عراق و افغانستان و سوریه و یمن واکنش لازم را از خود نشان ندادند؟

وی گفت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که در منطقه از قوی‌ترین دموکراسی برخوردارند. 

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول